Ga naar inhoud

Lepelplant giftig?


RogerBunny

Aanbevolen berichten

Hoi!

Wij hebben een plant in de kamer staan, en smam weet niet beter dan dat ie 'lepelplant' heet. Nou vinden de konijntjes deze plant erg smakelijk. Maar omdat we de officiële naam niet weten, kunnen we niks vinden over of ze giftig of schadelijk zijn voor konijntjes?

En hoe kun je konijntjes iets afleren? Want ik had de plantenspuit gepakt toen Roger iets deed wat niet mocht, en hij ging er alleen maar extra voor zitten :$. En daarna dus vrolijk door.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt mij wel het veiligst ervoor te zorgen dat je nijn niet kan eten van een plant die je niet kent.

Sommige planten zijn meteen giftig, bij andere stapelt de gifstof zich op tot de kritieke drempel bereikt is.

Dan kan je konijn ineens sterven, van een hapje, van een plant waar hij al zoveel van gegeten heeft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's een 'Spathiphyllum' en dit staat op de site van het Rode Kruis:

"Giftigheid: alle delen zeer giftig bij inname, sap bij aanraking

Vergiftigingsverschijnselen: brandend gevoel en zwelling in mond en keel, maag- en darmontsteking bij inname en huidirritatie, oogbeschadiging bij aanraking"

Wat voor mensen niet goed is, zal voor konijnen ook niet goed zijn, he?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Da's familie van de aronskelk. En die staat als giftig in de lijst van planten hier op BB.

Ik vind het wel onvoorzichtig van je om je konijn eerst van een plant te laten eten en pas daarna te kijken of ze het wel mogen hebben.

Voorzichtigheid voor alles: als je iets niet kent, neem dan geen risico.

Ik hoop dat je 't me niet kwalijk neemt dat ik zo direct ben, maar met konijnen moet je voorzichtig zijn.

Het is niet omdat ze op het eerste zicht niet ziek worden, dat het veilig is. Zoals ik al zei, sommige gif stapelt zich op en komt pas tot uiting wanneer de kritieke drempel bereikt is.

Dat is zoals chocolade bij honden. Ze sterven niet van de eerste happen, maar na een tijdje worden ze er wel ziek van en kunnen ervan sterven als je er niet op tijd bij bent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .