Ga naar inhoud

Doorligplekken bij mijn konijn


Aimee

Aanbevolen berichten

Ik heb een vraag over mijn konijn Loesje. Loesje heb ik enkele maanden geleden meegenomen bij mijn werk, een 'mislukt' dwergje zeg maar. 3 van haar 4 pootjes kan ze niet goed gebruiken. Haar achterpootjes staan naar binnen, hebben een extra teen en kan Loes niet gebruiken. Ze zijn zeg maar 'stijf'. Haar ene voorpootje is niet 100% onder controle, ze glijdt er soms mee uit.

Tot nu liep ze los in mijn dieren 'schuur' met mijn gecastreerde ram. Ze zat op fleece. Sinds een paar dagen heeft Loes een hele open pootje. Haren zijn weg, wondjes en flinke doorligplekken.

Ik spray haar nu 1x daags in met Cavilon, 2x per dag Caprofan pijnstilling en ze zit op onderleggers waardoor ze helemaal droog zit.

Ik vraag me af of ik hiermee door moet gaan, of dat ik haar beter in kan laten slapen.

Als het zou genezen en er komt haar op kan ze er prima mee verder, maar is die kans er? Gaan die doorligplekken weg of zal het alleen maar erger worden?

Van de week gaat ze weer naar de dierenarts, wat adviseren jullie?

Loes is een zwart dwergje van een maand of 4-5 oud. Ze heeft daarnaast ook een heel klein kopje, wat qua vorm niet goed lijkt maar daar blijkt tot nu toe niets mee aan de hand te zijn.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waar zitten die plekken precies? Op de voetzolen? Het klinkt in elk geval als sore hocks. Typ dat anders eens in bij de zoekfunctie en/of op GOogle. Sore hocks zijn zeker wel te behandelen in elk geval, al is het soms wel een behoorlijk hardnekkig probleem.

De ondergrond kan een oorzaak zijn van sore hocks.. Eén van mijn konijnen is er ook gevoelig voor en zij heeft deze zomer ook weer last gehad, nadat ze een week op fleece hebben gezeten.. Fleece is niet altijd even fijn om op te lopen, kan best wat "schuren" denk ik. Dus misschien dat dat ook een (deel van het) probleem is?

Succes en sterkte er mee! Super dat je je over dit konijntje hebt ontfermt!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor je berichtje!

De plekken zitten op de voetzolen. Nou, eigenlijk maar op 1 voet... die is helemaal open, rood... zonder haar. Op haar andere achterpootje heeft ze alleen 'doorligplekjes' op 1 teen en op haar hiel.

Het komt volgens mij doordat ze met die pootjes over de grond 'sleept'. Ze zitten een soort van vast onder haar lijfje waardoor ze ze niet goed op kan tillen.

Ik ga op sore hocks zoeken, dankjewel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb er wel eens over gelezen hier op BB.. Of heb jij het hier ook gelezen? Even zoeken hoor, misschien zou je dan contact met diegene op kunnen nemen..

Overigens weet ik niet echt wat Cavilon is? Maar het is met Sore hocks ook niet zo goed om de wond te vochtig te houden geloof ik, dan kan het alleen maar erger worden. Je zult het inmiddels misschien al tegen gekomen zijn, maar wat heel goed kan werken is Paw Wax (voor honden) alleen weet ik niet of dat nu al/nog kan.. Op open wonden bedoel ik..

Als het bij mijn voedstertje weer begint gebruik ik CAlendulan, maar dan zijn het dus geen open plekken, alleen kaal en wat geirriteerd en ook alleen de hak.

edit; En de link met de sokjes (als het goed is) http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/15065-sore-hocks-pododermatitis.html

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

cavilon is een spray om de huid te beschermen. je sprayt er als het ware een laagje op. nu weet ik niet of het ook afsluit. als dat wel het geval is zou je inderdaad beter calendula creme/zalf kunnen gebruiken. dit ondersteunt het huidherstel.

je zou ook de fleece dekentjes voor katoenen (tafel)lakens kunnen vervangen. fleece is eigenlijk puur plastic (syntetisch :P) en katoen ademt wat meer en schuurt ook minder. de inco matjes waara ze nu op staat (van die vlakke luiers:p) ademen ook niet, en blijven ook nat, daarnaast is het ook gevaarlijk als ze er van gaat eten.. katoen knappen ze ook neit echt van op, maar lijkt mij minder gevaarlijk dan het plastic van die matjes.

Daarnaast zou je naar de voeding kunnen kijken. Bij wondjes is het heel belangrijk dat ze voldoende van alle voedingstoffen binnen krijgen.

en de sokjes: je zou ze zelf kunnen breien (pak dan wel katoen en geen syntetisch garen of wol, wol is ook erg warm wat kan gaan broeien of irriteren) afhankelijk van hoe groot de pootjes zijn zou je kunnen kijken naar baby sokjes, maar dan zul je denk ik naar een winkel voor te vroeg geboren babytjes moeten. Voor nu zou je het ook kunnen proberen met verband. maar pak het ook neit te dik in, het moet niet helemaal afsluiten. en het moet ook geen last worden.

en of het nog dierwaardig is...... tja dat zul jij helaas alleen kunnen beoordelen. Zielig zal het zonder twijfel zijn. maar hoe is het konijntje verder? is het vrolijk en nieuwsgierig? of zit ze alleen maar in een hoekje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb trouwens zelf goede ervaringen met Dermiel, dat is een zalf op basis van onder andere honing, die bacteriedodend en verzachtend werkt, en niet giftig is voor dieren. mijn kat had een wondje aan haar teen die flink ontstoken raakte en telkens weer openging, endoor die zalf is het helemaal weggegaan. je zou eens bij je DA kunnen informeren hiernaar.

Link naar reactie
Delen op andere sites

honing werkt inderdaad zuiverend. als de wondjes geinfecteerd zijn zou dat dit inderdaad ook een heel goede optie zijn.

maar wat ik begrijp is dat nu niet aan de orde?

ik denk dat je belangrijkste verbeterpunt is dat je de oorzaak moet proberen weg te nemen. dus het iriteren van de huid door de ondergrond, anders zal de huid steeds opnieuw gaan irriteren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie berichtjes.

@ Dollie. Heb het inderdaad hier gelezen. Cavilon gebruiken ze bij mensen met doorligplekken, zodat er geen urine etc. meer in trekt. Van Paw Wax nog niks gelezen, zal ik zo eens op zoeken. Dankjewel.

@ wupsie. Katoenen tafellakens.... OK. Enig idee waar ik die kan vinden? Aan de matjes heeft ze eigenlijk nog nooit geknaagd. En als ze erop geplast heeft voelt het nog droog? Ik maak haar verblijf 2 a 3 keer per dag schoon.

Ik zal mijn moeder vragen om sokjes te breien.

Kan ik om haar 'goede' achterpootje een katoengaasje doen maar daarover een afgeknipte vinger van een handschoen bijvoorbeeld?

Wat betreft Loes verder. Die is behoorlijk actief, eet goed (science selective) maar ze mist haar maatje wel, het is alleen niet te doen hem naar binnen te halen.

@ Chani. Bedankt voor de tip over de zalf!

@ wupsie. Het is inderdaad niet ontstoken en ik moet zeggen dat het er na enkele dagen sprayen met Cavilon echt al véél beter uit ziet. Veel rustiger.

Bedankt allemaal!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze altijd met haar pootje over de grond sleept zal het probleem blijven. Wellicht dat sokje blijven zitten en meer schade kunnen voorkomen anders heb je de keus nog om het pootje te amputeren. Ik heb hier laatst op BB over gelezen en het konijntje functioneerde prima en was vrolijk en dat is uiteraard het belangrijkste.

Link naar reactie
Delen op andere sites

een vinger van een handschoen zou ook een goede oplossing zijn. maar ook dan het liefst van een ademend materiaal.

overigens weet ik dat cavilon niet bij doorligplekken gebruikt wordt maar bij smetplekken ;) doorligplekken worden veroorzaakt doordat de doorbloeidng van de huid verstoord wordt door de constante druk op die plek, daar gaat de huidbeschermende spray dus niet tegen helpen. het kan wel als ondersteuning bij decubitus gebruikt worden als het op de stuit zit en de patient erg incontinent is en de huid daardoor veel vochtig is en geirriteerd, maar dan nog zul je de druk weg moeten nemen.

ik denk dus ook dat het bij je konijntje niet zozeer drukplekken zijn, maar iritatie door de wrijving op de fleecekleedjes.

en katoenen tafellakens, waar kun je ze niet krijgen? Zeeman, Wibra, Hema, Blokker ehm....... leenbakker... heb er zelf een aantal goedkoop bij de Zeeman gekocht. ze vreten ze hier toch wel stuk:p de meeste tafelkleden zullen van katoen zijn. (behalve als je tafelzijl hebt natuurlijk:p)

ik denk dat je vooral de nadruk zult moeten leggen op beschermen van de pootjes en de ondergrond zo huidvriendelijk mogelijk. zit nu te denken met de wrijving wat voor ondergrond dat het beste is, continu over katoen wrijven zal ook gaan iriiteren..... maar dan heb je het sokje nog. maar het sokje zal dan weer beter blijven zitten als de ondergrond helemaal glad is en geen weerstand bied. dan zit ik weer te denken aan zijl. maar dan heb je wel weer dar de plasjes erop blijven liggen. het zal dus een beetje uitvinden zijn. je zou voor het proberen een goedkoop stukje zijn kunnen halen natuurlijk. bij leenbakker ofzo heb je hele goedkope varianten.

@ fluffie&bunny als ik het goed begrepen heb zijn er 3 pootjes niet goed. zowieso 2 achterpoten niet. als je 2 achterpoten amputeerd verplaats je het probleem alleen maar naar het kontje, dan sleept dat over de grond.

@ aimee, misschien is het voor de beeldvorming van de situatie handig om foto's te plaatsen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cavilon zou je kunnen gebruiken....ademd en is een tweede huid.

Maar ik zou haar een kleinere ruimte geven om haar pootje te laten genesen.

Heeft ze geen spreid pootjes net als mijn seabert?

http://www.bunnybunch.nl/community/hulp-onverwachte-nestjes/15765-seabert-heel-bijzondere-nhdtje-4.html

Fleece is verschrikkelijk voor konijnen hun pootjes, kunnen ze ook brand blaren van krijgen door het gesleep.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt voor jullie reacties.

Jammer dat ik niet wist dat fleece bij konijnen helemaal niet geschikt is. Ik heb ook cavia's en daar is het juist heel geschikt voor (als ze ziek zijn etc.)

De voorpootjes zijn inderdaad zoals bij Seabert! Precies hetzelfde......... wat heb je dat super goed gedaan!

Bij Loes ligt het alleen niet aan overgewicht. Kan ik daar nu nog iets aan doen?

Foto's heb ik net gemaakt, het ziet er echt heel veel beter uit dan enkele dagen geleden.

DSC05713.jpg

DSC05714.jpg

Deze is nogal slecht, maar hier zie je wel haar voorpootje.

DSC05717.jpg

Overigens zit ze nu in een duna (70 cm)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maakt niet uit hoor, kan me voorstellen dat je aan die optie dacht. Even heb ik dat ook gedaan, maar daar kan ik beter niet aan beginnen omdat het probleem dan alleen 'verschuift'.

Oud beddengoed, oke... handig. Dat hebben we wel. Alleen zit ze dan in het nat als ze geplast heeft?

Wat ik me nu eigenlijk bedacht is dat het misschien handig is als het andere pootje genezen is het in te pakken met een katoen gaasje, polstering en dan zelfklevend verband (wat in de paardenwereld ook veel gebruikt wordt) Dan wordt het goed beschermd.

Ik heb alleen geen idee of het pootje hierdoor 'week' wordt ofzo?

aangepast door Aimee
Link naar reactie
Delen op andere sites

dan zul je relematig het hok/ de doeken moeten verschonen. Maar hoe zit het met het gevoel in de pootjes? en kan ze ze nog een beetje bewegen? wat is de verwachting hoe die pootjes zich gaan ontwikkelen in de toekomst? als het nog beter kan worden, is fysiotherapie dan misschien een optie?

maar ik vind de huid op hhet kalen pootje er op de foto aardig rustig uit zien. dat is al super.

wat betreft het inpakken, ik zou er niet te veel omheen doen, maar alleen iets te bescherming tegen het schuren over de bodem. zoiets als je om het andere pootje hebt ziet er handig uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt weer voor jullie berichtjes.

Zo net heb ik geprobeerd iets om het 'open' pootje te doen (hetzelfde als om het andere pootje) maar ik heb dit er af gehaald want Loesje vind het duidelijk niet prettig.

Ze heeft gewoon 100% gevoel in de pootjes (voor zover je dat kan beoordelen dan) de verwachting? Die is niet echt gunstig... ze staan gewoon helemaal verkeerd.

Het probleem is dat heupen gewoon verkeerd 'in elkaar zitten' en de pootjes krom zijn. De enige mogelijkheid om te kijken hoe dat precies in elkaar zit is een rontgenfoto, maar dan moet ik even met mijn dierenarts overleggen of dat mogelijk is zonder roesje.

Zou ik dan iets kunnen bereiken met fysio? De stand van haar botten veranderd daardoor namelijk niet?

Een vetbed.... slim, dankjewel. Dat kan ik ook proberen. Zal dat niet schuren, zoals fleece?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Overigens doe dit me aan Seabert denken (Hippo)

http://natureschild.net/SCG/Articles/A_Abnormal.html

Gelukkig was seabert geen hippo die zijn heel snel dood namelijk...

Maar helaas enigst kind dus ze groeide te hard omdat mama haar liet drinken de hele dag.

Jou konijntje heeft het zelfde als seabert enkel is ze veel ouder wat zeker een nadeel is. ( ze weegt nu zwaarder)

Op zich kun je de pootjes wel beter krijgen dan nu het geval is met de methode die ik gebruikt heb en een hoop aandacht en liefde.

Deze konijntjes kun je beter op een rubberen mat zetten zodat ze zich beter kunnen voort bewegen.

De huid is niet stuk....dus de haren verwacht ik wel terug maar zo kaal? geeft mij gedachten of er niet meer aan de hand is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .