Ga naar inhoud

Veel vragen over voeding xD


Lauwtjee

Aanbevolen berichten

Hee allemaal!

Heb een paar vragen over voeding voor jullie, hoop dat jullie hier raad mee weten! (Zal wel lukken) ;)

Als eerste, ik heb een konijntje van ong. 2 a 3 jaar, en 1tje van 4 a 5 jaar.

Nu vroeg ik me af wat voor een voer ik moet kopen; Je hebt namelijk voor juniors, seniors enz.

En, hoeveel groente moet een konijn per dag hebben? Ik had ze 500 gram gegeven een keer, en wow, WAT EEN BERG! Mensen zeggen 1kg! Ik gaf ze altijd maar ong. 100 g :$. *Schaam schaam*

En hoe kan je trouwens zien of je konijn te dik is?

Trouwens, nu ik toch bezig ben :mdr:

Dit gaat niet over voeding, maar ik zat me af te vragen. Als over een paar jaar mijn oudste konijn dood gaat, ben ik echt bang voor de reactie van mijn jongste. Ze is namelijk gewend ALTIJD samen te zijn. Als ik mijn oudste even uit het hok haal om te knuffelen/wegen etc., dan raakt ze helemaal in paniek. Wat kan ik hieraan doen? Ik ben echt bang dat zij door eenzaamheid dan over een paar jaar er ook niet meer zal zijn... Misschien dat ik er nu alvast wat aan kan doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Juniorvoer kun je sowieso links laten liggen, dit is echt voor de jonge konijnen, jonger dan vier maanden. En die kun je in principe ook prima gewoon voer geven. Of je je oudere konijn seniorvoer wil geven.. Het kan op zich wel, qua leeftijd, zo is SS Mature (van Supreme) voor konijnen vanaf vier jaar geloof ik. Maar als je het idee hebt dat je konijnen het goed doen op wat ze nu krijgen, dan zou ik dat gewoon zo houden. Mijn ene konijn heb ik met zes jaar op SS Mature gezet, hij had gezondheidsproblemen en kon het wel goed gebruiken. Maar Fred wordt nu bijna zeven en hij krijgt gewone brokken. (Alleen voor de snackbal gebruik ik nog SS Mature want dat past er makkelijker in.. :$:P)

Hoeveel groente een konijn moet hebben.. Hangt van jou en je konijn af. Je leest wel eens dat 50 à 100 gram per kg een goede richtlijn is, maar als je je konijn gewoon een normale portie biks geeft, hoef je in principe geen groente bij te geven. In biks zitten alle voedingsstoffen. Het is natuurlijk wel lekker voor je konijn, maar 100 gram is dan ook wel genoeg. Mits de keuteltjes van je konijnen mooi rond, droog en groot blijven en ze nog goed hooi eten.

Er is in mijn ogen niet echt één standaard ding waar je aan kunt zien of voelen dat je konijn te dik is. Vraag het anders eens bij de dierenarts, als je ze bijv. weer laat inenten.

En over je andere vraag.. Het beste is om een konijn zo snel mogelijk weer te koppelen. Dit lijkt vreemd, zal ook niet fijn zijn voor jou, maar konijnen rouwen anders dan mensen en zo snel mogelijk een nieuw maatje helpt toch het beste.

En ehm, ik vind je banner heel leuk hoor.. Maar terwijl ik dit bericht typ word ik echt knéttergek van dat geknipper en dat felle roze.. :$

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jaa, je hebt wel gelijk Niek ;)

Maar, nog een vraagje (Ja ik weet het, ik ben schandalig ;P)

Kan het kwaad zo nu en dan wat hooiwater te geven? Ik had ook gehoord dat het hielp als je konijn geen hooi at of als ze/hij last heeft van plakpoep/ Waar is hooiwater eigenlijk nog meer voor bedoeld?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hooithee kan in twee situaties wat helpen. Ten eerste voor een ziek konijn dat te weinig wil drinken (bijvoorbeeld bij diarree) dan kan het helpen dat het water een smaakje heeft. Ten tweede wordt het als tip gegeven bij konijnen die echt geen hooi willen eten, met het idee dat ze dan op een andere manier de smaak van hooi kunnen proeven en dan misschien wel hooi wil gaan eten.

Verder is het absoluut geen wondermiddel of zo.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .