Ga naar inhoud

Nijn moet SonjaBakkeren


docentje

Aanbevolen berichten

Ik weet het niet hoor, maar het lijkt alsof opeens alle Dierenartsen een poging doen om konijnen van de kerstmaaltijd te redden. (Alsof dat nodig is!) Rufus moet op dieet terwijl hij eigenlijk helemaal niet dik is. De ribben en ruggegraad zijn goed voelbaar en ik dacht altijd dat hij juist aan de magere kant was. Hij krijgt altijd de minimale dosis brokjes en veel hooi.

Hoe zie je nu precies of je nijn te dik is? De DA heeft hem op de weegschaal gezet hij Rufus weegt 1.9 kg. Hij is geen dwerg. Net iets groter dan dat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je je er behoorlijk op kan verkijken, het gewicht van konijnen. Wat veel mensen een "normaal" gewicht vinden, is niet perse een gezond gewicht. Het gros van de konijnen is te dik. Hierdoor zie je alleen maar te dikke konijnen om je heen en wordt dik dus normaal. Maar eigenlijk is het natuurlijk nog steeds gewoon dik. Dat jij altijd gedacht hebt dat normaal ook goed was, wil niet zeggen dat dat ook zo is. Ik kan vanaf hier niet beoordelen of Rufus daadwerkelijk te dik is, maar als je dierenarts dat gezegt heeft vrees ik dat dat toch zo is.. Precies omschrijven hoe je kunt zien of een konijn op gewicht is, kan ik niet. Sowieso is het geen kwestie van zien maar van voelen. En de bouw van het ene konijn is niet hetzelfde als die van het andere konijn, dus "hoe" ze moeten voelen is ook niet altijd hetzelfde.

Je schrijft over een minimale hoeveelheid brokken, maar eigenlijk is de "perfecte" hoeveelheid voor elk konijn anders. Er zullen best konijnen zijn die met de hoeveelheid die Rufus nu krijgt, veel te weinig binnen krijgen. Voor Rufus lijkt het echter toch te veel te zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ruuf krijgt altijd 25gr per kilo lichaamsgewicht. Hij heeft ook heel veel beweging. Huiskonijn dat dag en nacht losloopt. Ben nu even gestopt met groenvoer geven en ook het schijfje appel en stukje oud brood dat hij regelmatig krijgt moet er aan geloven. Ik denk dat die laatste twee de grootste boosdoeners zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou zeker niet stoppen met groenvoer geven, dit is juist goed voor de darmen en niet dikmakend behalve dan de wortel. Maar idd minder fruitsuiker en brood lijkt mij goed. Misschien ook wat minderen met biks maar daar ben ik niet zo bekend mee, niet te snel in een keer iig dat lijkt mij ook weer niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met Groenvoer niet mee stoppen.. van groenvoer komen ze niet echt aan. Wel de Winterwortel en fruit weglaten en het gedroogde brood niet meer geven.. dit zijn juist wel dikmakers.

Je zou kwa brokken misschien ipv 25 gram per kilo konijn nu 20 gram per kilo konijn kunnen geven.. dan geef je al met al hem al wat minder voer.. (geen wortel, fruit en brood meer en iets minder brokken)

Dan zou ik hem morgen bijv om de zelfde tijd even thuis op de weegschaal wegen en dan over 2 weken op de zelfde tijd thuis op de weegschaal wegen om te kijken of het veranderd is kwa gewicht.

(wel onbeperkt hooi blijven geven)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die laatste twee zullen inderdaad grote boosdoeners zijn. Althans, ligt er uiteraard aan hoe regelmatig je hoeveel geeft geeft natuurlijk, maar ik denk dat je het sowieso al wel vaker geeft dan je denkt.. "Ach, klein stukkie kan geen kwaad.. En hij vindt het zo lekker.. Nog een héél klein stukje dan.." Ik zie het mezelf vaak genoeg doen. Alleen geef ik gewoon brokjes als ze bij me komen schooien en krijgen ze daar dan wel minder voor bij hun vaste portie..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dierenarts kan zich ook vergissen, ik heb een dwerg en mijn dierenarts was ervan overtuigd dat hij te zwaar was met 1,3 kg omdat normaal 1 kg hoort te zijn, maar mijn fokker heeft de dwergen groter gefokt, omdat het makkelijker was voor de voedster om te werpen.

Een hele discussie brak er toen los hahahaha, uiteindelijk had mijn fokker toch gelijk dat Puppy niet te zwaar was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wie zegt dat de DA op het gewciht beoordeeld heeft? Mijn konijnen worden praktisch altijd gewogen als ze bij de DA komen en zeker een konijn dat een probleem met het gewicht heeft zal gewogen worden om verandering bij te kunnen houden. Jij maakt er vervolgens van dat hij ook op dat gewicht beoordeeld heeft, dat heeft TS niet gezegt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou hij heeft het niet beoordeeld op het fysieke, blijft de weegschaal over!

Staat duidelijk dat de ruggegraat en ribben voelbaar zijn.

Ik kan het vanaf hier niet oordelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

TS vindt dat de ribben en ruggegraat goed voelbaar zijn.. Dat is wat anders.. Ik kan het vanaf hier ook niet beoordelen, maar ik ga er niet klakkeloos vanuit dat de dierenarts het op het gewicht beoordeeld heeft. Ook niet dat hij het juist heeft, maar gezien het feit dat de meeste konijnen gewoon te dik zijn, is het helemaal niet gek dat je je behoorlijk verkijkt op wat het juiste gewicht is. Bovendien, de oplossing voor overgewicht is in mijn ogen een gezonde, gevarieerde voeding zonder dikmakertjes en dat zal hem, ook als hij wel op gewicht is, toch geen kwaad toen lijkt me.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is op gewicht beoordeelt. Ik hou me in ieder geval een hele week aan het advies van de DA en kijk daarna of ik verandering zie. Ruuf krijgt gewoon naast minder bixs zijn groenvoer en heel veel lekker hooi. Hij bietst wel heel erg om zijn maissnoepje (harde, biks-achtige rondjes) en krijgt er nu gewoon een aantal minder. Ruuf is een aantal maanden geleden heel erg mager geweest omdat hij niet meer at vanwege zijn gebitje. Ik heb het vermoeden dat hij een inhaalslag heeft gedaan toen hij weer kon eten. Maar te dik vind ik hem nog steeds niet. Misschien bedoelde de DA mij wel. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dus de DA heeft helemaal niet gevoeld, hem niet aangeraakt? Lijkt me heel sterk.

Overigens denk ik dat je het wel langer dan een week moet volhouden. Of gewoon niet moet doen. Je kunt niet verwachten dat hij over een week al gigantisch af is gevallen: Dat mág niet eens. Dat is ontzettend ongezond. En dat zal ook niet gebeuren als je hem gewoon wat minder snoep geeft. En niet vervelend bedoeld, maar wat ik zo tussen de regels door lees en in "Rufus" z'n weblog.. Hij lijkt ook wel ontzettend veel lekkers te krijgen.. Je schrijft dat hij regelmatig een stukje brood of appel krijgt, ik lees over "smikkelhooi", in het bericht hierboven staan maïssnoepjes genoemd waar van hij nu "een aantal minder" krijgt en dus eerst meerdere tegelijk kreeg.. Waarschijnlijk óók regelmatig.. Dat komt op mij niet over als een gezond dieet eigenlijk.

Je lijkt haast beledigd te zijn dat de DA wat over zijn gewicht heeft gezegt, ik kan het me voorstellen, is niet leuk om te horen. Maar de DA zegt dit niet om te voorkomen dat je hem met kerst op eet hoor.. Die zegt dit omdat overgewicht ontzettend schadelijk is voor konijnen. Ik zou het dus ook niet zo maar naast me neerleggen. Natuurlijk is het goed dat je hem niet gelijk op een crashdieet zet, zeker aangezien je eigenlijk vindt dat hij niet te dik is. Maar dat betekend dus dat je vindt dat je DA niet in staat is om het gewicht van een konijn te beoordelen.. Kan ie de rest dan wel beoordelen? Met andere woorden, is ie dan wel konijnkundig? Misschien moet je zijn gewicht nog eens door een andere dierenarts laten beoordelen.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee hoor, ben niet beledigd over wat de DA zei. En wat Ruuf in zijn blog schrijft over snoepen valt ook wel mee. Het is niet zo dat ie iedere dag snoepjes krijgt of superstukken appel. Goed, het is een lekkerbekje, maar da's ieder konijn. Ik was alleen verbaasd over het feit dat hij wat moet afvallen.

Mijn originele vraag was dan ook hoe ik kan zien of mijn nijn te dik is en hoe ik dat in de gaten kan blijven houden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je dierenarts het konijn niet op de juiste manier voeld...kan hij niet oordelen daar dit geen ras konijn is....

Maar hem wel op een ras konijn een dwerg afrekend!

Ik zal je vertellen, ik heb Nederlandse dwerghangoren een ieder op hun juiste gewicht dit varieerd van 1 kilo tot wel 2,2 kilo!

Dus als je de rug en ribben voeld is ie zeker niet te dik....bij veel overgewicht voel je dat zeker niet meer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .