Ga naar inhoud

wel of niet naar de dierenarts


roomie

Aanbevolen berichten

hallo allemaal, ik wil graag jullie advies

flo doet anders,

het begon allemaal vrijdag ochtend met erg rode urine.... zie ook: schrik van mijn leven.

donderdagavond had ze wel een half partje mandarijn op dus.

nou ze at wel gewoon en keutelde en bewoog etc, da gebeld, heb het goed in de gaten gehouden.

dacht toch dat het urine was.

zaterdag gaf ze weer rode urine af.

omdat ze zo vies was geworden van de urine en de sneeuw, heb ik haar zondag wat schoongemaakt met wat water, en toen in onze koude gang opgedroogt.

ze zat veel stil.

vond haar de laatste dagen ook dunner voelen, en heb haar 3 maanden geleden gewogen toen woog ze er ongeveer 2.3 dit is niet nauwkeurig omdat ik het doe met een personenweegschaal, en dan mezelf eropzet met haar.

dat was savonds,

ik dacht zondagmiddag zal haar maar weer is wegen, nou toen woog ze er nog mar 1.8!!!!!

de verandering in het eetpatroon is, eerst kreeg ze onbeperkt biks, maar dat krijgt ze nu al 4 maanden niet meer, en nu kreeg ze ongeveer 65 gram.

maar ze heeft sinds 2.5 maand ongeveer een exram jip, (die te dik is) waardoor de 2 x zoveel kregen, hij weegt er ongeveer 3 kilo,

omdat ik dus merk dat ze dunner is geef ik ze nu meer biks,

ze eet nog wel goed, ze valt aan op de groentes(andijvie en witlof) en het hooi wat er de hele dag doorstaat en wordt bijgevuld, wordt ook goed gegeten.

ongeveer 1 volle ruif per dag met zn tweeen.

ze drinkt ook goed en keutelt nog steeds.

ook komt ze gewoon nog in de ren, maar vaak zit ze dan dik zegmaar.

ze slaapt de laatste tijd ook meer.(laatste week, moet zeggen dat jip sind het begin al veel slaapt)

ze gedraagt zich dus anders.

wat me ook opvalt en misschien heeft dat er niks mee te maken, ze slapen eigenlijk altijd samen in het nachthok, alleen de afgelopen 2/3 nachten niet,

dan ligt zij in het nachthok, en hij ervoor op de bovenverdieping,

had hem eergister erbij gezet, en dan blijven ze ook gewoon liggen.

ook had ze 3 kleine wondjes in haar oor, maar dat is niks ergs, kijk anders maar bij mijn fotoalbum van flo.

wat denken jullie dat ik moet doen?

sorry voor het lange verhaal.

als ik ga, wou eigenlijk vandaag gaan, maar me vader zei jaa... enzo;)

maar dan gaan we naar den herd in tilburg, ben nog nooit met hun naar de da geweest, maar hun zijn kk dusja;)

owja ze is nu ongeveer 1 jaar en 9 maanden.

en ze wast zichzelf ook nog steeds en jip doet dit ook voor haar dus hahah

liefs romy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 93
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

stond wel bij de veilige lijst:$

ja ik wou ook gaan, komt me vader net aan hoeveel geld heb je ik ja uhh jullie deden toch voorschieten,

zal niet ver komen met me 9 euro:p

maar wormen shit man, dacht ik ook al een beetje, dacht ja ze valt af toch, en ze eet wel veel, had net voor de koppeling allebei behandel met inventugal drops ook voor wormen,

kun je dit zien aan de keutels als ze wormen hebben?

en hoe verklaart dit dan de rode plas, of was het mandarijntjes plas?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb net gebeld en voor vanavond een afspraak gemaakt,

consult alleen al kost 35 euro:S

maargoed probleem is moet het aan me ouders hebben terug betaald voor een zondag

ikzet er wellis boeken op voor mijn op internet, en krijg dan 50 cent, dus dat wordt even doorwerken.

en mn zakgeld van de aankomende maand minimaal

hmmm

mn vader zei ook ja, maar ze eet toch gewoon dit dat....

waarom zit er hier geen goedkopere kk da....

was gister wat aan het kijken op het forum hier en als ik die prijzen las ....

agja alles voor de nijnen zullen we maar zeggen

adios mensen ik ben er boeken opzetten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Super dat je dit allemaal overhebt voor je konijnen, hier kunnen veel mensen nog een voorbeeld aan nemen.

Misschien dat je wat langer er over mag doen om het terug te betalen? Misschien dat je met kerst of met nieuwjaar ook nog geld krijgt?

Of heb je nog andere dingen die je op marktplaats kunt zetten?

Bij mijn KK DA kost een consult ook 29 euro. Tja het is niet niks, maar wel een groot verschil in kundigheid met mijn vorige DA.

Succes vanavond!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar je kunt ze toch ook bellen?

Dan kun je aan de DA je verhaal doen en miscchien kun je het af handelen met een telefoonconsult.

(is bij ons gratis)

En als de DA zegt dat het beter is om te komen, sja dat word dan flink doorsparen

Suc6, en horen we nog wat het evt geweest is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee , is ook mij eigen schuld ,

ze zeiden had je maar beter met je geld om moeten gaan, kerstkado is er ook al... konijnenkooi hahah

en ja op mp nee een ds misschien hhaha:p maar die was van mij en mijn broer.

heb e rnet 4 boeken opgezet dus is 2 euro hahaha

dus zeg 6 euro per uur.

en dan 24 euro aan zakgeld owww dan valt het mee;)

ben weer verder haha

Link naar reactie
Delen op andere sites

heb ik al gehad:p een konijnenkooi whaha

maar komt goed,

ging net even beneden wat drinken, liggen ze hoofd aan hoofd te slapen de lieverds haahha.

ag beter voor hun 50 euro, als aan troep zoals make-up en tassen die ik al 30 heb etc,

hmm misschien zit er ergens in een tas nog wat geld:p

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja even al je tassen doorzoeken ;) Misschien verstandig om in de toekomst toch wat geld opzij te houden voor noodgevallen ... doe desnoods iedere week wat klein geld in een potje ofzo en als er dan eens iets is met de konijnen dan heb je altijd iets achter de hand voor ze!

Link naar reactie
Delen op andere sites

zei ik net al tegen mijn vader,

en velen zullen denken waarom werk je niet luie donder,

ik zit in mijn examenjaar en wil me graag concetreten op de examens,

maarja ik kan dus die boeken erop zetten, en iederee verklaar mij voor gek dat ik dat niet doe, zo kan ik 6 euro per uur verdienen ongeveer, maar nee zit liever op bb.

ja ik ga dat nu ook voortaan doe een potje achterhouden,

hoeveel zal ik ongeveer moeten sparen tot de 50?

haha en er zit niks in mijn tassen had ze laatst uitgezocht.

alles komt goed is mij geleerd, ben wel blij ls het tien over 6 is.

ben ze even in de ren zetten, en dan ga ik de boeken doen,

zal jullie vanavond laten weten hoe het ging,

/

zal ik jip zijn vaccinatie boekje mee nemen ja denk ik he?

dankjulliewel allemaal voor die leuke handige reacties;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo net buiten gedaan.voel flo's ruggengraat echt supergoed, en weer 1 reden er bij dat het goed is dat ik ga, ze heeft beetje groen bij de neus dat zag ik al eerder maar ze heeft het nog steeds en ze drinkt echt superveel, zette net bak met water neer jip dronk wat, maar zij blijft maar drinken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rode urine: Bloed of Plantpigment?

Het kan in elke tijd van het jaar gebeuren, maar vooral in de kerstvakantie wordt de House Rabbit Society bedolven onder telefoontjes van bezorgde konijneneigenaren, die zeggen dat hun konijn "bloederige urine" produceert. Meestal is het niet wat ze denken, maar het is begrijpelijk dat deze mensen zich zorgen maken, omdat de feiten niet algemeen bekend zijn.

Het boek "The Biology and Medicine of Rabbits and Rodents" door Harkness en Wagner bevat één paragraaf over dit onderwerp:

"Bloederige urine is zeldzaam bij konijnen en knaagdieren. Veel gevallen van "bloederige" urine blijken veroorzaakt te worden door porfyrine-pigment in de urine, of door een bloederige vaginale afscheiding, die geassocieerd wordt met een adenocarcinoom van de baarmoeder, poliepen of een abortus. Dikke witte urine die oranjerood pigment bevat is een teken van een overmaat aan calcium in de voeding."

Bloederige urine kan dan zeldzaam zijn bij konijnen; roodgekleurde urine is dat zeker niet. Mensen die met huiskonijnen leven, zullen dit ondervinden. Het boek "Diseases of Domestic Rabbits" door Lieve Okerman bevat hier twee zinnen over:

"Een rode kleur van de urine wordt soms gezien bij konijnen. Waarschijnlijk wordt dit veroorzaakt door plantpigmenten, en het heeft geen invloed op de gezondheid van het dier."

Rode urine is een beschrijvende term voor een toestand waarbij de kleur van de urine van het konijn varieert van de normale bleekgele kleur tot donkergeel, worteloranje, bruin of helderrood. Rode urine is geen medisch probleem. De kleur is gewoonlijk binnen één tot drie dagen weer normaal, hoewel ik een paar konijnen heb gehad waarbij dit drie tot vier weken duurde. Witte urine kan op een teveel aan calcium in de voeding wijzen; als de urine vele dagen wit blijft, zou the nuttig kunnen zijn om de voedingsgewoonten van je konijn met je dierenarts te bespreken. Donkere urine door hitte, stress of uitdroging kan behandeld moeten worden met vloeistoftherapie.

Om duistere redenen (mijn konijnen eten allemaal hetzelfde voer, drinken hetzelfde water en krijgen dezelfde snacks) krijgen sommige konijnen rode urine en andere niet. Rode urine (door een teveel aan urinepigment) kan in de volgende situaties optreden:

Tijdens behandeling met antibiotica

Bij de eerste kou in de herfst

Na het eten van dennentakken

Na het eten van wortels, spinazie of andere groenten die bètacaroteen bevatten

Het is niet nodig om in paniek te raken als je een kleurverandering van de urine van je konijn ziet. Hematurie (*echt bloed in de urine) kan echter optreden door veel verschillende ziektes in het urogenitale systeem. Een ongesteriliseerde voedster kan een bloederige afscheiding uit haar vulva hebben, of druppeltjes bloed uit de vagina na het plassen, wat verward kan worden met hematurie. Deze beide tekenen kunnen wijzen op baarmoederkanker. Een ongecastreerde ram kan kanker aan zijn genitaliën hebben of een trauma doorgemaakt hebben, wat de oorzaak kan zijn van bloed wat bij zijn urine verschijnt.

BLOED IN DE URINE (HEMATURIE)

Als we rode urine zien, maken de meesten van ons zich zorgen over een blaas- of urineweginfectie. Echt bloed in de urine is echter heel moeilijk te zien met het blote oog.

Als de hematurie door een nieraandoening veroorzaakt wordt, hoeft er geen bemoeilijkte mictie (*plassen) aanwezig te zijn, maar dit is wel het belangrijkste symptoom van een blaasaandoening. Een konijn die moeite heeft met plassen vertoont een typische houding: hij hij zit ongewoon lang op de puntjes van zijn achterpoten, met zijn staart hoog in de lucht. Verschoon, als hij erin gezeten heeft, meteen de plasbak, zodat je kunt zien of hij echt geplast heeft. Het kan zijn dat hij maar een paar druppeltjes tegelijk kan produceren, omdat hij ook heel vaak pogingen doet om te plassen. Als je echter urine in de bak ziet, kun je wel tot de volgende morgen wachten met het raadplegen van je dierenarts. Als je echter geen urine ziet, kan er een blokkade in de urinewegen zijn, en dan is het tijd dat je naar de spoedarts gaat.

In het geval van een moeilijke drang tot urineren is een analyse van de urine nodig. Als er naast het moeilijke urineren ook hematurie aanwezig is, is een aandoening van de blaas waarschijnlijk. Aanvullend onderzoek kan dan nodig zijn, bijvoorbeeld röntgenfoto's, een urinekweek of bloedonderzoek. De interpretatie van de bevindingen moet gebaseerd zijn op kennis van de anatomische en de biochemische variaties tussen konijnen en andere kleine dieren.

Je hoeft je konijn niet door de dierenarts te laten onderzoeken als hij door pigment veroorzaakte rode urine heeft. Maar wanneer moet je dan naar de dierenarts? Als je een rode of roze kleur in de urine ziet (oranje is oké), en er zijn geen andere symptomen, dan kun je wachten tot het gewone spreekuur om je dierenarts de urine op de aanwezigheid van bloed laten testen.

Als je ziet dat het konijn moeite doet om te plassen, maar er komt geen urine, dan moet je zo snel mogelijk een dierenarts opzoeken. Een spoedarts moet bepalen of er een blokkade van de urinewegen is, waardoor je konijn niet kan plassen. Als er geen blokkade is, kun je wachten tot de volgende dag, zodat je eigen dierenarts kan bepalen of hij het konijn verder wil onderzoeken, en of een verdere behandeling noodzakelijk is.

AUB.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dankjewel zeer handige info

haar voor en achterpoten onderkant van staart zaten onder, maar rond haar geslachtsdeel niet,

maar zie haar veranderde gedrag en vooral dat afvallen als het grootste probleem,

volgens mij kwamen er ook rare geluiden uit haar buik ene zondag.

en dan die groene neus, papa zo ja door de kou,... uhmm ja dat is zoals jullie niet weten voor konijnen zomaar een verkoudheidje, ze n iest gelukkig niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

groen neusje is waarschijnlijk idd een verkoudheid :)

Als een konijn veel eet (of normaal eetgedrag vertoont, maar meestal meer) en toch blijft afvallen, is het bijna zeker dat het wormen zijn, ookal vind je deze niet in de ontlasting. Ik begrijp ook dat ze lustelozer is? Dat veel drinken is denk ik ook een van de symptonen van wormen, zal eens kijken in het medisch dossier... (zo'n papierbundel die wij hier hebben voor het evt toedienen van medicatie bij bepaalde ziektes, ziektes herkennen...)

aangepast door NafNaf
verkeerd begrepe
Link naar reactie
Delen op andere sites

hebben de keutels een normale grootte of kleiner?

Waar zitten de wormen?

De wormen zitten meestal in de blindedarm of caecum. Daarom zie je ook vaak alleen wormen in de zachte blinde darm keutels en niet in de normale stevige keutels. Omdat deze zachte keutels worden opgegeten, vind je geen keutels met wormen in terug.

Symptomen

geen of te kleine keutels ....

Konijnen die regelmatig een stille darm of paralytische ileus hebben kunnen een worminfectie hebben, de wormen beinvloeden de darmwerking. Dit zijn periodes waarin het konijn niet of weinig eet en kleine of helemaal geen keutels meer heeft.

1,5 keer te grote keutels ....

Kenmerkend zijn dat er in "de normale periodes" 1,5 keer grotere eivormige keutels te zien zijn. Afgewisseld met normaal gevormde keutels. We hebben het dan over de gewone keutels en niet de blinde darm keutels.

slijmdraden ....

Ook zie je nog wel eens keutels met slijmdraden.

Afwijkende blinde darm keutels ....

De blinde darm keutels zijn vaak afwijkend qua vorm, niet de normale kleine pottertjes in een druiventros. Maar op een hoop geklonterd tot een vormloze massa, papperige poep, af en toe zie je hier de wormen in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .