Ga naar inhoud

Snuf heeft sore hocks


Karina

Aanbevolen berichten

Het is alweer een tijdje geleden en ik had gehoopt dat ik geen discussie in deze rubriek meer hoefde te plaatsen, maar helaas... Vandaag heeft de dierenarts sore hocks bij Snuf geconstateerd.

Vanmiddag ging hij languit liggen in het hok (van luiheid) en ik zag onder elke achterpoot een kale plek. Meteen de da gebeld en een kwartier later zat Snuf al bij de da op schoot. Handig als je dichtbij woont. Hij bevestigde mijn vermoeden: het zijn sore hocks. Ik ben er gelukkig wel vroeg bij, want het zijn nu "alleen" nog kale iets rode plekjes en hij lijkt er nog geen pijn aan te hebben.

Ik heb van de da carprofen meegekregen als ontstekingsremmer. Dit moet ik minimaal een week geven en als het niet minder wordt moet ik weer bellen. Hij raadde zalf af, omdat dit de voetzool zacht maakt, terwijl deze juist eelt moet gaan vormen. Pas als het erger wordt zal er ab worden gegeven.

Het hok en zijn omgeving is inmiddels zo zacht als een koninklijke troon om zijn zere pootjes zo goed mogelijk in de watten te leggen (en hij gewoon rond kan huppelen). Ik heb hier op bb en op medierabbit al de nodig info gelezen en las over pawwax. Is het raadzaam dit ook bij Snuf te gebruiken? Kortom, nog tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geen idee wat de oorzaak is. Snuf is normaal formaat (geen dwerg, geen groter ras of iets dergelijks) en ook niet te zwaar. De da heeft hem gewogen en geheel nagekeken (ook om te zien of er elders kale plekken zijn ivm eventuele bacterie) en hij ziet er perfect uit. Harde ondergrond ook niet, want hij zit op een laag hennepvezel en nu nog een handdoek eronder ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb vandaag ook pawwax besteld na het lezen erover op het forum. Nina hier heeft dezelfde plekken die jij omschrijft, gelukkig niet kapot of iets dergelijks. Geen idee meer welk topic (ik heb oid gezocht op sore hoks), maar ik weet wel dat zwarte panter pawwax gebruikt heeft. Pawwax stimuleerde de aanmaak van eelt, ik hoop dus dat het werkt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn advies : zoek in het forum naar topics over paw wax om zo de ervaringen/meningen van anderen te vinden

die topics heb ik gelezen, zo ben ik er ook op gekomen ;)

Mss een idee om inderdaad op voorhand alvast te bestellen. Kwaad zal het niet kunnen denk ik.

Weet iemand hoe snel een ontstekingsremmer moet aanslaan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Fijn dat het niet roder geworden is, wel balen dat de plek groter geworden is!

Ik heb vandaag de pawwax binnen en ben in de weer geweest met doorzichtig tafelzeil om de ren minder nat te krijgen. De plekjes van Nina zijn niet groter geworden, maar ik vind ze wel wat roder. Vanavond de eerste lik pawwax erop. Iemand die weet of het er heel dun op moet of juist wat dikker, en hoeveel keer per dag? Nina vind het nl vreselijk als ik met haar pootjes bezig ben en wil haar niet te veel stress bezorgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit een beetje met hetzelfde haha... Ook ik heb de pawwax vandaag ontvangen. Ik zou het 's morgens en 's avonds smeren en dan dun erop doen. Dan heeft het meer kans erin te trekken (aldus mijn huisarts die dit aangeraden heeft bij mijn eigen zalf ;-)). Dikker betekent nl niet altijd beter. Ik zit er een beetje mee hoe ik ervoor zorg dat Snuf het niet aflikt. Verband, sokjes, wat doe jij Soon?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik dacht zelf ook 2x daags dun smeren. Verder heb ik de zalf eerst op mijn hand getest en het trok vrij snel in, dus net heb ik eerst haar pootjes gesmeerd, goed ingemasseerd en haar daarna een uitgebreide borstel knuffelbeurt gegeven, daarna haar biks, zo duurde het toch even voor ze haar poten ging wassen. Ik kijk eerst dit even aan, mocht het niet verbeteren dan neem ik wat verband mee van mijn werk mee, al denk ik dat ze dat gelijk eraf gaat werken.... Succes!!

Oh de ren was net na 1 uur regen nog flink droog trouwens :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hier zit de zalf er inmiddels al een paar keer tegen sinds gisteren. 2x daags. Snuf is een ramp met zoiets. Ik heb dus ook overal rode vlekken nu waar Snuf mij gehapt heeft... Dat neem ik dan maar voor lief, hij heeft immers ook pijn. Tijdens het smeren heb ik gemerkt dat de kale plekken weer groter zijn geworden, echter alleen in het midden van de kale plek, waar hij het meest op "leunt" is donker rose, de rest is lichtrose. Geen idee wanneer ik kan verwachten dat het kaal worden minder wordt, maar ik hoop wel snel! In het hok heb ik inmiddels meerdere centimeters hennepvezel liggen en daaronder nog een handdoek, zodat hij zacht zit. Ik vraag me alleen af of daar de oorzaak in zit...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kleine update: geen pawwax meer voor Snuf! Hij wordt ten eerste heel erg nerveus bij het smeren (openstaande neusvleugels, rode vochtige oograndjes, is bij kk da van mij bekend en zelfs die kijkt ervan op wat voor stresskip hij is) en ten tweede gaat hij de plekjes zo grondig schoonlikken, dat hij ook omringende haren waar wat zalf op is gekomen eruit gaat trekken en dus nog kaler wordt. Dat kan ik hem niet aandoen. Mijn collega heeft voor mij vanmiddag mini-sokjes (prematuurbabysokjes) gekocht dus die ga ik morgen proberen (krijg ze morgen). Ik had zo gehoopt die pawwax te kunnen gebruiken, zucht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ahhh bah dat is even balen..... Ik hoop dat die sokjes zullen helpen. Dan wil ik ook graag weten waar je ze vandaan hebt, zitten jou nijnen binnen? Ik heb ook aan die sokjes gedacht maar het lijkt me ook niet bevoordelijk voor de genezing als die sokjes nat worden. Nina vind het ook vreselijk hoor, knorren/piepen. En waar ik ook van baal, ze raakt het vertrouwen in me kwijt, als ik er nu aan kom schiet ze weg ipv naar me toe te komen, ookal ben ik juist erg bezig met ook knuffelmomenten buiten de smeermomenten.

Ik hoop maar dat ik snel ga merken dat het helpt, dan doe ik het tenminste ergens voor. Nou ik ga nu ook weer even aan de slag buiten! Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat vervelend Karina, ik heb niks nuttigs toe te voegen maar wilde wel even zeggen dat ik hoop dat Snuf heel gauw van z'n sore hocks af is!

Ben je toevallig nog veranderd van bodembedekking ofzo? Loopt Snuf op fleece? Dat zijn dingen waar Feline last van krijgt.. Verandering, maakt niet uit wat voor, en fleece..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee.......er is dus helemaal niks veranderd hier :frown:. Hij loopt inmiddels al 2 jaar op een fleece plaid als hij in de kamer loopt, want laminaat vindt hij niets (koud). Als bodembedekking altijd hennepvezel van hetzelfde merk en ik zie niet dat het van samenstelling veranderd is. Van beide (fleece en de vezels) heeft hij nooit last gehad. Ik heb nu een hele dikke laag hennepvezel in het hok en een handdoek nog eronder. Ik zat ook te denken aan stress, maar weet niet waarvan. Ik ben 5 dagen ziek thuis geweest en zie geen verandering aan zijn gedrag. Nijn doet ook niet anders tegen hem, dus aan haar ligt het ook niet. Hij is wel in de rui, maar om daar nou sore hocks van te krijgen. Zucht...als ik de oorzaak eens wist.

@ Soon: Ik knuffel Snuf maar wat graag, maar de stress is abnormaal bji hem. Dat had hij al toen ik hem bij de opvang haalde. Ik denk dat er voor hij hier kwam iets met hem is gebeurd waarbij hij een trauma heeft opgelopen of zo...hij is nl letterlijk op straat gekiept. In het begin mocht ik hem niet eens aaien, tegenwoordig ben ik de enige die hem echt mag aaien en licht mag knuffelen... Over vertrouwen gesproken. Over de sokken: mijn collega heeft ze volgens mij bij HEMA gehaald, maar morgen weet ik het zeker. Ik weet dus ook niet of ze passen he. Maar wat ook kan werken: de middelvinger van een oude handschoen afknippen aan beide kanten zodat je een tunneltje hebt, die even omstikken zodat het niet rafelt en voila. (is mijn volgende stap als de sokken niet passen haha). Snuf zit inderdaad binnen,dus ze worden niet nat. Maar in jouw geval zou ik toch eens kijken of je de omgeving voor Nina niet droog kunt houden, want die natte ondergrond is funest voor de voetzooltjes, vooral nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb je dat fleecekleed nog liggen? Ik zou eens kijken of het helpt om dat te vervangen. Kruip zelf maar eens met blote knieeƫn over dat spul heen, niet prettig.. Wie weet helpt het.. Al is het dan wel apart dat ij nu pas last krijgt natuurlijk, maar ik zou het toch even proberen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet het...heb het hier ook gelezen. Ik moet nog even een vervangende katoenen deken kopen, want anders kan hij helemaal niet meer los lopen. De vloerbedekking op de studeerkamer eet hij namelijk op en laminaat durft hij dus niet ;). En de hele tijd in zijn hokje zitten is ook geen plezier. De plekjes zijn ook niet echt rood of zo. De haren zijn eraf en alles is rose. Daarom dacht ik eerst aan stress. Snuf heeft overigens sowieso wat zwakkere plekjes algemeen. Zijn nagels zijn heel spits en broos. Die bijt hij van tijd tot tijd ook gewoon zelf af, anders breken ze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige dingen wil je niet weten nee... Maar hij gedraagt zich voor zijn doen normaal hoor. Hij vliegt elke ochtend op de voerbak af, eet groente en ss en hooi, is nieuwsgierig (hangt altijd uit de kooi om te kijken wat mijn ontbijt is :)), hij huppelt wat rond (is nooit een grote sprinter geweest) en hij luiert van tijd tot tijd. Hij zit dus wel veel, maar dat zal t toch niet zijn...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van de week idd de ren die niet overdekt was overdekt gemaakt! En tot nu toe gaat het goed! En de plekjes waren net al wat minder vurig zegmaar.

Wat sneu dat hij zo angstig is, Polo is dat ook, hij komt ook uit de opvang. Soms wil je idd niet weten wat ze hebben meegemaakt.

Thanx voor de handschoen tip! Als het niet verbeterd ga ik dat proberen.

Ik zou als ik jou was ook het fleece deken vervangen, dan heb je geloof ik alles gedaan wat mogelijk is. Enne misschien Bach bloessem proberen voor zijn stress?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .