Ga naar inhoud

Konijn met snot, ervaringen?


JuliaW

Aanbevolen berichten

Ik ben net met ons oudste konijntje bij de dierenarts geweest en die heeft snot bij haar geconstateerd. Ik heb haar gisteravond binnengehaald in de (onverwarmde!) gang, omdat ze toen al een nat neusje had en wat anders ademde dan normaal. Toen ze binnen zat leek het beter te gaan (normalere ademhaling iig), maar vanaf vanochtend ademde ze zwaar en piepend, dus toen heb ik de dierenarts gebeld. Ze wordt nu behandelt met Enrofloxoral en ik moet maandag terugkomen. Ik heb haar overigens nog geen één keer horen niezen. Toen ik op internet ging zoeken werd ik niet echt gerustgesteld.. zijn er hier mensen met ervaringen met snot?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Onze ex-ram heeft 2 jaar geleden last gehad van snot, hij heeft er echt een paar maanden mee gezeten. Snot kan heel hardnekkig zijn. Goed dat je direct naar de DA gegaan bent, want hoe sneller je er bij bent, hoe beter te behandelen.

Je kunt Nijn's verhaal hier terug lezen: http://www.bunnybunch.nl/community/blogs/laura1984/1097-verloop-snot.html

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als het echt snot is, gaat het niet over. Het kan alleen maar erger worden en nooit minder. Helaas, ik wou dat ik je iets positievers kon vertellen... Mijn vorige konijntje Tommie heeft snot gehad en is er uiteindelijk aan doodgegaan (lees: we hebben hem in laten slapen omdat het niet meer ging).

Het witte snot kan via de neus komen, maar ook via de traanbuizen in de ogen. Het snot is niet zoals bij mensen, maar het ziet er wit, dik en een beetje pussig uit. Het ruikt ook vies. Je konijntje kan erg gaan niezen en daarbij komt wittig snot uit de neus. Doordat hij dat gaat wassen, krijgt hij heel vieze voorpootjes, daar kun je het ook aan herkennen. Hij kan dus ook dikke witte tranen krijgen (niet altijd). Zorg dat je die tranen afneemt, anders gaat de huid rond de ogen kapot.

Héél belangrijk, snot is heel besmettelijk. Je konijntje kan dus niet meer terug naar de andere konijnen wanneer het echt snot is. Anders krijgen zij het ook.

Heel veel sterkte, ik hoop echt voor je dat het wat anders is! Dat kan namelijk wel, niet elk vochtig neusje is snot gelukkig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit oo met een snotterig konijntje. Hij is een paar weken terug naar binnen gehaald vanwege zijn snotneus en toen behandelt met AB. na een week mocht ik stoppen want toen was alles weer prima. Nu zag ik vanmorgen weer witte snot en ga vanmiddag dus weer terug naar de dierenarts.

Ik lees nu over bodembedekking en ik heb nu hennepvezels in de bak, is dit prima of kan ik beter iets anders gebruiken en zoja wat dan?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot gaat wel over, ik heb ook 2 konijntjes met snot. naja die zijn er nu net van af. ik heb antibiotica gekregen van de DA. 1 week lang gebruikt ze warm gehouden en het is weggegaan, ben ook overgestapt naar stofvrije bodembeddeking. Hennepvezels en beukensnippers.

aangepast door Jessiica
Link naar reactie
Delen op andere sites

De Pasteurella bacterie, die snot veroorzaakt, is niet weg, maar sluimert. Hij is nog altijd aanwezig bij jouw twee konijntjes, en zodra hun weerstand minder wordt, zal de snot weer terugkomen. Met een nieuwe antibiotica kuur gaat het waarschijnlijk weer weg, maar helemaal over gaat het nooit.

Maar zo lang je kan voorkomen dat de weerstand verminderd, zoals jij heeft goed hebt gedaan door de bodembedekking aan te passen, kunnen konijnen er wel heel oud mee worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het besmettelijk? Mijn puk zit nu helemaal alleen, Voorheen met 5 andere dus ik ben zo bang dat hij zich alleen voelt maar durf niet echt een ander konijntje erbij te zetten. Als het besmettelijk is hoe is het dan overdraagbaar? Zou een ander konijn erlangs zetten zonder dat ze lichamelijk contact hebben een optie zijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Eén van mijn konijntjes is een paar jaar geleden overleden, ze had ook snot en werd helaas niet goed behandeld door een niet KK DA. Ze heeft Nijn in die periode besmet. Wat ik later van onze DA begreep die wel KK is, is dat snot zelf opzich niet dodelijk is, maar dat er na een tijdje vaak allerlei complicaties optreden die wel dodelijk kunnen zijn. Dit is waarschijnlijk ook bij ons andere konijntje aan de hand geweest. Nijn is door onze KK DA behandeld en nu al 2 jaar 'schoon'. Hij heeft helemaal nergens meer last van gehad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een combinatie van allerlei AB's; eerst Doxoral (een aantal weken), daarna Duplocilline injecties (ook een aantal weken), en op het laatst kreeg hij daarbij nog Enrofloxoral. Daarnaast heeft hij de hele periode neusdruppels gehad.

Ik ben ook lang bang geweest dat het terug zou komen, maar we zijn nu twee jaar verder en ik heb nooit meer iets aan hem gezien of gemerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zozo dat is best veel voor een konijntje, maar wel gelukkig dat hij weer gezond is geworden. jeetje neusdruppels dat lijkt me moeilijk om in hun neusjes te doen.

ik las ook ergens dat iemand een keer bisolvon voor kinderen van de dierenarts als medicijn kreeg en daar knapte de konijn ook van op. maar is dat wel goed voor een konijn ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Snot gaat niet over, zoals al is verteld bij vermindering van weerstand komt het terug.

Het is zeker besmettelijk en zorg dus ook dat je het hok van het zieke konijn niet met de zelfde spullen schoonmaakt waarmee je de gezonden konijnen hok ook schoonmaakt.

Ook als je reismandjes gebruikt, goed ontsmetten !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat wij nog wel eens doen met konijnen die alleen zitten en deze ziekte hebben dat is om een maatje te zoeken die dezelfde ziekte heeft...Dit werkt super...beide dieren voelen zich beter en ze zijn niet meer alleen..Dus deze ziekte hoeft geen reden te zijn om een konijn alleen te laten zitten..Ik weet dat er in opvangen een aantal dieren zitten die deze ziekte ook hebben..dus mocht je interesse laat het maar weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb ik wel een rare konijnkundige dierenarts gehad, ze zei dat het niet levensbedreigend is en dat het gewoon over gaat, ja het kan terug komen maar dat hoeft niet altijd zei ze,

Ik bedoel het niet lullig, maar dat is je dierenarts blijkbaar niet zo konijnkundig als je dacht...

Het is wel degelijk levensbedreigend helaas. In veel gevallen gaat de bacterie terug in de sluimerstand, en heeft het konijntje er geen last meer van. Maar bij verminderde weerstand komt het altijd terug.

Helaas is het zo dat bij sommige konijntjes de antibiotica niet meer aanslaat, ze zijn er dan immuun voor geworden.

Wat wel een goede is, is wat Pebbles zegt. Je kunt je konijntje-met-snot natuurlijk niet meer bij gezonde konijntjes zetten. Maar je kunt wel een ander konijntje-met-snot zoeken, en ze aan elkaar koppelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sommige konijntjes zijn met een weekje AB geholpen, maar bij anderen kan het veel langer aanslepen. Ik had ook geluk dat mijn konijntje er na een weekje AB vanaf was (of blijkbaar niet lees ik hier, maar er is niets meer van te merken) maar dat wil dus niet zeggen dat dit te veralgemenen is, bij andere konijntjes kan het helemaal anders verlopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar zoals bij jou, Esjes, is het eigenlijk ideaal. Helemaal over gaat het niet, maar op deze manier kunnen ze er natuurlijk wel oud mee worden :)

Ideaal is gewoon geen last van snot ;)

Nee maar dat is ook de reden dat ik zeg dat het bij elk konijntje anders verloopt, en er zijn idd jammer genoeg konijntjes die er nooit vanaf komen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn dame komt er telkens wel heel makkelijk af maar ik kan amper met m'n ogen knipperen of 't is weer terug.. (Eind juli voor het eerst, halverwege september weer, begin november opnieuw..) Ik heb elke keer heel snel ingegrepen, symptomen zijn volledig weg als we stoppen met behandelen en tóch.. We proberen nu haar weerstand wat op te krikken en hopen dat het dan weg blijft.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn zit wel gewoon buiten. In hoeverre het besmettelijk is in sluimerstand weet ik niet.. Heb me ook wel laten vertellen dat elk konijn pasteurella bij zich draagt. Op zich hebben konijnen een hele vreemde "relatie" met pasteurella, ze kunnen het bij zich dragen zonder ziek te zijn. Ik kan me vaag herinneren dat ik gelezen heb dat andere diersoorten er of ziek van worden of de pasteurella in zijn geheel "verslaan" en dus niet bij zich dragen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .