Ga naar inhoud

Tips bij plakpoep?


docentje

Aanbevolen berichten

Rufus heeft sinds vanmorgen plakpoep. Het hangt aan zijn staart en ik mag het niet van hem verwijderen. Meestal ruimt hij het zelf op, maar ik vind het geen gezicht. Nu houdt Rufus er totaal niet van om vastgehouden te worden. (Dwangvoeren was vroeger ook een ramp!) Als hij het niet voor elkaar krijgt om zichzelf schoon te krijgen, wil ik hem helpen door met een vochtige doekje alles te verwijderen. Ruuf raakt in paniek als je hem vastpakt. Hebben jullie tips om dit karweitje toch te kunnen klaren?

Overigens: de plakpoep komt doordat ie smikkelhooi heeft gekregen en daar zat iets in wat niet goed is bevallen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even 24 uur op hooi en water dan herstellen de darmen zich weer.

Wat is smikkelhooi?

Misschien een bodempje lauwwarm water in bad of douche en hem daar even in laten rond lopen zodat het wat week wordt? Maar dan moet je hem wel om zien de draaien om het schoon te maken/ af te vegen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

smikkelhooi is hooi met allerlei toevoegingen: graanstengels, gedroogde bloemen en kruiden etc.

Ik denk dat ik morgen maar de hulptroepen inschakel. Ik ga niet in mijn eentje Rufus in "bad" stoppen. Dat wordt een ramp. Maar ook tips voor wassen met twee personen zijn welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Rufus heeft het zelf al opgelost. Op een voor de vloerbedekking iets minder fijne manier. Ik denk echt dat het door dat smikkelhooi kwam want overal lagen plakkerige hoopjes. Gelukkig heeft ie nu weer normale keutels en kan ik de vloerbedekking gaan reinigen. Ik wist niet dat een nijn zo gevoelig kon zijn voor veranderingen in zijn voedsel.

Bedankt voor de tips. De handdoek truc heb ik geprobeerd toen Ruuf dwangvoer moest krijgen (een tijd terug). Maar meneer is zo slim, hij trekt wringt zijn kinnetje net zo lang naar achteren totdat hij ermee in de handdoek komt en dan weet ie zich toch te bevrijden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, badje met een laagje lauwwarm water, konijn met de achterpoten en billen er in, ene hand onder z'n voorpootjes en de andere hand onder z'n kontje en daarmee dan het spul "loshalen".. Of in een (gewoon) bad maar die heb ik thuis niet voorhanden :P

Als ik de huid van mijn konijn met urinebrand moest schoonmaken (dus echt alleen de huid, geen vacht meer waar plakpoep in kleeft ofzo) deed ik het wel met een doekje of washandje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .