Ga naar inhoud

konijn heeft een wond op zijn buik!


~M~

Aanbevolen berichten

Vandaag ontdekte ik bij een van mijn konijnen een wond op zijn buik! Ik heb geen idee hoe lang die wond er al zit en hoe die er is gekomen..:s

Het ziet er best diep uit.. Op die plek zit geen haar, de zijkanten zijn opgezwollen en op de wond zelf zit een grote harde korst.

Het konijn is verder wel levendig en eet goed.

Moet ik hiermee naar de dierenarts? Of moet ik wachten tot het vanzelf geneest?

Ik vond het er zelf best wel eng uitzien. Maar ik dacht, als er een grote korst op zit, geneest het misschien vanzelf wel?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grote wond aan de buik = sowieso naar de dierenarts. Doordat het op de buik zit, komt er veel viezigheid in, en schuurt het bovendien over de grond. Dat is niet lekker en daar moet de dierenarts echt even naar kijken. Daarnaast de oorzaak aanpakken. Mocht je konijn bij een ander konijn zitten, zet ze dan voor de zekerheid even apart.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag ontdekte ik bij een van mijn konijnen een wond op zijn buik! Ik heb geen idee hoe lang die wond er al zit en hoe die er is gekomen..:s

Het ziet er best diep uit.. Op die plek zit geen haar, de zijkanten zijn opgezwollen en op de wond zelf zit een grote harde korst.

Het konijn is verder wel levendig en eet goed.

Moet ik hiermee naar de dierenarts? Of moet ik wachten tot het vanzelf geneest?

Ik vond het er zelf best wel eng uitzien. Maar ik dacht, als er een grote korst op zit, geneest het misschien vanzelf wel?

Ja, Nee en Nee. Zo snel mogelijk mee gaan. Laat even weten hoe het ging en wat het was, ben benieuwd. Beterschap.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, ik ga wel vaker naar de dierenarts terwijl er niks aan de hand blijkt te zijn.. Dus ik probeer toch niet voor ieder klein dingetje er naartoe te gaan.

Maar ik heb in dit geval toch besloten wel te gaan, morgenavond heb ik een afspraak.

De wond ziet er toch best wel naar uit en ik ben bang dat het geinfecteerd gaat raken of dat het al geinfecteerd is, omdat de randen eromheen best wel dik zijn.

Maar de wond zit op de buik, zeg maar naast het achterpootje. Dat lijkt me niet echt een plek waar een ander konijn gaat bijten?

aangepast door ~M~
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik kom net terug van de dierenarts. Ik had ook nog mijn andere konijn Bobby meegenomen omdat die de laatste tijd wat slechter at.

Achteraf ben ik toch blij dat ik gegaan ben. Hij heeft het bekeken en het was een abces. Waarschijnlijk is hij gebeten door een ander konijn en dat is gaan ontsteken. Ik heb nu zalf meegekregen, clindobion heet het geloof ik. Dat moet ik er dan 2x per dag opsmeren.

Maar de wond op buik is nu dus wel weer opengegaan. Het lijkt mij dat ik het konijn beter niet op stro kan zetten met een open wond? De dierenarts heeft daar verder niets over gezegd. Ik heb hem nu op kranten zitten, apart van de andere konijntjes. Of kan ik er wel gewoon stro bij doen?

Maar ik begin toch te denken dat mijn dierenarts niet zo konijnkundig is! Hij was best ruw met de konijnen, hij trok zo de korst van de wond af met nog een plukje haar en deed het koniijn duidelijk pijn.

En Bobby bleek haakjes op zijn kiezen te hebben. Maar ik hoor hier vaak dat een konijn dan onder narcose moet enzo? Hij heeft de kiezen gewoon bijgevijld zonder narcose. Hij deed een soort beugeltje in zn bekje en begon te vijlen, wat Bobby ook duidelijk pijn deed.. Vond het echt zo zielig allemaal om te zien:s Hij zei ook dat Bobby de eerste dagen nog pijn zou hebben en dus kan ik hem beter veel hooi en groenten geven en geen harde dingen.

Die man is trouwens ook best chagrijnig.. Hij geeft bijna geen informatie:frown: Ik zit toch te denken naar een andere dierenarts te gaan. Maar dan zit ik weer met het vervoer, ik heb zelf geen auto en de dichtstbijzijnde konijnkundige dierenarts zit 20 km verderop (zag ik hier op de lijst).

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik weet niet wat normaal is bij een wond, maar vandaag met Gijs bij de DA geweest en gelijk zn haakjes laten wegvijlen, en dat ging onder narcose omdat ze anders niet bij de achterste kiezen konden komen enz... dus dat vind ik niet normaal hoe die dat doet... zou echt een andere da zoeken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar de wond op buik is nu dus wel weer opengegaan. Het lijkt mij dat ik het konijn beter niet op stro kan zetten met een open wond? De dierenarts heeft daar verder niets over gezegd. Ik heb hem nu op kranten zitten, apart van de andere konijntjes. Of kan ik er wel gewoon stro bij doen?

Hoe open is de wond? Als het maar een plekje is dan zal stro wel kunnen, dit plakt niet zo heel erg. Maar anders zou ik `m even op handdoeken zetten ofzo. Misschien kun je een konijnkundige DA bellen voor advies?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Moeilijk om vanaf hier te kunnen beoordelen, maar ik zou zeggen: de wond moet open blijven, het is een abces en dat moet kunnen blijven draineren. De pus gaat anders de verkeerde weg zoeken (naar binnen, daar moet het juist NIET heen!)

Heeft de DA daar iets over gezegd en: heeft de DA het zelf opengemaakt?

Heb je ook orale AB meegekregen? Erg belangrijk nu!!!

Geen stro bij open wonden, dat kan erin prikken.

aangepast door Rian
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de dierenarts nog gevraagd naar antibiotica, maar hij zei dat dat al in de zalf zit.

Hij heeft verder helemaal niets gezegd over de pus, hij heeft wel de wond opengemaakt en met een doekje een beetje schoongemaakt.

De wond ziet er nu wel beter uit, het is nog wel dik maar hij lijkt wat kleiner geworden.

Muis lijkt er ook totaal geen last van te hebben, hij is heel levendig en ik mag gewoon aan de wond komen.

En Bobby eet inmiddels weer heel goed:) Hij heeft eergisteren voor het eerst zijn hele bakje voer leeggegeten en gaat met zn bakje gooien als het leeg is omdat hij nog meer voer wil:mdr:

aangepast door ~M~
Link naar reactie
Delen op andere sites

Koffie heeft ook een erg grote wond, ze is eerst onder narcose gebracht en dan heeft de da eerst een gaatje in het absces gemaakt en er wat pus uit gelaten, en dan heeft hij voorzichtig de korst eraf gesneden en goed ontsmet+windel errond waarvan ik het wonddoekje 2x/dag vervang en de wond schoonmaak en elke 3 dagen een nieuwe windel errond. Verder ook nog antibiotica. Je konijn idd op handdoeken zetten, omdat strooisel in de wond gaat blijven hangen. Is het een binnenkonijn?

Voor haakjes moet er ook verdoofd worden. Verder liefst niet te veel groenten en goed wat hooi voor die haakjes. Best is als je naar die andere da gaat met die haakjes en die wond, zodat de haakjes goed weggeslepen kunnen worden en je goede antibiotica mee krijgt

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .