Ga naar inhoud

ademhalingsproblemen?


Celestial14

Aanbevolen berichten

Ajaj, ik heb weer eens problemen met mijn zorgenkindje.

Sinds een paar dagen merkte ik al dat mijn konijn rare geluiden maakte met zijn neus, op zich niks bijzonder. Maar nu nam ik hem bij me en hij ademt echt heel zwaar, hij moet echt moeite doen om de lucht door zijn neus te persen. Ik ben zeker dat het niet gaat om een verkoudheid want dat heeft hij al eens gehad en de symptomen zijn echt niet dezelfde.

Ik heb ook eens naar zijn longen geluisterd, en het klinkt echt precies of hij astma heeft ofzo. Het is duidelijk dat hij moeite heeft met ademen.

Moet ik mij zorgen maken? Is dit iets dat zich vanzelf oplost of moet ik ingrijpen. Hij gedraagt zich verder heel normaal, maar toch merk ik dat hij het moeilijk heeft, het is ook verergerd met de laatste dagen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Informatie die ik heb opgezocht:

Luchtwegproblemen

Een infectie aan de luchtwegen wordt bij konijnen meestal veroorzaakt door de bacterie Bordetella bronchiseptica. Neem bij onderstaande symptomen contact op met JOU EIGEN DA

Niezen

Ooglidontsteking

Moeilijker ademen

Lusteloos

Rode ogen

Uw konijn krijgt oogdruppels en een geschikte antibioticumkuur. Een rƶntgenfoto kan nodig zijn om te zien of de klachten worden veroorzaakt door een longontsteking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

niet echt, het zou kunnen dat ook de oogjes idd wat nat zijn. Snot ofzo heb ik niet echt gezien.

Daarnet, deed hij wel even zijn mondje open, en 'hoestte' hij precies. Echt alsof er iets niet goed zit.

Maar hij is eigenlijk niet echt lusteloos, hij eet, doet zijn was en plas. Zijn pels, pootjes alles perfect in orde

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de zekerheid even naar de DA. Beter 1x teveel dan 1x te laat. Mijn Joep is op het moment (ook) verkouden en heb ook AB kuurtje gekregen. Vergelijk het bij mensen: als we verkouden of asmatisch zijn gaan we ook naar de huisarts of apotheek.

Succes ermee!!!!! .... en beterschap

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat ondertussen heel slecht met Plushke. :( Sinds gisteren eet hij niet meer (hij wil gewoon niet). Hij plast nog wel maar keutelt ook niet meer. Hij is fel vermagerd. Nu ben ik hem aan het dwangvoeren. Verder gaat het wel, hij hupelt en stamt nog en durft zelfs te bijten als ik hem wil voeren, maar ik ben nu echt ten einde raad. Ik heb de antibiotica nu 5 dagen gegeven (zo moest het volgens de DA). Zijn neus is niet beter. Hij ademt nog steeds heel moeilijk.

Zijn er nog stappen die ik kan zetten. Ik vrees dat niets meer helpt. Ik wil hem echt niet dood laten gaan (hij is nog geen jaar oud :s). Maar ik weet echt niet meer wat ik nog kan doen :'(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren ben ik nr een andere, konijnkundige dierenarts geweest. Hij wist er inderdaad duidelijk wel meer van. Plushke krijgt nu extra antibiotica. Waarschijnlijk heeft hij infectie van een bacterie, maar dat wist de DA zelf niet zo goed. Het zou dus wel op zijn longen zitten en niet alleen in zijn neus. Ondertussen houd mijn ventje zich sterk. Hij krijgt ook voedingssuplementen om zijn darmen werkend te houden, maar voorlopig keutelt hij nog steeds niet :( Het zullen nog een paar spannende dagen worden...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Twee keer per dag 30 ml?? bedoel je geen 3 ml? Hoeveel dagen moet hij dit hebben?

Gelukkig heb je een binnenkonijn. Vlekkie heeft bij mij ook snot gehad door een pasteurella infectie. Hij kreeg eerst te weinig en te kort antibiotica voorgeschreven door een niet kk dierenarts. Het leek toen even beter te gaan maar Na twee weken was hij nog zieker dan aan het begin. Ik ben toen naar een kk dierenarts gegaan. Hij had inderdaad te weinig en te kort gehad en had inmiddels een longontsteking. Hij moest toen midden in de winter naar binnen gehaald worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteren ben ik nr een andere, konijnkundige dierenarts geweest. Hij wist er inderdaad duidelijk wel meer van. Plushke krijgt nu extra antibiotica. Waarschijnlijk heeft hij infectie van een bacterie, maar dat wist de DA zelf niet zo goed. Het zou dus wel op zijn longen zitten en niet alleen in zijn neus. Ondertussen houd mijn ventje zich sterk. Hij krijgt ook voedingssuplementen om zijn darmen werkend te houden, maar voorlopig keutelt hij nog steeds niet :( Het zullen nog een paar spannende dagen worden...

Krijgt hij ook darmstimulerende middelen (cisaral of metocloral)? Dat is normaal gesproken wel nodig bij een konijn dat niet keutelt. Ik weet alleen niet helemaal zeker of het gecombineerd kan worden met de baytril.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik vrees dat ik terug slecht nieuws heb, Plushke's toestand is terug verergerd. Zijn neus is nog steeds niet beter, en hij kan nog steeds niet zelfstandig eten. Ik ben vandaag terug naar de DA geweest, en die vertelde dat zijn longen al wel iets beter waren, maar zijn temperatuur is nog gestegen en zijn sinussen zitten helemaal geblokkeerd of zoiets. Als zijn toestand niet verbeterd wordt hij wss over een paar dagen ingeslapen :( ik ben hier eigenlijk tegen, maar zowel de DA als mijn moeder, vinden dat hij lang genoeg geleden heeft. Ergens hebben ze natuurlijk wel gelijk. Maar het blijft zo'n jong diertjes en hij houd het zo goed vol. Hij durft nog steeds zijn streken uit te halen enzo... . Ik hoop zo erg, dat hij tegen maandag toch beter is. Fingers crossed!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .