Ga naar inhoud

hoeveel groenvoer?


danilina

Aanbevolen berichten

mijn konijn loopt vaak door onze tuin met veel gras (waar ze veel van eet)

s'avonds als het donker word moet ze in het hok, dan krijt ze van alle groente die in huis zijn een stukje (en krijgt ze natuurlijk nog ss), maar de laatste tijd heb ik steeds een bom vol bakje (witlof,sla ,banaan , wortel , mandarijn) nu vraag ik me af of dit nu te veel is ?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat kan ik je niet vertellen, maar sla is niet goed voor een konijn. In ieder geval niet in grote hoeveelheden/vaak, want dat veroorzaakt gas in hun buikjes. -Is mij in ieder geval verteld :).- Hetzelfde geldt voor alle andere kolen.

Hier krijgen ze elke/om de dag verse andijvie en witlof en komkommer. Wortel krijgen ze af en toe, omdat je daar schijnbaar ook voor op moet passen. Ook krijgen ze regelmatig een appeltje, wat schijfjes banaan, maar die mandarijn ga ik vanavond eens proberen, misschien vinden ze het wel heerlijk!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef mijn konijnen ook dagelijks alle 5 een groentenschotel.

Omdat Zazou een calcium-probleem heeft/had ben ik flink gaan verminderen in het geven van bixjes.

Hier tegenover krijgen ze voortaan allemaal flink wat groenten.

Standaard krijgen ze andijvie, witlof, komkommer, bospeen met loof & boerenkool ('s winters).

De buurt hangt regelmatig een zak groenten aan de voordeur, waarmee ik dan de variatie erin hou :)

Zazou krijgt dagelijks een hondenvoerbakje vol, Nina & Boes een halve afwasbak vol en Ed & Ida een hele afwasbak vol.

Ik weeg het niet af, maar doe het op gevoel. Dit kun je alleen doen als er ervaring mee hebt, anders kun je het het beste even afwegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je het af moeten wegen als je er geen ervaring mee hebt? Zolang je niet gelijk een hele bak vol geeft (beetje rustig opbouwen dus) en op de keuteltjes, het gewicht van je konijnen en de hoeveelheid hooi die ze eten blijft letten, zal het wel loslopen. Ik denk dat het gewicht überhaupt niet heel veel zegt.. Als je jouw afwasbak vol stopt met wortelloof en andijvie zal het gewicht heel anders zijn dan dan wanneer je 'm vult met witlof en wortel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waarom zou je het af moeten wegen als je er geen ervaring mee hebt?

Ik gaf dit puur aan zodat mensen met weinig konijnenkennis niet zomaar lukraak kilo's groenten gaan geven aan hun konijnen.

Dit is een openbaar forum, iedereen kan hier meelezen, waardoor ik voorzichtig wil zijn met mijn info die ik hier neerzet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik gaf dit puur aan zodat mensen met weinig konijnenkennis niet zomaar lukraak kilo's groenten gaan geven aan hun konijnen.

Dit is een openbaar forum, iedereen kan hier meelezen, waardoor ik voorzichtig wil zijn met mijn info die ik hier neerzet.

Ik snap wel wat je er mee bedoeld op zich, maar met groenten is dit, vind ik, sowieso een beetje anders.. Immers, mijn konijn kan van een handje vol misschien al wel aan de diarree gaan of een enorme gasaanval krijgen (is niet zo, maar je hebt ze er wel bij) terwijl die van jou misschien wel zo'n afwasbak vol kool nog niks krijgen.

Ben het met je eens dat je altijd voorzichtig moet zijn maar de nadruk op het afwegen van groente leggen is niet in mijn ogen zo zinvol omdat het enorm verschilt hoeveel iets weegt én wat een konijn kan hebben.. Nooit in één keer zo'n bak vol geven natuurlijk, maar in één keer 50 tot 100 gram per kg keurig afgewogen geven is evengoed geen goed idee waarschijnlijk. Altijd rustig opbouwen.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Groenvoer moet inderdaad wel opgebouwd worden. Ik denk dat 50 tot 100 gram per kilo gewoon een bepaalde richtlijn is. Zoals 25 gram biks per kilo, maar je moet toch altijd goed naar je nijn kijken. Uiteindelijk weet je precies wat je je nijn wel of niet moet geven en hoeveel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja het is inderdaad gewoon een richtlijn. En niet eens echt eentje die je overal terug leest eigenlijk.. Dierenkliniek Wilhelminapark raadt dit aan geloof ik. Dus wel een betrouwbare bron natuurlijk. Ik geef zelf meer, en je kunt natuurlijk ook altijd minder doen. Ik denk ook niet echt dat het nodig is om groente af te wegen als je konijnen gezond zijn, zolang je maar rustig begint, dat is echt belangrijk. Je merkt dan vanzelf hoe veel ze kunnen hebben. Ik weeg het voor de lol wel eens af.. Ben er mee begonnen toen mijn konijntje blaasproblemen door te veel calcium bleek te hebben, om te kijken waar ik hoeveel van gaf en hoeveel calcium daar in zat.

Nu krijgen mijn drie konijnen (1,6 ; 2,1 ; 1,1 kg, laatste groeit nog) samen meestal tussen de 600 en 800 gram. Dat is een grote hondenbak vol. (Echt vol.. Moet ook maar eens aan een afwasteil gaan denken zeg, dat is wel heel slim gevonden!) Maar omdat niet elke groente evenveel weegt verschilt het dus van dag tot dag hoeveel het precies is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap wel wat je er mee bedoeld op zich, maar met groenten is dit, vind ik, sowieso een beetje anders.. Immers, mijn konijn kan van een handje vol misschien al wel aan de diarree gaan of een enorme gasaanval krijgen (is niet zo, maar je hebt ze er wel bij) terwijl die van jou misschien wel zo'n afwasbak vol kool nog niks krijgen.

Ben het met je eens dat je altijd voorzichtig moet zijn maar de nadruk op het afwegen van groente leggen is niet in mijn ogen zo zinvol omdat het enorm verschilt hoeveel iets weegt én wat een konijn kan hebben.. Nooit in één keer zo'n bak vol geven natuurlijk, maar in één keer 50 tot 100 gram per kg keurig afgewogen geven is evengoed geen goed idee waarschijnlijk. Altijd rustig opbouwen.

Als je soms ziet wat ik die van mij allemaal voorschotel ;)

Ed & Ida krijgen soms best veel koolsoorten in verhouding en hebben vervolgens nergens last van.

*Pumbaa* kreeg bij het minste of geringste kool al een gasaanval.

Dit is idd per konijn verschillend en het is even uitzoeken wat je konijn allemaal kan verdragen.

Eigenlijk moet je idd alles rustig aan opbouwen als je je konijn iets nieuws wilt geven.

Betreft het afwegen --> zo weegt boerenkool ook veel meer dan bijv. andijvie.

Dan lijkt het net of ik ze superveel geef, terwijl de bak niet ineens halfvol zit ;)

Ik ben gewoon eigenlijk altijd heel voorzichtig als ik iets hier neerzet, omdat BB ook veel jonge lezers heeft :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je soms ziet wat ik die van mij allemaal voorschotel ;)

Ed & Ida krijgen soms best veel koolsoorten in verhouding en hebben vervolgens nergens last van.

*Pumbaa* kreeg bij het minste of geringste kool al een gasaanval.

Dit is idd per konijn verschillend en het is even uitzoeken wat je konijn allemaal kan verdragen.

Eigenlijk moet je idd alles rustig aan opbouwen als je je konijn iets nieuws wilt geven.

Betreft het afwegen --> zo weegt boerenkool ook veel meer dan bijv. andijvie.

Dan lijkt het net of ik ze superveel geef, terwijl de bak niet ineens halfvol zit ;)

Ik ben gewoon eigenlijk altijd heel voorzichtig als ik iets hier neerzet, omdat BB ook veel jonge lezers heeft :)

Ik snap dat je gewoon voorzichtig bent maar "afwegen" is juist nogal vaag (immers, hoeveel moet je afwegen dan? 50 à 100 gram per kg? Als je dat niet opbouwt is dat nog hartstikke gevaarlijk misschien, bovendien is 50 à 100 gram per kg voor één Vlaam waarschijnlijk al wel zo'n afwasteiltje vol :P) en ook niet echt nodig als je het mij vraagt, je geeft zelf het perfecte voorbeeld van hoe het ene konijn veeel meer kan hebben dan het andere. Zou dan meer de nadruk leggen op rustig opbouwen.

En hier krijgen ze ook vrij veel koolsoorten, hebben ze nooit last van gehad. Maar Indy kreeg diarree van een beetje gewone tomaat terwijl ie rustig een handvol cherrytomaatjes op kon eten. Fred kan niet tegen sla (krijgt plakpoep), dat heb ik ook nooit meer gegeven. Maar Pip heeft een halve krop opgegeten bij buurman in de tuin (sorry buurman :$) en ik heb er werkelijk niks van gemerkt. Zulke dingen moet je toch gewoon even achter komen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar Pip heeft een halve krop opgegeten bij buurman in de tuin (sorry buurman :$) en ik heb er werkelijk niks van gemerkt. Zulke dingen moet je toch gewoon even achter komen.

Ik weet waarom pip zo vaak ontsnapt! ze krijgt niet genoeg eten (vindt ze) en weet dat er bij de buurman een groente buffet in de tuin groeit!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Idd, ik had het mss op een andere manier moeten verwoorden. Maar we begrijpen mekaar ;)

Betreft het testen waar je konijn wel & niet tegen kan --> wel je konijn extra goed in de gaten houden in deze periode.

Haha ja maar dat is het punt hè, ik begrijp je wel maar het gaat jou juist om de mensen die geen ervaring hebben :P

En natuurlijk moet je, zoals ik eerder ook al zei, goed op het gedrag en vooral ook de keuteltjes van je konin letten als je dingen uitprobeert. :yes:

@ Saskia: Hmm dat zal het zijn.. En hij heeft nu ook boerenkool staan, yummie.. Maar die suffe Pip weet niet dat als de boerenkool groot genoeg is, buurman elke week boerenkool komt brengen en dat ze het niet zelf hoeft te halen.. :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van het knabbelthuisje heb ik het advies gekregen om gewoon a volonté groentes te geven. Ik geef nu dus een portie 's avonds, en door de dag door een beetje kleine hapjes. Groenten zijn goed voor ze en bovendien moeten ze nu nog goed wat water binnenkrijgen als de flesjes bevriezen... Maak me er niet echt druk om verder.. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Lina is eigen fok en dus ben ik al met 3 a 4 weekjes begonnen met stukjes sla en komkommer en witlof op te bouwen, ze is nu 4 jaar dus zeker gewent aan de bakkjes vol groente per dag, maar ze kreeg haken aan haar kiezen en ben ik dus vlink gaan minderen, en in plaats van gewoon hooi , ben ik kruidenhooi aan het geven, de laatste keer op controale bij de da bleken haar kiesjes al een stuk korter te zijn , nu ben ik weer een beetje aan het opbouwen gegaan met de groentes, maar ik was voor mijn gevoel iets te enthousiast.maar ik doe nu gewoon iedere dag een beetje inschatten van wat ze hoeveel mag hebben . naar mijn idee gaar het zo prima , bedankt voor de tips enz.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoii,

Ik heb ook alle gekleurde afwasteilen van de action hihi,

Maar ik geef ze alle 4 een volle bak dus 4 afwasteilen per dag! ( ik heb 2 vlamen en 2 fransosen)

En dat varieert met wat erin zit de ene keer weegt het meer als de andere keer maar ik weeg het niet meer af...

Groetjes :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .