Ga naar inhoud

Vlekkie toch weer naar de dierenarts. Herkent iemand dit?


Stéphanie87

Aanbevolen berichten

Laatst heb ik het al met jullie gehad over Vlekkie en de haken op zijn kiezen. http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/43219-haken-op-kiezen-maar-geen-pijn.html

We gaan nu vanmiddag toch weer naar de dierenarts. Ik denk dat de haken toch erg zijn gegroeid of dat hij er toch last van krijgt nu. Vlekkie eet nog goed, maar ik merk dat hij minder actief (lees: minder Vlekkie) is de laatste dagen. Als ik 's ochtends bij de konijnen kom zitten de andere vier rond Vlekkie en hem aan alle kanten te wassen. Heel lief natuurlijk, maar normaal wassen ze niet met z'n vieren één konijn. Ze lijken hem de hele tijd een beetje te vertroetelen. De laatste keer dat Vlekkie ziek was (verstopping) deden ze dit ook. Ze gingen toen zelfs een kleedje over Vlekkie heen leggen als een soort dekentje.

Vlekkie zit nu regelmatig in het nachthok. Dit is heel raar, want daar zit hij nooit. Normaal zit hij in de ren om aandacht te bedelen of ligt hij in de ren in een mandje. Hij ligt nooit in het nachthok want dan kan hij niemand zien. Hij vind aaien ook nog steeds leuk en hij komt ook wel naar me toe, maar hij doet gewoon een beetje zielig.

Maar nu het volgende:

De vorige keer vroeg ik me af of hij knarste omdat hij pijn heeft. Ik zie hem nu vaak knarsen en dan een beetje trillend zijn hoofd langzaam schuin naar achteren draaien. Dit duurt 10 seconden en vervolgens gaat zijn hoofd weer terug en maakt hij eetbewegingen met zijn mond. Dit doet hij dan soms nog een keer of 10 minuten later nog een keer. Herkent iemand dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmmm ik herken alleen de haakjes op de kiezen, ik ben met Gijs geweest gister om te weten te komen wat er aan de hand was, at niet veel, te rustig naar mijn idee en het waren haakjes, gelijk die middag weg laten slijpen onder narcose en meneer doet het errug goed nu:D

Ik zou zeggen hop naar de DA en laten kijken en evt snel laten slijpen, hij lijkt als ik je verhaal lees toch echt niet lekker...

en sommige konijnen eten wel door met haakjes maar evengoed doet et pijn... Sterkte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Morgen worden de haken op zijn kiezen weggehaald. De dierenarts heeft het filmpje gezien en vond dit niet echt kenmerken voor de haken en voor pijn omdat hij ook zo draaide met zijn hoofd. We gaan dus even kijken of dit stopt zodra de haken weer weg zijn. Anders is er toch nog iets met hem aan de hand. het si wel zielig zoals hij er nu bij zit. Beetje zielig op de bak, terwijl de rest in de mandjes ligt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zie pb. Mijn Nijn doet dit dus ook als hij haken heeft, het met de kop naar achteren trekken. Ben het filmpje waarop hij dit doet helaas kwijt...

-edit- filmpje gevonden, even uploaden.

>http://www.youtube.com/watch?v=pmGExkm-9zQ

Filmpje is gemaakt net voordat hij naar de DA ging.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, kijk maar naar het filmpje... het is niet zo duidelijk als het filmpje bij Stephanie, maar het is met de kop naar achter trekken omdat de haken op de achterste kiezen in de tong zijn gaan groeien & ontsteken (heb even opgezocht welke operatie dit was... de meest heftige!). Door de haken en ontstekingen deed iedere beweging met zijn tong pijn, dan is het logisch dat je een beweging naar achter gaat maken, dat maakt het slikken immers eenvoudiger. Probeer het zelf ook maar eens... een slikreflex normaal en een slixreflex met je hoofd naar achter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik herken het wel in het filmpje. Vlekkie gaat ook niet altijd zo ver met zijn kop naar achteren. Paar weken geleden deed hij dat maar een klein beetje. Als ik zo naar Nijn kijk dan zie ik gewoon Vlekkie als ik naar die oogjes kijk. Net alsof ze hetzelfde denken, ookal doet Nijn hier niet exact hetzelfde als Vlekkie. Blijft Nijn bij jou ook gewoon dooreten? Morgenochtend voor 9 uur moet Vlekkie er al zijn en 's middags kan hij weer naar huis.

Ik vind het wel fijn om te zien dat Vlekkie niet de enige is die dit doet door haken, hoewel het natuurlijk wel heel zielig is dat Nijn hier ook last van heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hij blijft gewoon dooreten, ik merk het pas echt als het al heel ver is! Dit filmpje is destijds gemaakt vlak voordat hij naar de DA gaat, ik had hem nog wat eten gegeven om ervoor te zorgen dat zijn darmpjes niet stil zouden komen te liggen. Bij de dierenarts bleek dat hij rechts meerdere grote haken had zitten en links 1 haak, de haken rechts hadden zweertjes/ontstekingen in zijn wang en tong veroorzaakt... Hij was toen ook in korte tijd heel veel afgevallen.

Je ziet in het filmpje ook de onrust die hij heeft... hij wilt eten, maar het kan gewoon niet! Nadat ik de camera uit heb gezet heb ik de peterselie zelf uit zijn bekje moeten halen en heb ik hem wat dwangvoeding gegeven omdat hij duidelijk honger had.

Inmiddels gaat het een stuk beter, hij is in April voor het laatst onder narcose geweest voor de haken en in juni zijn 2 kleine, beginnende haakjes weggehaald.

aangepast door lianne
Link naar reactie
Delen op andere sites

De haken zijn weer weggehaald bij Vlekkie. Hij had al allemaal zweertjes in zijn mond van de haken en hij had ook een klein abces. Hij heeft er dus zeker wel last van gehad. Gelukkig is alles goed gegaan en mag hij vanmiddag weer naar huis.

Kijk.... klopt het toch he, dat dit gedrag prima past bij haken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij krijgt carpofen drops voor 4 tot 5 dagen. 2x per dag 1,1 ml. Hij krijgt ook enrofloxoral drops 5 tot 6 dagen. 2x per dag 1,1 ml. Vlekkie woog altijd 2,5 kg maar nu weegt hij 2,3 kg.

edit: Hij eet trouwens niet liever hooi en groen dan voer hor, op het voer valt hij net zo hard aan. Hij eet volgens mij wel meer/ vaker hooi dan een paar dagen geleden. En hij is wel actiever

aangepast door Stéphanie87
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij Fred heeft het na het weghalen van de haken nog twee/drie dagen geduurt voor hij weer redelijk at en hij had z'n mond amper stuk, het zal gerust wat gevoelig zijn geweest maar van abcessen was zeker geen sprake. Dus dat Vlekkie nog last heeft van zijn mond vind ik helemaal niet gek, ondanks pijnstilling. Ik weet ook niet in hoeverre pijnstilling echt helpt bij dit soort dingen. Bij mij (mijzelf dus) werkte het in elk geval niet toen mijn mond helemaal stuk was vanbinnen, als je eet doet het toch zeer.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

:love:zo als ik dit lees, heb ik het idee dat ik vorige week echt er direct bij was met Gijs zijn haken, hij was dezelfde avond alweer aan het bunkeren... pffff Ben erg blij dat meneer gewoon eigenwijs is en meteen kapt met eten...

Hoop dat Vlekkie ook beter gaat nu? vind het wel een enorm cute konijntje hoor....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .