Ga naar inhoud

gedrag moeder tegen jongen


winny

Aanbevolen berichten

Mijn 2 voskonijnen hebben 6 jongen van nu 3 weken oud.

Wanneer de jongen echter buiten het nachthok komen en in de ren gaan lijken mijn volwassen konijnen de jongen aan te vallen.

Ze gaan de jongen achterna rennen en stoten met hun kop en maken knorrige geluiden.

Is dit normaal gedrag, of verdedigen de volwassen konijnen hun territorium? Moet ik ingrijpen, of de konijnen gewoon laten gaan?

Moet ik de ouders even weghalen als de jongen rondlopen?

Alvast bedankt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij is het niet normaal. Ik heb dit soort gedrag nooit gezien. Het moederkonijn negeert normaliter de jongen en zoogt 1 of 2x per dag.

Als de jongen haar niet met rust laten dan loopt ze van ze weg maar dat is alles. Ze is toch niet direct na de bevalling weer gedekt?! Want dan verstoot ze het eerste nestje..

Je krijgt vast nog wel antwoord van mensen met meer ervaring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het over meerdere volwassen konijnen bij het nestje, ik denk dat daar het probleem zit! Konijnen zijn solitair wat betreft hun nestjes, je moet de moeder alleen huisvesten met haar nestje, niet met andere volwassen konijnen er bij, dit totdat de jongen gespeend kunnen worden (8-9 weken) dan pas kun je proberen de andere volwassen konijnen er aan te koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt het over meerdere volwassen konijnen bij het nestje, ik denk dat daar het probleem zit! Konijnen zijn solitair wat betreft hun nestjes, je moet de moeder alleen huisvesten met haar nestje, niet met andere volwassen konijnen er bij, dit totdat de jongen gespeend kunnen worden (8-9 weken) dan pas kun je proberen de andere volwassen konijnen er aan te koppelen.

Als je de site bekijkt waarvan ik de link heb gegeven in het originele bericht dan zou je kunnen zien dat er meerdere kanten aan zitten.. Blijkbaar was dit een concurrerende link. Goed, het kwartje is gevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .