Ga naar inhoud

"klonterige" nageltjes


Chewie

Aanbevolen berichten

Eén van mijn konijntjes heeft een paar vreemde nageltjes. Het ziet er uit alsof er een klontje modder aan vast zit. Verder naar de teentjes toe is de nagel weer gewoon schoon. Kan het zijn dat het komt doordat ze in het toiletje heeft gegraven en dat aan de nageltjes blijft zitten? Ik heb geperste strokorrels in het pleetje liggen. Bij mijn andere drie nijntjes heb ik dit nog nooit gezien. Iemand enig idee wat het kan zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn oude konijn heeft dit ook, maar bij hem komt het doordat hij plakpoep heeft en daar dan vrolijk doorheen banjert. Misschien eet jouw konijn de blindedarmkeutels ook niet direct op? Als ze verder helemaal gezond zijn en je ziet er verder niets vreemds aan dan zal het wel niet zo erg zijn. Ik maak het gewoon schoon met water en een keukenpapiertje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De foto komt me wel bekend voor, van de duiven die wij vroeger hadden.

Die hadden ook klompjes 'vuil' aan hun nagels hangen. Bleek ontlasting te zijn, die aangedroogd was.

Om de zoveel tijd maakten wij de nageltjes proper door het vuil te pletten, zodat het verbrokkelde, en dan schoonmaken met water.

Maar ja, duiven poepen overal, het zijn niet 's werelds netste vogels,

in tegenstelling tot konijntjes, die toch wel netjes zijn, dus wat dit is, geen idee.

Voor zover ik weet is een kalknagel hard, dus als je de klompjes eraf kan halen, is het, denk ik, geen kalknagel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kalknagels zijn veel breekbaarder dan een gewone nagel. En als dat breekt brokkelt het af. Maar misschien is dit t helemaal niet en kunnen konijnen dat niet krijgen en zeg ik iets heel stoms ja. ( heb alleen gelezen dat dit bij cavia's zo is over konijnen kon ik idd niks vinden)

Link naar reactie
Delen op andere sites

een van de dwergjes heeft volgens de DA kalknagel, het lijkt wel of iemand ze eens helemaal tot op de teen zelf heeft afgeknipt! Vooral aan de achterpoten ziet het er schandalig uit.

En dit is (zoals ik al vanaf de beschrijving dacht) niet hetzellefde, wees blij zou ik zo zeggen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat het ook kan zijn, als je konijntje zich krabt, draaien de losse haren zich om de nagel, waardoor er weer vlugger vuil blijft kleven, waardoor als het konijn zich weer krabt, er nog meer haar blijft in kleven. Probeer het eens voorzichtig schoon te maken, dan weet je meteen of het een kalknagel is of aangekoekt vuil.

Komen kalknagels trouwens steeds voor aan alle nagels van een voetje, of enkel af en toe?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Room heeft ze op al zijn achterteentjes :(

s'zomers mogen de nijnen buiten, maar dan moet ik ervoor zorgen dat Room niet te veel op de stenen gaat want dan kunnen ze tot bloedens toe open komen te liggen, dus hij zal binnen moeten blijven, en anders alleen op het gras :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

een van de dwergjes heeft volgens de DA kalknagel, het lijkt wel of iemand ze eens helemaal tot op de teen zelf heeft afgeknipt! Vooral aan de achterpoten ziet het er schandalig uit.

En dit is (zoals ik al vanaf de beschrijving dacht) niet hetzellefde, wees blij zou ik zo zeggen

ik ben zeker blij, zo te horen heeft je konijn een vervelende kwaal. ik hoop dat hij er snel van af is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

volgens de DA heeft hij het zo erg dat er niets aan te doen is, als ik bij de andere nijnen de nagels knip, controleer ik zijn nageltjes. meestal valt er niets te knippen, wel vijl ik ze regelmatig wat bij omdat met het afbrokkelen soms scherpe stukjes blijven hangen en dan kan hij zichzelf open krabben

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .