Ga naar inhoud

Hoeveel bix?


Stampyy

Aanbevolen berichten

Hoii BB'ers!

Zoals de meesten al wel weten heb ik sinds 2 weken een trio'tje thuis :love:

Maar ik zit een beetje met hoeveel bix ik ze moet geven..

Ik doe 't nu gewoon op gevoel. De ene keer iets meer,andere keer iets minder. Maar nooit het bakje tot de rand vol. Weet het dus niet precies. Maar hoe kun je dat het beste 'afwegen' met 3 konijnen?

Ik geef nu die Kenner bix.

Ik heb z'n voerbakje :

http://www.diervoordeel.nl/knaagdier/voerbakken-drinkbak/adori-betonnen-voerbak-konijn-ovaal.html?SID=f42fcd0a2f61dc0612b622211f7a24ed&order=stukprijs&dir=asc&p=4

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens lijkt het mij dat jouw konijntjes allemaal ongeveer even groot/zwaar zijn, Diana? Is er nog eentje bij die veel sneller eet of dat niet? Want dan is het vrij simpel, konijntjes wegen en voor allemaal een portie er in doen. Volgens mij zullen ze alledrie rond de 2 kg zitten, misschien je ram iets meer? Dus voor elk 50 gram of misschien ietsje meer. Vaak regelt het zichzelf wel, gewoon goed opletten dat ze allemaal eten en blijven eten en hun gewicht in de gaten houden. Mocht er eentje toch echt zwaarder zijn dan de andere twee of veel langzamer eten terwijl de rest wel goed op gewicht is etc, dan kun je die uit de hand wat bij voeren, even apart zetten en dan laten eten.

Wat je nu geeft is wel erg veel denk ik. Althans, het is meer dan 150 gram biks (er van uitgaande dat je konijnen alle drie 2 kg wegen) dat wil natuurlijk niet zeggen dat het ook te veel is voor je konijnen, die 25 gram per kg is een richtlijn, maar toch. 150 gram is een bodempje van een cm denk ik. Of nog minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou ook 25 gram per kilo aanhouden. Waarschijnlijk zal de richtlijn op de verpakking te veel aangeven. De konijnen even wegen om het hoeveelheid voer te kunnen berekenen en dat gaan proberen. Tussentijds je konijnen weer even wegen om na te gaan of ze op gewicht blijven. Blijft hun gewicht op pijl dan kun je de 25 gram per kilo blijven aanhouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat Quentin tussen de 2 2.5 zit..

Voer je kenner geel label? ik ook, en heb ff voor je op ze zak gekeken.. Vind het wel echt heeeeel erg veel..

Voor een konijn van 1.5 tot 2.5 80 gram tot 120 gram.

Edward en lissi krijgen 85 gram per dag

Nala en Jacob krijgen 75 gram per dag.

Heel soms hebben ze het al gauw op, dan krijgen ze soms nog een klein beetje maar meestal hebben ze hier genoeg aan..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn eigen nijnsels krijgen 15gram SS en een grote schaal groenten. Je moet er bij het geven van biks ook wel op letten dat ze voldoende hooi eten, want dit is over het algemeen belangrijker. Wij hebben nu een koppeltje zitten dat alleen hooi en groentjes krijgt en geen biks. Biks is niet noodzakelijk en alleen een aanvulling, het is meestal zelfs beter geen biks te geven (tenzij het SS is natuurlijk :$)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja,ik weet het. Maar ze krijgen hier altijd gewoon biks. Heb hier nog 1 klein zakje van 350 gram SS voer staan. Maar die moest ik van mama bewaren voor als Starlight nog eens ziek werd o.i.d.(Net als toen met die diarree) Dat is nu nog steeds niet terug gekomen gelukkig. Of kan ik dat gewoon als 'lekkernij' geven? Want om voor die 350 gram SS eerst te opbouwen,afbouwen..dat lijkt me niet écht een goed idee..

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Ik heb de konijntjes gewogen:

Starlight wás (ong.) 2,6 en ís nu 2,1 kg

Stampertje wás 1,9 en ís nu 1,6 kg

Quentin wás ?? en ís nu 2,2 kg

Moet ik voor de dames zorgen dat die wat meer krijgen? Of is het goed? Het was trouwens niet de bedoeling dat ze minder wogen volgensmij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ík zou persoonlijk gaan voeren op het gewicht wat ze nu hebben, en over 1 á 2 weken opnieuw wegen. Stel dat Quentin het zelfde weegt, maar S&S niet, dan zou ik hun gaan bijvoeren, zonder Quentin erbij. En als ze allemaal afgevallen zijn wat meer voeren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .