Ga naar inhoud

welk voer en hoeveel?


floris en stijn

Aanbevolen berichten

Ik heb twee voskonijnen en ze zijn nu een half jaar...maar ik weet niet zo goed hoeveel voer ( biks ) ik ze moet geven.

Per konijn staat toch een hoeveelheid gram vast? en welk merk kan ik het beste kopen? Nu heb ik ( wel het duurste ) schepvoer uit de dierenwinkel voor konijnen.

De konijnen wil ik nu ook meer groenvoer geven, welke groenvoer en hoeveel voor twee konijnen kan dan het beste?:$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sowiso moet je je konijnen wegen, en als er op het voer geen richtlijn staat, moet je gewoon 25 gr. Per kg lichaamsgewicht doen. Dus als jou ene konijn 1,5 kg weegt, en je andere konijn 2,5, dan heb je dus 4 kg konijn, dat is 100 gram.

Welk merk biks, er zijn een paar merken waarvan bekend is dat het goede merken zijn, zoals SS en HF.

Groenvoer moet je goed opbouwen en op BB staat een lijst van veilige en giftige planten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Per konijn is het idd ongeveer 20/25 gram per kilo lichaamsgewicht. Zelf geef ik mijn konijnen gewoon normale biks, ik weet niet precies van welk merk. SS is iniedergeval een goed soort voer (het staat voor Science Selective volgensmij...) maar dat vind ik zelf wel duur, dus ik geef ze gewoon biks. Gemengde korrels zijn niet zo goed, dus die kan je beter niet geven. Op BB staat idd ook een lijst met alle soorten groentes/fruit/kruiden die ze mogen dus daar kan je het vinden! Hoeveel ligt eraan hoeveel ze gewend zijn eigenlijk, als ze nog niet zoveel gewend zijn kan je het beter een beetje opbouwen.

aangepast door twietje
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zelf voer Kenner biks. Alleen die bruine brokjes, niet gemengd. (Is ook goed voer, en niet duur in 20 kg verpakking)

En 2 van mij krijgen SS. Omdat 1 ervan tandproblemen heeft. En met SS moeten ze beter kauwen op de brokjes, dus meer slijtage van de tanden. Zei de dierenarts mij.

De hoeveelheid is hierboven al genoemd, maar voor SS was het (volgens mij) 15 gr per kg gewicht.

Aangezien daar meer vezels oid inzitten.

Heb niet zoveel verstand nog van SS, voer het pas sinds 3 weken. :$

Maar andere kunnen je er vast mee verder helpen!

aangepast door Jaycee
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik weet niet hoeveel konijnen je hebt?

Maar ik vind het persoonlijk wel duur voer.

Zolang ze voldoende hooi eten, en genoeg te knagen hebben kun je ook wel een goedkoper merk nemen qua voer.

Maar het is maar net wat je wilt, en hoeveel geld je er voor kan uitgeven :)

Voor konijnen die weinig tot geen hooi willen eten, is SS wel erg geschikt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou gewoon ss nemen wel wat prijzig maar de heb je ook wat ,hope farm supertrio heeft een beetje de zelfde samenstelling , maar gaat er zeker niet bij ieder konijn 'in' ,is wel een stuk voordeliger. dit is trouwens de lijst waar ze het hier boven al over hadden : http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html oja, van hf moeten ze idd meer hebben, maar dat staat allemaal op de zak. maar kijk ook steeds goed naar de nijnen , worden ze niet te dun of te dik , en vooral of ze nog genoeg hooi eten ,want dat is het aller belangrijkste!

aangepast door danilina
Link naar reactie
Delen op andere sites

SS is duur voer.. Als je kijkt kost bijv 10 kilo SS 38 euro (via nederlandse internetsite.. via THE is het goedkoper)

Je geeft van de SS 10 tot 15 gram per kilo konijn mits hij voldoende groenvoer krijgt (50 tot 100 gram per kilo konijn)

Hope farms Supertrio betaalde ik voor 15 kilo 14 euro.

Je geeft van de hope farms supertrio 25 gram per kilo konijn mits hij voldoende groenvoer krijgt (50 tot 100 gram per kilo konijn)

- http://www.hopefarms.nl/producten-hope-farms/konijn/rabbit-super-trio

- via internet niet te duur te krijgen; http://www.dierenwinkelxl.nl/product/447/knaagdieren/knaagdierenvoer/hope-farms/rabbit-super-trio

Kenner (staafjes met het gele label op de zak) ben je meen ik rond de 10 euro kwijt voor een kilo of 15 (te koop bij de boerenbond)

Je geeft van de Kenner 25 gram per kilo konijn mits hij voldoende groenvoer krijgt (50 tot 100 gram per kilo konijn)

SS is het beste voer met daarop volgend de hope farms supertrio. Maar de biks van de Kenner is ook niet slecht; zolang je NIET de zak met het roze/ rode-label pakt!

Prijs-kwaliteits verhouding zou ik voor de hope farms gaan. (is ook te koop bij de intratuin mocht je het niet bij je dierenwinkel krijgen.. oww en probeer eerst een kleine verpakking van 3 kilo en daarna kijken of ze die 15 kilo zakken want dat is echt een stuk voordeliger

Maar je zal voor te bepalen hoeveel ze mogen hebben je konijnen eerst moeten wegen en daar het aantal gram biks op afstemmen.

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hou er wel rekening mee dat als je overgaat op ander voer, je het geleidelijk doet. Dus mengen, eerst meer oud dan nieuw, en langzaam naar meer nieuw dan oud, totdat ze uiteindelijk volledig over kunnen.

Ik voer zelf HopeFarms en heb laatst ook 15Kg via internet besteld, met verzendkosten ongeveer 18 euro (als je dierenwinkel het wil bestellen ben je wellicht minder kwijt). Mijn Izzie wilde er eerst niet op over, maar met een beetje geduld is ze het ook gaan eten en nu valt ze er net zoals Ben elke keer op aan :).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kenner (staafjes met het gele label op de zak) ben je meen ik rond de 10 euro kwijt voor een kilo of 15 (te koop bij de boerenbond)

Je geeft van de Kenner 25 gram per kilo konijn mits hij voldoende groenvoer krijgt (50 tot 100 gram per kilo konijn)

11 euro voor een zak van 20 kg om ff precies te zijn :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oke...morgen ga ik naar de DW om nieuw voer te halen. maar ik stoip dan wel met gemegd voer, want dat is dus niet zo goed, zoals ik lees van jullie.

Ik ga kijken naar SS? Wat jullie zeggen. Het schijnt dan ook de tandjes goed te doen. Dus dan ga ik daar maar voor denk ik.....

Science Selective is niet alleen goed voor de tanden, maar bevat ook een hoog vezelgehalte (goed voor de darmen), een laag vetgehalte en laag calciumgehalte. Dat calciumgehalte is vaak bij gemengd voer en andere minder goede biks te hoog, dit kan op latere leeftijd gezondheidsproblemen als blaasgruis veroorzaken. SS kan dan wel in aanschaf duur zijn, maar je hoeft er maar weinig van te geven dus je doet ook lang met zo'n zak. Hoe meer groenten je geeft hoe minder biks je kunt geven. Je moet dit zelf in de gaten houden door je konijnen regelmatig te wegen en zo de voeding hierop aan te passen.

Hier een lijst met giftige en veilige groenten http://www.bunnybunch.nl/konijnen/giftige-en-veilige-planten-voor-konijnen.html

Hou er rekening mee dat je van fruit en wortel niet te veel geeft, dit bevat veel suikers.

Het nadeel van schepvoer is dat je niet weet hoe lang het daar al in die bak ligt en het aroma er ook vanaf is. De kwaliteit gaat dus ook achteruit.

Weet je trouwens wel zeker dat je 2 voskonijnen hebt? Of zijn het gewoon 2 leuke pluiskonijntjes uit de dierenwinkel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

11 euro voor een zak van 20 kg om ff precies te zijn :P

hahah dank u dank u...

ik heb de kenner als eerste voer gegeven aan mijn nijnen! .. daarna hope farms.. en toen werden ze ziek en zijn wilden ze alleen SS.. dus ik zit helaas aan duur voer vast haha (ik heb slechte hooieters.. uhmm lees.. eten geen hooi.. dus SS is voor hun gewoon het beste)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar die is hier niet echt te krijgen toch? En puur uit nieuwschierigheid..wat maakt deze biks beter eigenlijk, Of wat toont aan dat deze biks beter is? Het timothy begrijp ik wel maar wat is daar de toegevoegde waarde van verder?

aangepast door Lianne22
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bunnybasics T heeft een nog hoger vezelgehalte wat ik kan lezen is dat max 29%.. en is idd niet hier in Nederland te krijgen maar in Engeland (wel te bestellen via internet bij THE -> https://www.thehayexperts.co.uk/Food.10/View+Foods+by+Brand.132/Oxbow.133/Bunny+Basics%25252FT+%3A+22kg.621.html?osCsid=583nt7fgbh2ide9gucj1ft79k1)

Maar ik ga niet zoveel verzendkosten betalen om een klein zakje te gaan proberen..

Nu scheelt het niet zo super veel kwa prijs;

Voor 22 kilo Bunnybasics T betaal je 49 pond= 57,44 euro (grootste zak de te krijgen is bij THE)

Dus voor 1 kilo betaal je E 2,60

SS bij de THE

Voor 10 kilo 18,99 pond = 22,26 euro (grootste zak die te krijgen is bij THE)

Dus voor 1 kilo betaal je E 2,22

En ze eten de SS zeer goed.. die kan ik gewoon hier in Nederland krijgen en dat scheelt.. verder weet ik niet als ik van die bunnybasics T een grote zak bestel tot wanneer die goed is.. SS blijft namelijk lang goed en ik doe met een zak SS van 10 kilo ongeveer 5 tot 6 maanden.. en ik ben blij dat ik ze sinds en maand of 8 naar mijn mening op een goed afstemd eetpatroon heb zitten.. en ze ook (moet effe afkloppen) niet ziek meer zijn geweest..

Enn eten ze die basics t net zo graag als SS...?

Maar ik moet toegeven dat ik erover gedacht heb basics t te gaan proberen..

aangepast door anke1985
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vinden ze het lekker? Oordeel zelf!

>http://www.youtube.com/watch?v=WDHvNX6WkHk

En deze konijnen eten normaal alleen SS. Dat zwarte krengetje heeft zelfs nooit anders gehad en weigerde brok te eten tot ze SS kreeg.. Trovet Rabbit? Nee hoor.. SS Junior? Beginnen we niet aan. Gewone biks (geen idee welk merk, heb er twee geprobeert die ik al in huis had vanwege logeetjes)? Madame heeft het bakje onder geplast! En ik maar denken dat SS brokken echt te groot zouden zijn, maar ze begon me te vreten.. :P

Mijn zak BBT is als het goed is onderweg. Ik wil je wel een beetje sturen zodat je het kunt proberen, Anke? Dan moet je je adres maar even PB'en.

Overigens is de toegevoegde waarde van een brok op basis van timothy simpelgezegt dat het vezelgehalte hoger is en het calciumgehalte lager.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens heb ik ook een hele tijd getwijfeld, ik wilde BBT gaan geven aan Indy maar ja die was het dus niet meer nodig.. En het is wel een stukje duurder, bovendien kan ik het in Nederland niet krijgen.. En ze doen het goed op SS.. Maar op HF zouden ze het vast ook goed doen, dus waarom zou ik dan nog SS geven, net zo'n redenatie. Nou, omdat ik vind dat ze het allerbeste moeten krijgen! Daarnaast was ik eerder zo gek om €6,- per kg te betalen en dat vond ik ook niet zo erg.. Dus waarom zou ik me druk maken om 3,4 per kg (incl. verzendkosten) dan eigenlijk? En mocht ik plots zonder komen te zitten: Terug naar SS is dan ook niet rampzalig en ik heb het echt wel op tijd genoeg door om over te mengen. Of anders maar een weekje op groente, hooi en kruiden.

Ik kan me wel voorstellen dat als je normaal niet uit Engeland besteld, het wel wat anders ligt, ik bestel sowieso bij THE dus wát ik bestel maakt niet zo veel uit. Maar dan valt het argument van de prijs wel af want zelfs met een 10kg zak SS ben je in Nederland per kg duurder uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een vraagje over het voer en vond een nieuw topic starten niet nodig omdat hier al een topic staat met een soortgelijke titel. Dus hoop dat ik het zo goed doe :)

Even een kleine intro: Ik heb geen verstand van konijnen (alleen van cavia's) en was ook niet van plan een konijn te nemen. Toch krijg ik vanavond een konijn. Het konijn werd niet meer naar om gekeken en op te voorkomen dat hij in de pan belandt, neem ik hem mee naar huis. Heb nog een ruime kooi staan en heb gisteren alle benodigdheden gekocht. Zo ook het voer.

Nu mijn vraag, ik zag Hope Farms staan en dit merk koop ik ook altijd voor m'n cavia's. Daar heb ik dus een zak van meegenomen. Omdat ik 7 euro voor 3 kilo best veel geld vind, heb ik ook een zak goedkoop voer meegenomen. Niet gemengd voer, maar gewoon van dat biks.

Kan iemand mij vertellen of ik het kan mengen? Of is alleen die biks voldoende? Of is het juist slecht en moet ik alleen Hope Farms gaan geven?

Ik las ook wat over SS, maar dat vind ik voor nu te duur. Als het nodig is zal ik natuurlijk overstappen, maar eerst wil ik iets goedkopers proberen. Spaar liever wat geld op voor de dierenarts o.i.d.

Alvast bedankt voor de info!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens heb ik ook een hele tijd getwijfeld, ik wilde BBT gaan geven aan Indy maar ja die was het dus niet meer nodig.. En het is wel een stukje duurder, bovendien kan ik het in Nederland niet krijgen.. En ze doen het goed op SS.. Maar op HF zouden ze het vast ook goed doen, dus waarom zou ik dan nog SS geven, net zo'n redenatie. Nou, omdat ik vind dat ze het allerbeste moeten krijgen! Daarnaast was ik eerder zo gek om €6,- per kg te betalen en dat vond ik ook niet zo erg.. Dus waarom zou ik me druk maken om 3,4 per kg (incl. verzendkosten) dan eigenlijk? En mocht ik plots zonder komen te zitten: Terug naar SS is dan ook niet rampzalig en ik heb het echt wel op tijd genoeg door om over te mengen. Of anders maar een weekje op groente, hooi en kruiden.

Ik kan me wel voorstellen dat als je normaal niet uit Engeland besteld, het wel wat anders ligt, ik bestel sowieso bij THE dus wát ik bestel maakt niet zo veel uit. Maar dan valt het argument van de prijs wel af want zelfs met een 10kg zak SS ben je in Nederland per kg duurder uit.

Nu heb ik net 10 kilo SS weer gehaald.. maar ben zeker bereid de bunnybasics te proberen.. prijs.. na jah.. heb geleerd dat dat niet het belangrijkste is en ik doe met 10 kilo SS al een dikke 5 maanden dus..

Maar die bunnybasics he.. krijgen ze daar ook 10-15 gram per kilo konijn van of toch 25 gram?

Nu zag de dierenarts ook bij dupke 1 klein haakje toen ik in oktober geweest was voor de entingen maar was nog te weinig om weg te halen.. dus ben benieuwd als ik in april ga en ik zal dan waarshcijnlijk toch gaan overstappen misschien..

Maar Dollie.. als jij die basics binnen hebt he.. zou ik best een beetje willen proberen.. als het hem in de smaak valt zal ik denk ik zeker hem gaan bestellen als je SS bijna op is tegen mei/ juni aan..

Alleen ben ik weleens benieuwd tot wanneer die geldig is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Chub87: Je kunt de HF (Super Trio?) mengen met de goedkope biks, dat is geen probleem. Persoonlijk zou ik, als die biks op is, niet weer kopen omdat de meeste goedkope korrels qua samenstelling nog heel erg gericht zijn op slachtkonijnen (waar alle korrels oorspronkelijk voor bedoeld waren natuurlijk) en dat houdt in dat er eigenlijk te veel in zit, wat op de korte termijn geen probleem is maar op de lange termijn zal je konijn er absoluut niet gezonder van worden. Met Hope Farms zit je wel goed, die brokken hebben een hele nette samenstelling. Misschien een tip voor de volgende keer, als je konijn het lust, ze verkopen ook 15 kg zakken. De meeste dierenwinkels kunnen ze wel voor je bestellen. Die kosten vaak niet meer dan 15 euro en dan valt de prijs erg mee.

@ Anke: Ik geef gewoon dezelfde hoeveelheid BBT als SS. Het lijkt mij niet dat zo'n hoogwaardige korrel meer van gegeven moet worden. Maar ik merk vanzelf hoe mijn konijnen het er op doen.

Als ik de boel binnen is, stuur ik je een berichtje, okay? Dan kun je het proberen. :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, daarom. En dat doe ik altijd al dus ach. Zit alleen even met Fred, die is de afgelopen weken vrij veel afgevallen (normaal tussen de 1500 en 1600, nu 1395) hoewel hij echt nog goed eet. Ik voer hem nu een beetje bij met SS Mature (blijf dat straks ook doe nnaast de BBT) maar het is dus niet raar dat zijn gewicht nu nog wat schommelt.. Da's een beetje lastig in de gaten houden dus. Maar goed, dat zien we ook wel. Ik voer hem nu dus bij en weeg hem zondag weer, als hij nog niks bij gekomen is ontworm ik hem ook maar even. Hopelijk zit hij dan zo weer op zijn normale gewicht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben wel benieuwd hoe het hier gaat, ik begin gewoon met 50 gram en Pip en Fred daarnaast dus hun Science nog (Pip in elk geval tot aan de castratie, Fred kijk ik even, ik denk dat het vooral de kou is waardoor hij wat meer energie verbruikt, dus hij zou straks weer met minder toe moeten kunnen lijkt me) maar als ik zo naar Amanda kijk, dan geeft die haast niks, dus misschien is 50 nog wel te veel ook.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .