Ga naar inhoud

Konijn met snot, ervaringen?


JuliaW

Aanbevolen berichten

Nou buiten zitten er nog 4, das zijn oude groep zeg maar, maar ja..ik zou niet zomaar dat risico willen nemen dat hij die ook aansteekt. Dan liever binnen laten met een andere voedster met eventueel ook een snotneus zodat hij niet alleen zit en dan van de lente verder kijken of ze samen naar buiten kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ok dus eenmaal snot altijd snot? En dus ook besmettelijk als het in sluimerstand is? Is het dan ook beter om het konijn binnen te houden of zou het straks weer naar buiten mogen in de lente?

Mijn konijntje had snot toen het nog binnen zat. Nu het buiten zit nooit meer last van gehad. Volgens de DA is dat omdat hij buiten meer weerstand heeft kunnen opbouwen.

Misschien ligt het voor andere konijntjes wel anders, maar het is niet altijd zo dat een konijntje dat last heeft van snot altijd binnen moet. (met chronisch snot ligt het misschien wel weer anders maar hier heb ik gelukkig geen ervaring mee)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb met de opvang gemailt waar hij ook vandaan komt en heb goeie tips gehad en hij gaat vrijdag weer daten en hopelijk vind hij een match. Ook zij is van mening dat een gezond konijn met een goeie weerstand er geen last van zou hebben, dus hij word gewoon aan een gezonde voedster gekoppelt omdat ze verder niks heeft zitten die ook last van snot heeft en dan van de lente lekker weer naar buiten. Ik ben er weer helemaal gerust op! Hij krijgt morgen druppels voor zijn weerstand te verhogen en ik maak de antibiotica gewoon op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt pasteurella een beetje vergelijken met het herpes virus wat je wel kent van de koortslip. Iemand die een keer een koortslip heeft gehad, draagt dit herpes virus altijd bij zich, maar dat betekent niet per se dat je nog een keer een koortslip gaat krijgen. Meestal gebeurt dat wel, als je weerstand laag is, maar het hoeft niet.

Voor zover ik weet (en ik heb helaas ruim 5 jaar ervaring gehad met pasteurella, konijntje is overleden aan de gevolgen ervan, het kan namelijk de hersenen aantasten) kan het, als je er heel vroeg bij bent en meteen goed behandeld, wel weggaan, maar in de meeste gevallen lukt dit niet, omdat je pas naar een DA gaat als de symptomen al duidelijk zichtbaar zijn. Snot begint dus niet chronisch, maar kan dat wel worden als er niet snel genoeg of niet goed genoeg behandelt wordt. 2 weken AB is over het algemeen niet voldoende.

Link naar reactie
Delen op andere sites

tja, ik zou het ook niet doen, maar in feite is snot bij een volwassen konijn met een goede weerstand helemaal niet besmettelijk. Besmetting vind vaak plaats bij jonge konijntjes of dieren die door ziekte al verzwakt zijn. Punt is alleen dat een dier dat NU gezond is, natuurlijk best een keertje een verminderde weerstand kan hebben, en dan dus besmet raakt met de pasteurella van het konijn dat je nu al hebt.

Ik heb destijds een hele zoektoch gehouden naar een voedstertje dat al snot had, en heb hen samen gezet, en dat ging prima.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .