Ga naar inhoud

Op zoek naar dikmakers


Mirl

Aanbevolen berichten

Jaja, Elmo mag aan het vreten gaan.

Gisteren merkte mijn oom op dat hij mager is. Ik had er nooit bij stilgestaan omdat hij in het begin dat hij hier was 250gr minder woog dan nu.

Elmo is een volwassen rasloos konijn en weegt 2450gr. Ik voel zijn ruggengraat al tussen zijn schouderbladen.

Ik las al dat hij appel, druif en wortel kan eten om bij te komen. Maar gezien zijn darmproblemen van de afgelopen weken ben ik voorzichtig met wat ik geef.

Hij eet wel heel goed van zijn hooi, kruiden en SS.

Wat kan ik nog doen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad ook meer SS gaan geven en dat langzaam opbouwen. Als hij dat nou niet trekt... (ik heb hier ook een dame die stopt met eten als het genoeg is terwijl Ebbe gewoon door eet tot het op is en erg geen kruimeltje meer te vinden is) Dan zou je peterselie kunnen proberen. Het schijnt dat het de eetlust opwekt.. Misschien werkt het.. Succes ermee in ieder geval!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een konijn is de ruggengraat erg makkelijk te voelen, weet je echt zeker dat hij te licht is? Dan zou je namelijk ook zijn ribben en heupbotten veel beter moeten voelen.

Er zijn verschillende mogelijkheden om je konijn wat aan te laten komen, heb de afgelopen weken in meerdere topics wat informatie daarover achter gelaten.... zou ik weer even moeten opzoeken voor je :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou inderdaad ook gewoon zijn hoeveelheid voer wat opschroeven. Als dat niet werkt, kun je altijd nog verder kijken.

Ik zit zelf met 2 konijnen, die door blessures flink zijn afgevallen en weer aan moeten komen. Momenteel lijkt het te helpen, dat ik ze meer dan normaal te eten geef. Zolang ze hun BDK op blijven eten, moet het kunnen. Bovendien krijgen ze bij mij ook elke middag een snack van 5 gr. Die snack varieërt van gedroogde kruiden tot Pop & Corn van VitaKraft (met die laatste stop ik, zodra ze weer op gewicht zijn).

Link naar reactie
Delen op andere sites

koolhydraten worden omezet in suikers, dus oud (heel oud en knapperig) brood en wat mijn konijntjes helemaal fantastisch lekker vinden (doen ze een moord voor) zijn GRISSINI wat in Nederland SOEPSTENGELS genoemd worden, maar die van de HEMA zonder rare smaakjes, gewoon normale GRISSINI. Ik geef ze niet veel omdat ze maken dik , maar ze zijn er dol op. ZOU je kunen proberen, maar vergeet niet extra vochtinbrengende hapjes en zeker water bij te geven..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm, ik dacht dat je er wel uit was dat hij waarschijnlijk helemaal niet te dun is? Of ben ik nu in de war met iemand anders? Ik zou hem hoe dan ook niet vol gaan stoppen met suiker, maar helemaal als hij gewoon goed op gewicht is zijn druiven niet iets om dagelijks te geven denk ik hoor.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Brinta aanlengen met water, wil ook wel eens helpen.

Maar je kunt het beste eerst de oorzaak achterhalen, waarom je konijn magerder is geworden.

Mijn Zazou werd bijv. ook ineens heel dun. Hij bleek ineens 300 gram afgevallen te zijn & voor een konijn dat normaal 1800 gram weegt is dat veel.

Doordat hij ook blaasproblemen daarbij had, is de diagnose E.Cuniculi vastgesteld.

Ondertussen krijgt hij alweer 4 weken Panacur hiervoor & is hij weer die 300 gram aangekomen.

Het beste kun je hem op een natuurlijke manier aan laten komen (naar wat hij gewend is) en niet te snel willen gaan.

Zo is bijv. de dagelijkse portie bix verhogen een goeie :)

Maar je moet wel in de gaten houden dat hij zijn BDK blijft eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .