Ga naar inhoud

Vachtverzorging langharig konijn


kimberleyenfunky

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal!

Ik lees vaak op de site dat veel van jullie Teddykonijnen of Angora's hebben. Ik heb sinds zaterdag een exrammetje uit de opvang erbij. In de opvang zeiden ze dat het waarschijnlijk een teddywidder od teddydwerg is. Maar in zijn boekje van de DA staat dat het een Vos x Angora is. Maar goed: Hij heeft in ieder geval onwijs lang haar, echt overal en dit is ook nog eens erg dik. Toen ik hem ging halen was dit helemaal vervilt. Hij leek het ook erg warm te hebben, dus heb ik hem gister maar geschoren. Nu heeft hij een soort van krullerige vacht, en heb nog nooit zo iets zachts gevoeld:love:

Nu is mijn vraag: Ik wil zijn vacht graag goed bij gaan houden, en hem dus vaak kammen, wat hij tot nu toe lekker vind als ik het met de kattenborstel doe. Maar zijn er ook speciale producten voor het verzorgen van dit soort vachten, speciale kammer en borstels ofzo?

Ik moet vandaag alleen zijn buik nog scheren, wilde hem gister niet TE lang plagen, en was echt een helse klus omdat het zoveel dikke knopen en vilt was. Hij leek het overigens niet al te erg te vinden, denk dat het wel opluchtte. Iemand tips om goed bij de buik te komen en het konijn niet al te veel op zijn zenuwen te werken?

Groetjes,

Kimberley , Funky en Zwabbertje

Hier nog eveneen foto van voor het scheren, om de vacht te zien, de Linker is Zwabber:

kimberleyenfunky-albums-koppeling-funk-zwabber-picture33118-funk-zoekt-toenadering-naar-zwabber.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb zelf ook een langhaar konijn.. zo rot om informatie er over te vinden maar met kleine beetjes kom je er wel..

Goede keuze trouwens om hem helemaal te scheren :) dan kan je vanaf het begin gewoon goed bijhouden.

Qua ras kan ik het niet goed zien.. Wat ik weet is dat een teddy widder hangoren heeft ca 1500-2000 gram wegen en teddy dwergen ongeveer 1500 gram wegen en rechtopstaande oren hebben. Op je foto kan ik dat niet zo goed zien. Voskonijnen hebben vaak gewoon enorme lange haren maar qua structuur van een normaal konijn, een widder is wat meer pluiziger en de vacht lijkt meer op ondervacht.. tenminste, dat is mijn ervaring.

Wat ik gebruik is meerdere kammen -verschillende grofheid- een borstel en een schaar. Soms gebruik ik ook een efileerschaar (uit dun schaar) omdat je zo een klein klitje er toch mooi uit kan knippen.

De buik van mijn konijn knip ik altijd omdat ik het idee heb dat ze anders niet goed bij haar blinde darm keutels kan en haar geschachtsorgaan niet goed schoon kan houden. Dit moet je zelf gewoon even zelf kijken..

Met kammen begin ik vaak eerst met de gewone borstel om grote klitten op te sporen, deze knip ik er dan uit. daarna ga ik met de grove kam wat preciezer te werk. Ik begin meestal bij haar kont en hang wat over haar heen. Ik heb gemerkt dat zij dat heel fijn vind. ik til de haren op en begin helemaal onderaan met kammen, tot op de huid! elke keer laat ik weer een stukje vallen en dit ga ik kammen, tot op de huid! als er klitten zijn knip ik deze er uit! veel beter dan er uit kammen. zo ga je het hele konijn rond. Als ik het idee heb dat ik niet helemaal volledig ben geweest ga ik er nog met een smallere kam achteraan om er zeker van de zijn. De grofheid van de kam ligt ook een beetje van het haar af van je konijn, moet je even zelf proberen

Als mijn uitleg wat gebrekkig is google dan eens op "langharige konijnen borstelen" zoek even op dit forum of google even naar de borstelwijze van katten en honden. Dit werkt op dezelfde manier, en katten komen hierbij wel aardig overeen..

succes en heel veel plezier!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik denk dat het uittrekken van de haren ook ligt aan de grofheid van de kam. De kam die ik gebruik heeft tussen de pinnen ca 0,5 cm waardoor ik alleen de haren recht leg en weet waar de klitten zitten. Met de borstel lukt dit wel grof maar niet volledig.

maar wat ik zeg, vachten verschillen zo ook wat fijn is voor jou en het dier. succes iig :) en heel veel plezier met je nieuwe konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankjullie voor de tips! Ik moet nog even een weegschaal aanschaffen, dus weet zijn gewicht niet:$ Maar hij is, ook geschoren, flink zwaarder dan Funky, en zij is een dwergje. Als een Teddy Widder hangoren heeft is hij in ieder geval geen widder, want zijn oren staan rechtop, maar zijn wel een stukje groter dan dwergoortjes ... Ik denk zelf dat het een leuke mengelmoes is met een lekker ruig afrokapsel:P Ik borstel hem nu met een kattenborstel. Ik kan hem gewoon op tafel zetten, en hij gaat er goed voor liggen, dus dat is het probleem niet zo.

@ Witchvamp: Je geeft goede redenen omde buik kort te houden, denk dat ik dat ook maar ga doen. Blijven nu ook strootjes enzo in hangen, dus ook daarom lijkt het mij praktischer! Maar hoe hou jij je konijn vast als je zijn buik doet? Want wil niet dat hij zijn rug ofzo bezeert als ik hem verkeerd vast hou of als hij gaat spartelen. Het is verder wel echt een knuffel, hij ziet er momenteel alleen niet uit:P Moet wel om hem lachen, echt zo'n zwervertje om te zien nu. Alleen zijn oren hebben nu nog lange haren!

Nogmaals bedantk voor de tips! Ik ga ook zeker opzoek naar zo'n uitdun schaar! Ben erg blij met mijn nieuwe konijntje, al moet ik veel bijleren om hem goed te kunnen verzorgen. En ik heb hulp bij de verzorging: Funky wast hem zo'n 10x per dag grondig, dus heb iedere keer 'schone haren' om te kammen ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe we het met angora's doen is konijntje op zijn rug leggen op je benen, en dan oren voorzichtig tussen je knieen klemmen. Zo kan hij geen kant uit. Of op zijn rug op je arm leggen, en dan kopje bij je elleboog ong.

Staat ook wel op de site die ik gaf! Met foto's enz, heel nuttig!

Ik zag trouwens dat jij degene was die mijn gele angora zo leuk vond, grappig dat je nu alsnog iets langharigs hebt gevonden!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je zelf even moet kijken hoe je bij jou konijn het beste bij zijn buik kunt.

Sommige konijnen vinden het gewoon fijn om op hun achterpoten te staan terwijl jij de voorpoten vast houd. Op mijn werk hadden we ook een konijntje welke ik op haar kont kon zetten op een handdoek, hield ik haar vast aan haar nekvel.

Als konijnen gaan spartelen inderdaad oppassen want waarmee kunnen ze hun rug breken!

Wat ik doe bij mijn konijn is dit:

Ik ga op de grond zitten in kleermakerszit, met links pak ik haar in haar nekvel en leg haar op haar rug in mijn schoot. Ik ondersteun uiteraard met rechts en zorg ervoor dat ze rustig blijft liggen. Ik blijf haar zo vast houden en pak met rechts de schaar en ga voorzichtig knippen. Altijd de schaar vlak houden tov de buik van het konijn! ik knip altijd kleine stukjes, steeds dichter bij de huid. De huid van een konijn is heel dun dus let goed op dat je niet n de huid knipt! trek ook niet aan de haren en ga dan knippen, dan trek je namelijk plooien in de huid en kan je makkelijk mis knippen.

Omdat het konijn op je schoot ligt kan je goed voelen wat het konijn doet, als je het idee hebt dat het konijn haat bewegen even schaar aan de kant houden..

Neem vooral de tijd als je dit gaat doen, als je dit gehaast gaat doen dan gaat het geheid mis.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe we het met angora's doen is konijntje op zijn rug leggen op je benen, en dan oren voorzichtig tussen je knieen klemmen. Zo kan hij geen kant uit. Of op zijn rug op je arm leggen, en dan kopje bij je elleboog ong.

Staat ook wel op de site die ik gaf! Met foto's enz, heel nuttig!

Ik zag trouwens dat jij degene was die mijn gele angora zo leuk vond, grappig dat je nu alsnog iets langharigs hebt gevonden!

Haha ja dat was ik ja! Ik vond hem echt zoooo mooi:) Dat ik nu een langharig mannetje heb is puur toeval, ik ging eigenlijk voor een ander konijntje, maar deze was net aan een ander vrouwtje gekoppeld. En toen vroeg ik naar de zachtaardigste heer in de opvang, en toen kwam dus Domino (nu Zwabber gedoopt) tevoorschijn. Ik moest zo om hem lachen dat ik het gewoon niet mogelijk was hem NIET mee te nemen :P En Funky leek hem ook in de opvang al leuk te vinden dus... Zo kom ik dus toch aan een langharig konijn.

Hoe is het met jouw Angora ex-rammetje? Heeft hij al een leuk huisje gevonden?

Ik ga je tips dinsdag eens op mijn gemak uitproberen, want zijn buik moet nu toch echt ook geknipt en geschoren worden, vooral bij zijn achterpoten heeft hij veel vilt. Dinsdag ben ik de hle dag vrij, dus kan ik het rustig aan eens gaan proberen, en hoef ik niks te haasten.

Bedankt nog voor de tips!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat je zelf even moet kijken hoe je bij jou konijn het beste bij zijn buik kunt.

Sommige konijnen vinden het gewoon fijn om op hun achterpoten te staan terwijl jij de voorpoten vast houd. Op mijn werk hadden we ook een konijntje welke ik op haar kont kon zetten op een handdoek, hield ik haar vast aan haar nekvel.

Als konijnen gaan spartelen inderdaad oppassen want waarmee kunnen ze hun rug breken!

Wat ik doe bij mijn konijn is dit:

Ik ga op de grond zitten in kleermakerszit, met links pak ik haar in haar nekvel en leg haar op haar rug in mijn schoot. Ik ondersteun uiteraard met rechts en zorg ervoor dat ze rustig blijft liggen. Ik blijf haar zo vast houden en pak met rechts de schaar en ga voorzichtig knippen. Altijd de schaar vlak houden tov de buik van het konijn! ik knip altijd kleine stukjes, steeds dichter bij de huid. De huid van een konijn is heel dun dus let goed op dat je niet n de huid knipt! trek ook niet aan de haren en ga dan knippen, dan trek je namelijk plooien in de huid en kan je makkelijk mis knippen.

Omdat het konijn op je schoot ligt kan je goed voelen wat het konijn doet, als je het idee hebt dat het konijn haat bewegen even schaar aan de kant houden..

Neem vooral de tijd als je dit gaat doen, als je dit gehaast gaat doen dan gaat het geheid mis.

Bedankt voor de tips! Dinsdag heb ik een vrije dag, dus alle tijd om rustig aan eens te kijken welke manier bij zwabber het beste gaat werken. Ik ga zo'n stompe schaar aanschaffen, die ze in het ziekenhuis gebruiken om gips enzo mee te knippen, dan kan ik hem in ieder geval niet steken of prikken. Zwabber laat het zowieso toe als ik klitten van zijn buik knip wanneer hij op zijn achterpotenstaat. ik hou dan meestal inderdaad zijn voorpoten vast en druk hem wat tegen me aan. Hij is heel knuffelig, dus ik hoop dat dat in mijn voordeel werkt.

Na al jullie tips ben ik eigenlijk wel benieuwd wat voor (langharige) konijnen jullie hebben:)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

Mijn ram is idd verhuisd naar een leuk plekje!

Moet zeggen dat ik zelf altijd met een scherpe kappersschaar knip, gaat lekker snel. Misschien handig voor als je de smaak goed te pakken hebt ; ) mocht je toch perongelijk in zijn huid knippen kan je het even deppen met betadine.

Ik heb zelf 3 flinke angora dames van 4 kilo, grote knuffels zijn het.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey,

Moet zeggen dat ik zelf altijd met een scherpe kappersschaar knip, gaat lekker snel. Misschien handig voor als je de smaak goed te pakken hebt ; ) QUOTE]

Ik gebruik inderdaad ook gewoon een kappersschaar. Heb er nu ook een uit de dierenwinkel speciaal voor dieren, deze heeft alleen een stompe punt en geeft soms net even wat meer vertrouwen op bepaalde plekken.

Ik heb zelf een kruising langhaar.. Door een klasgenootje mee genomen van haar werk omdat deze totaal vervilt weer terug werd gebracht (in dierenwinkel) omdat ze beet. Mijn klasgenootje bleek later toch allergisch te zijn maar wilde haar niet weer in de dierenwinkel verkopen om de kans op herhaling te

Ze lijkt wel erg op Rosa uit konijnenopvang jamies: http://www.konijnenopvangjamies.nl/img/asieldieren/Rosa.jpg alleen heeft mijn konijntje meer zwart. Ze is trouwens ongeveer 3 kg.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik durf dat nog niet aan met een spitse scherpe schaar, ik vind dat hele knippen volgens mij enger dan Zwabber... Die malloot likt trouwens mij trui als ik hem knip, kam of scheer, wat kan dat betekenen? Zou hij opgelucht zijn dat die dikke laag vilt eraf gaat, of toch een soort van stress?

@ Hilke, volgens mij heb ik al eens wat foto's van jouw konijnen in het 'zwijmeltopic' of een ander topic gezien, kan dat kloppen? Als het ze zijn die ik in gedachten heb zijn ze echt heel leuk:) En anders ook vast wel hoor, haha!

@ Witchvamp: Die link... wat een cutie!!! Ik moet heel eerlijk bekennen dat ik geen flauw idee heb hoe zwaar mijn konijnen wegen. Funky is een dwergje, en zwabber is maar iets groter, dus ik gok dat hij iets van een dwergteddy is ofzo. De opvang zij dwergteddy of teddywidder, in zijn paspoort staat angora x vos... maar hij is echt maar een kleintje (zeker nu hij geschoren is, blijft niks van over) dus dat lijkt me sterk.

Ik moet nog even met schaamte bekennen dat ik vanmiddag per ongeluk wat snoorharen heb meegeknipt:shocked::$ Zwabber lijkt er geen last van te hebben, maar vraag het jullie toch maar voor de zekerheid: Kan dit kwaad?

Het is trouwens echt heel stom.... iedere keer als ik zwabber heb geknipt of gekamt lijkt Funky nog verliefder dan normaal op hem:P Ze laat hem dan echt niet met rust en blijft hem maar wassen, of ze laat zich heel de tijd tegen hem aanvallen, of ze komt met haar kop naar beneden en gaat dan half onder zijn kin zitten. Echt super cute :) Ze houdt denk ik gewoon meer van mannen met kort haar!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens, ik zal morgen eens een foto plaatsen van Zwabber zonder klittenbos. Ben alleen nog niet helemaal klaar, heb nog wat moeite met zn poten / oksels, en het stuk borst vlak onder zn koppie. En om eerlijk te zijn: Hij ziet er schattig uit, maar een echt kunstwerk is het niet bepaald (lees ongelijke lengtes etc.)!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou best kunnen dat je mijn konijnen heb gezien, een konijn daarvan (de gele) is dus verhuisd, de ander zit hier binnen en dat is mijn kneusje. Zielig beestje heeft altijd wat en is een beetje gek in dr kop.

En 2 voedsters die ik hier nooit heb opgezet die zitten buiten, hele mooie beesten!

Dat je de snorharen hebt weggeknipt is niet zo'n ramp hoor, zit er snel weer aan. Soms kun je er gewoon niet omheen.

Tja dat stukje is altijd lastig. Als je hem op zijn rug legt en de oren goed klemt dan moet dat opzich kunnen, dan kun je heel voorzichtig steeds een pootje strekken en er langs knippen. Het heeft allemaal oefening nodig!

Leg hem geregeld op zijn rug op je schoot, dan went hij hier goed aan en wordt het ook steeds makkelijker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraagje: TS zegt dat ze hem heeft 'geschoren'. Met een tondeuse dus. Mag dat?

Het zit namelijk zo, vroeger kende ik iemand die een schuur vol angora's had.

Nu ja, veel dieren in elk geval, maar misschien niet een hele schuur vol.

Echte angora's, spierwitte, met die leuke kwasten aan hun oren, die hij hield speciaal voor de wol.

En die werden om de x maanden geschoren met de tondeuse. Terwijl ik hier altijd lees dat ze moeten geknipt worden.

Ik vind de tondeuse veel veiliger, veel minder kans op wondjes, en bovendien mooi gelijk,

elk haartje even lang, wat niet altijd zo is bij het knippen. :he:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Scheren mag idd, maar heb je een speciaal apparaat voor nodig ivm de fijne haren en dat is vrij duur!

Als je vaak knipt (ervaring) krijg je het ook gelijkmatig en na 2 wkn zie je er niets meer van! Zelf denk ik dat ik knippen veiliger vind dan scheren en ken eigenlijk (nog) geen een fokker die scheert.

Hier een citaat van de site van de angoravereniging over scheren:

SCHEREN kan alleen met een voor angora’s geschikte machine en een speciale angorakop (3 mm). Het lijkt makkelijker dan knippen, maar bijna niemand binnen onze vereniging scheert, terwijl velen zo’n apparaat in huis hebben. Wilt U gaan scheren, laat U dan goed voorlichten door één van onze ervaren leden.

Ook met de machine kunnen ernstige verwondingen toegebracht worden en men moet het vel goed strak houden. Er zijn konijnen geweest die zich letterlijk doodschrokken door het geluid van de motor. Tijdens een hittegolf kan het ( dure! ) scheerapparaat ideaal zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Okee, dank je.

Ik denk wel dat ik scheren anders bekijk dan de meeste,

ik ben namelijk al zo'n negen jaar hondenkapper, en kan zowat alles met een tondeuse.

Ik voel me ook, bij een vervilte vacht bv, veel veiliger met een tondeuse dan met een schaar.

Tondeuse is zoefzoef, en alles is eraf, terwijl je met een schaar lok per lok moet wegknippen,

dus bij elke lok kans op inknippen van de huid. Denk ik dan.

Dat een konijn bang kan zijn van het geluid of gevoel van de tondeuse kan ik goed begrijpen,

en ook dat er een speciale scheerkop voor nodig is wegens de vachtstructuur,

maar ik dacht dat een konijn naar verhouding tegenover een hond een dikke huid heeft.

Ik weet nog dat ik een van mijn nijnen dagelijks moest inspuiten en wat een kracht ik op die spuit moest zetten

om erdoor te raken, terwijl dat bij een hond als vanzelf gaat.

Ik vind langharige konijnen ab-so-luut fantastisch, maar ik zal er nooit een in huis halen,

ik heb al langharige honden die verzorgd moeten worden, en zie het niet zitten ook nog eens konijnen te kammen te hebben,

maar ik wil wel zoveel mogelijk over konijnen leren als maar kan.

Dus stel dat ik de vraag krijg hoe een konijn van zijn vervilte vacht te verlossen, dan is het antwoord dus: schaar. En voorzichtig zijn.

Is een tondeuse dan niet makkelijk bij de geslachtsdelen? Je moet je niet voorstellen dat je daar moet knippen, met al die huidflapjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hmm, een tondeuse lijkt me alles behalve makkelijk bij de geslachtsdelen door al die flapjes! haha. Maar ik ben de schaar gewoon gewend en vind dat makkelijk dus zal wel persoonlijk zijn?

Ik heb ooit een angora met vervilte vacht geknipt, makkelijk is het niet nee, maar als je je schaar evenwijdig tegen de huid aanzet kan je er eigenlijk nooit in knippen en knip je het vilt er zo in een plak af. In okseltjes en op de buik is dat natuurlijk wel even uitkijken ivm de huidplooien en tepels.

Maar denk dat het een kwestie is van uitproberen en kijken wat jij het fijnst vind mocht het je ooit overkomen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .