Ga naar inhoud

Camiel gecastreerd!


pup

Aanbevolen berichten

Gisteren is Camiel gecastreerd, alles helemaal goed gegaan en toen we `m gingen halen was ie ook lekker fris en levendig. Alleen heeft ie nog steeds niet gekeuteld en eet maar heel weinig. Vannacht heeft ie een wortel gegeten en vanmorgen een stukje broccoli. Zo te zien geen hooi, biks of water. Vanmorgen nog eens teruggeweest voor nogmaals pijnstilling en ab en de da heeft `m wat paraffine gegeven, dit moet ik vandaag nog 2 maal doen en als ie aan het einde van de dag nog niet heeft gegeten mag ik dwangvoeding komen halen. En nog steeds geen keutels dus... Ik maak me nog niet echt zorgen omdat ie nog lekker wakker is maar het is duidelijk dat ie niet helemaal lekker is :arf:

Wat is jullie ervaring na castratie van een jonge ram (5 maanden): hoe snel eten en keutelen ze weer?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn ram (zes jaar..) at en keutelde al veel sneller weer. Maar je schrijft dat hij een wortel (wat is een wortel? Grote wortel, kleine wortel? Winterwortel?) opgegeten heeft en een stukje broccoli.. Dus dan eet hij wel ja. Hij heeft pijnstilling gehad, hij is levendig schrijf je, tuurlijk voelt hij zich nog niet 100%, hij is gisteren onder narcose geweest, het is geen zware ingreep maar hij heeft natuurlijk wel een wond daar zitten.

Persoonlijk denk ik dat je je niet zo veel zorgen hoeft te maken. Zolang er maar met enige regelmaat een beetje (ookal is dat een stukje wortel of broccoli) in gaat, dan zal er gauw genoeg ook weer wat uitkomen. Het is goed dat je alert bent maar dwangvoeren zou ik absoluut niet doen als hij telkens toch een beetje op heeft. Stimuleer hem om te gaan eten (kietel hem onder zijn neusje met een blaadje groente, duw het tegen zijn mondje, hij zal waarschijnlijk wel geirriteerd toehappen en oeps.. Dan eten ze voor ze er erg in hebben zo het hele blaadje op! En als ze dan eenmaal de smaak te pakken hebben... Dan eten ze soms zo maar nog een paar blaadjes.. ;)) en probeer dwangvoeren toch te vermijden. Het is goed om het in huis te hebben, maar dwangvoeren.. Het woord zegt het al, dwang, is niet leuk, stressvol.. Stress is al niet fijn en als je je al niet lekker voelt is het helemaal een reden om dan toch maar niet meer te gaan eten.. Helemaal als je buik toch al vol zit met dwangvoer!

Mocht hij vanavond nog geen hap meer gegeten hebben is het een ander verhaal natuurlijk, maar als hij nu nog een worteltje eet en af en toe een stukje broccoli dan is dat voldoende hoor. Succes, ik hoop dat hij gauw opknapt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je hebt gelijk Dollie, komt ook doordat ik zoveel heb gelezen over darmproblemen bij konijnen dat ik misschien wel iets té alert ben :$ En omdat hij geen hooi wil eten vind ik het extra spannend... Ik zal weer eens bij hem gaan kijken en zien of ik hem kan verleiden tot een hapje :wink2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beter te alert dan te laat! Maar nu maak je jezelf onnodig druk denk ik. Het is sowieso heel normaal dat hij niet gelijk hooi en brokken eet, brokken eten konijnen vaak niet meer als ze zich niet lekker voelen en hooi ook veel minder. Meestal beginnen ze eerst met groente, dan hooi en uiteindelijk de brokken ook wel weer. Natuurlijk is het geen ideale situatie, een konijn dat geen hooi eet, maar een paar dagen maakt niet zo veel uit hoor. Mijn konijn at helemaal nooit hooi en die heeft pas na bijna zes jaar problemen gekregen daardoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tis nu toch wel een zielig hoopje ellende hoor, wat stiletjes in z`n hok naar buiten zit te staren. Nou ja, "hoopje", zeg maar gerust "hoop" want het is een kruising Vlaamse Reus en rode Nieuw Zeelander :P

Ik heb `m nog even lekker geaaid en z`n buik wat gemasseerd en dat vind ie zo te zien wel lekker. Verder wil ie echt niets eten of drinken. Ik ga zo naar m`n moeder om de kleine op te halen dus dan heeft ie wat rust. Hopelijk gaat het wat beter als ik terug kom!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het wordt er niet beter op: hij zit als een zielig hoopje in z`n nachthok en duikt met z`n koppie in de handdoeken als je iets te eten aanbiedt. Ik heb `m net nogmaals paraffine gegeven en wat wortelhapje gevoerd met het spuitje. Straks toch nog maar even de da bellen want ik moet morgen werken dus dan kan ik `m niet in de gaten houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zeer waarschijnlijk heeft je konijn pijn & een konijn met pijn zal niet uit zichzelf gaan eten.

Pijnstilling werkt maar 12 uur bij konijnen vanwege hun snelle metabolisme, i.i.t. honden & katten.

Heb je ondertussen alweer contact opgenomen met je dierenarts?

Zo nee, dan zou ik dit nu gelijk even doen als ik jou was.

Vraag dan gelijk pijnstilling mee voor thuis, zodat je hem dit ten allen tijden zelf kunt geven (ook vannacht indien nodig).

Als je konijn niet veel gegeten heeft mag je 'm gerust een beetje dwangvoeren.

Door de narcose komen de darmpjes stil te liggen & deze moeten weer op gang komen.

Een darmstimulerend middel zou nu ook geen kwaad kunnen.

Hou hem heel goed in de gaten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toen mijn ram gecastreerd is geworden at hij ook haast niks, alleen maar wat hij lekker vind.

En dat bood ik hem natuurlijk aan...

Hij is op de maandag geholpen en hij begon pas weer fatsoendelijk met eten op de donderdag..

Natuurlijk is niet ieder konijn het zelfde...

Maar de meeste baasjes wel, ik was super happy toen die op de donderdag weer at.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou het wordt er niet beter op: hij zit als een zielig hoopje in z`n nachthok en duikt met z`n koppie in de handdoeken als je iets te eten aanbiedt. Ik heb `m net nogmaals paraffine gegeven en wat wortelhapje gevoerd met het spuitje. Straks toch nog maar even de da bellen want ik moet morgen werken dus dan kan ik `m niet in de gaten houden

Heb je de DA al gebeld inmiddels? Zijn gedrag (ik begreep dat hij vanochtend wel redelijk levendig was) is wél alarmerend nu.. Overigens sluit ik me bij Saskia aan mbt de darmstimulerende middelen.

En José, hij heeft vanochtend nog weer pijnstilling gehad begreep ik.. Dus da's zeker nog geen twaalf uur geleden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

En José, hij heeft vanochtend nog weer pijnstilling gehad begreep ik.. Dus da's zeker nog geen twaalf uur geleden.

Dat had ik idd ook gelezen ja. Maar de pijn kan zo hevig zijn dat een konijn een extra dosering pijnstilling wel kan gebruiken.

Doe dit natuurlijk altijd in overleg met je dierenarts!

Nina is van de zomer gecastreerd, samen met Ida. Zij had niet genoeg aan de standaard dosering om de 12 uur. Ik had haar tussendoor extra pijnstilling gegeven toen & je zag haar binnen een half uur helemaal opknappen. Kennelijk had ze dit eventjes nodig gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilde ook niet zeggen dat je ongelijk had hoor, maar inderdaad in overleg met de dierenarts doen :yes: al is het niet zo dat alle pijnstilling maar 12 uur werkt geloof ik. Alleen werkt alle pijnstilling wel korter dan bij honden en katten inderdaad. Hoe lang ligt aan de pijnstilling. Kan er even niet op komen wat mijn DA gebruikt, maar dat werkt wel langer dan 12 uur. Alleen niet de 48 uur die het volgens hen bij honden en katten wel werkt.

Maar hij lijkt wel pijn te hebben en is waarshcijnlijk dus extra pijnstilling nodig, daar heeft José helemaal gelijk in. Vervelend joh, ik dacht vanochtend dat hij het wel redelijk deed, iets minder snel dan andere rammen maar ook niet schrikbarend.. Maar dit gedrag is minder! Hopelijk gaat het inmiddels beter.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Inmiddels heb ik Metacloral van de da gekregen en moet ik `m ieder uur dwangvoeren (3ml wortelhapje). Dat gaat niet echt denderend maar goed, dat zal wel normaal zijn. Hij heeft overigens wel een stukje broccoli op maar dat wil ik niet teveel geven ivm gas. De boerenkool die ik heb neergezet heeft ie volgens mij héél klein beetje van gegeten en het hooi ook een klein beetje. Dat denk ik tenminste, misschien is het alleen maar wishful thinking. Als ie het morgenochtend nog niet beter doet dan breng ik `m naar de da want ik moet werken en niemand kan `m dan dwangvoeren en in de gaten houden.

Toen ik `m net uit z`n hok haalde zag ik bruin water en een minikeutel (pikzwart). Goed teken hoop ik?? :bunny1:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Alles wat er uit komt is goed! En hij eet kleine beetjes. Dat is ook goed. Maar heb je geen dwangvoer mee gekregen van de DA? Wortelhapje heb je niet zo veel aan, voor nood is het prima, maar het bevat weinig vezels en veel suikers.. Wat ook voor gasvorming kan zorgen. Nou ja, hopelijk eet hij snel weer wat beter dan is het niet meer nodig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens DA was wortelhapje voor een paar dagen prima, hoop maar dat ie er geen extra last van krijgt! Maar goed, als het morgenochtend niet stukken beter gaat, gaat ie sowieso voor de dag naar de DA en dan krijgt ie dwangvoer. Hij vocht net al wat meer tegen het spuitje in z`n mond dus ik hoop dat dat betekent dat ie weer wat meer energie in zich heeft :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe is hij de nacht doorgekomen?

Met alleen wortelhapje ga je het helaas niet redden...

De darmpjes moeten weer opgang komen en hiervoor zijn vezels nodig.

Dit zit in de dwangvoeding die je kunt kopen bij de dierenarts.

Wat voor brokjes geef je Camiel normaal?

Meng deze anders door het wortelhapje.

De brokjes (donkergroene staafjes) kun je laten wellen in water, waardoor het een soort papje gaat worden.

Hierdoor meng je een beetje wortelhapje, wat je vervolgens aan je konijn dwangvoert.

Op deze manier krijgt hij evengoed wat vezels binnen, maar speciaal dwangvoer van de dierenarts is wel het beste.

Hierin zitten veel meer vezels, wat heel belangrijk is voor een ziekjes konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmorgen hebben we Camiel naar de DA gebracht: hij was suf, reageerde bijna nergens meer op en nog steeds geen ontlasting. Nu bij de DA heeft ie wat tegen de pijn gekregen, dwangvoeren ze `m en zit ie op een warmtematje (had beetje ondertemperatuur). Al met al ziet het er goed uit volgens DA. Dus een voorzichtige :yipi:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee helaas niet Joseeke, ik had het niet mee gekregen van DA. Volgens deze was dit bij castratie ram niet nodig. Nu lees ik overal ook wel dat het bij rammetjes vaak wienig voorstelt dus kan me voorstellen waarom ze zo heeft geredeneerd. Ik zal zo trouwens eens even in de lijst kijken of DA konijnkundig is, denk het haast niet. Maar heb verder wel een goed gevoel bij deze DA hoor.

We hebben vanmiddag nog niets gehoord. Ik wil eigenlijk voorstellen om `m vannacht en morgen daar sowieso nog te houden. Ik kan me niet voorstellen dat ie ineens weer helemaal de oude is na dit "avontuur" en ik moet morgen werken dus kan `m niet in de gaten houden....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je. Ik ben er nogal rustig onder, ergens had ik dinsdagavond al het idee dat het helemaal niet goed zat. Maar niet minder naar natuurlijk...

Ze hebben Camiel al open gehad en een eerste voorlopige conclusie is dat het uit z`n darmen kwam. Ze heeft wat biopten genomen en op kweek gezet, ik krijg het morgen te horen.

Ik zal `m missen, het was echt een lieve vriend. We hadden `m pas een week maar man wat was ik verliefd op `m zeg! :heart:

Foto-DYV4W6IP.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .