Ga naar inhoud

Verandering in eetgedrag sinds Gijs bij mij woont...


Boseetje

Aanbevolen berichten

Gijs was helemaal niet zo'n vreetzak toen hij nog op mijn werk woonde, maar na verloop van tijd bij mij is het echt een egoistische veelvraat geworden, pakt letterlijk als hij al klaar is met zn witlof het laatste stukje uit Miep haar mond nog! :$ Schaamteloos gewoon, en ze pikt het ook nog!!!!!

En SS gaat ie helemaal boven het bakje hangen zodat Miep moeite moet doen... dus ik heb maar een rechthoekig bakje aangeschaft want Miep moet ook normaal kunnen eten... apart eten geen optie hij eist alles op....

Kan het komen dat ie zoveel (vr)eet en egoïstisch is en niets deelt omdat ie tekort heeft gehad voor hij bij mij was?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Was Gijs hiervoor alleen of ook een koppel? Vaak zie je sowieso verandering in eetgedrag bij konijnen die van alleen naar een koppel gaan. Veel konijnen alleen doen de heledag over hun biks maar wanneer datzelfde konijn met 2 is gaan ze automisch gelijk door eten tot het op is. (niet altijd natuurlijk)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een grote, platte bak als voerbak omdat Muts de neiging had om kleinere voerbakjes onder haar buik te trekken. Je moet het ook niet te menselijk zien, van delen zullen konijnen geen begrip hebben. Ondanks dat konijnen graag samen eten is het toch een bezigheid waar het gaat om zelf genoeg te krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heeft hij wel te kort gehad voor hij bij jou kwam? Ik bedoel, ik begrijp dat hij niet echt geweldig verzorgd is maar kenmerkend bij konijnen die niet geweldig verzorgd zijn, is toch vaak wel dat er een volle bak eten stond waar regelmatig een hoop bij gekwakt wordt zonder naar het konijn om te kijken. Met andere woorden, veel slecht verzorgde konijnen hebben hele periodes altijd voer staan. Als er altijd voer is, hoef je je niet te haasten. Dit zul je bij koppels die altijd onbeperkt hebben ook wel zien. Meestal kunnen ze ook wel vrij redelijk maat houden, ik denk dat ze wel iets meer eten dan goed voor ze is en ik weet haast zeker dat het in veel gevallen ten koste van hooi gaat, maar ze zullen niet zo veel eten als mijn konijnen nu zouden doen, als ze opeens onbeperkt kregen. Die zijn namelijk gewend dat ze wel snel moeten eten, anders is het op. En dan is het gauw door eten door eten door eten.. Ookal is het nog lang niet op. En nu moet Gijs "opeens" ook met minder doen en snel eten. Dus dan is het niet zo gek dat hij gaat "vreten".

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor jullie reacties,

Gijs heeft de eerste 3 jaar van zn leven echt maar 2x per week eten gehad en zat ook weken in zn ontlasting en pies te zitten in een hok wat voor een cavia nog mini is, hij at zelfs die natte pies stro op en had nooit hooi!! Daarna een jaar continu volle bak maar ook geen hooi en bij mij eindelijk normaal en gezond eten....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff, Gijs is ooit verwaarloosd. Fijn dat hij nu een goed plekje heeft veroverd. In een ander topic las ik hoe hij de eerste dag bij jou aanvoelde "Ha! Hier zit ik goed!" en jou onmiddellijk om zijn pootjes heeft gewonden. :)

Eten is naar mijn idee zo fundamenteel voor mensen en dieren dat een tekort aan (gezonde) voeding in het verleden jarenlang sporen kan achterlaten.

Tony kreeg net als Gijs - voor zo ver ik zijn verleden ken, ooit MP-konijn - vanaf een bepaald moment volle bakken gemengd voer. Tony was in die tijd een verschrikkelijk moeilijke eter en ik maakte me altijd zorgen. Hij moet geregeld buikpijn hebben gehad, want we gingen op gezette tijden naar de DA voor darmproblemen. Sinds Tony SS brokjes krijgt, is hij een kleine vreetzak. Hij gaat uit z'n dak zodra hij de zak hoort, springt in en uit de kooi, bromt heel stoer en jaagt Daffy achterna tot hij zijn eerste brokje te pakken heeft.

Jammer dat we niet kunnen vragen waar hun enthousiasme vandaan komt - lekkere smaak, wegblijven van buikklachten, bang tekort te komen. Maar dat Gijs een beetje last heeft van zijn verleden - 2 keer per week eten - zou ik logisch vinden.

aangepast door Suuzi
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .