Ga naar inhoud

Etenstijden konijnen


Zomer

Aanbevolen berichten

Wij gaven ons voedstertje altijd zo'n 3 x per dag eten. In de ochtend, middag en nog een keertje savonds.

Nu hebben we er een rammetje bij van de opvang en die mevrouw gaf ons het advies om de konijnen niet in de ochtend biks te geven, maar misschien alleen klein beetje groenten. Reden hiervan is dat ze dat ook hun eigen ochtend uitwerpselen eten waarin goede stoffen zitten.

Wij zijn daar nu mee begonnen om dit te doen. Doen meer mensen dit? Weet iemand wat de beste etenstijden zijn voor een konijn?

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef mijn konijnen 2 x daags eten. (biks)

de eerste helft van hun portie (biks) geef ik altijd tussen 12 en 1 uur smiddags en de andere helft savonds.

ze krijgen van mij wel altijd smorgens vers hooi en vooral als de ruiven leeg zijn en dan krijgen ze ook van mij 2 x daags vers water smorgens en savonds voor dat ik ga slapen zodat ik zeker weet dat ze tot de ochtend er mee kunnen doen en dan nog hebben sommige konijnen smorgens hun fles al weer leeg.

tussen de uren door van de dag krijgen ze van mij hun portie groent.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik geef ze altijd in de ochtend eten is dat echt slecht? dan stop ik daar mee maar ze krijgen smorgens een kopje en na mijn avondeten krijgen ze weer wat. ik ben heel eerlijk op hooi gebied want ik vergeet het veel te vaak :oo

ze hebben 2 flessen en doen daar 2 dagen mee per fles dus dat valt beste mee. groente en fruit krijgen ze vaak toegestopt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je konijntje zijn BDK (soms) laat liggen lijkt het me de moeite waard om dit te proberen, maar als hij (of zij natuurlijk) ze gewoon op eet, zie ik eigenlijk geen reden om je voedingspatroon te wijzigen als het je verder goed bevalt. Ik denk dat je konijn zich daar ook wel op instelt.

Mijn konijnen krijgen in elk geval altijd 's ochtends hun biks (eerst een pluk vers hooi en een uur later de brokken) en ik vind nooit blindedarmkeuteltjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het eigenlijk wel zo dat BDK's alleen smorgens geproduceerd worden?

Dat vraag ik mij ook af.. Ik weet het niet, maar het lijkt mij sterk afhankelijk van wanneer je konijn verder eet. Hij heeft immers de voedingsstoffen uit o.a. de biks nodig om die BDK te produceren. Het lijkt mij dat hij daar een x aantal uur over doet en dat het dus (ook) afhankelijk is van wanneer hij eet..

Maar je leest/hoort veel meer over "nachtkeuteltjes" bijv. als andere benaming ervoor, dus ja.. Ik zou het niet weten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ok nou ik heb de keuze om ze sochtends om 8:00 eten te geven (als ik naar mn werk ga) of anders smiddags rond 14:30 (als ik terug kom). Dan doe ik het liever s'ochtends.

Ja ik vraag me ook af of ze alleen smorgens geproduceerd worden. In ieder geval nu het hier gezegd wordt.... ik vind nooit geen BDK dus dan worden ze gewoon opgegeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je je konijn teveel bixjes geeft kunnen ze hun BDK laten liggen.

Door de te vele bixjes krijgen ze een verzadigd gevoel, waardoor de BDK er niet meer bijpassen ;)

Om dit probleem op te lossen kun je bixjes gaan minderen.

Sowieso zijn groenten heel goed voor je konijn, mits ze eraan gewend zijn.

Als jouw konijn prima op gewicht is & zijn BDK netjes opeet, heb je een goed voedingspatroon :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toby krijgt van mij 's morgens een portie biks... rond 15u geeft mijn moeder hem de andere helft.

Ook zorgt ik ervoor dat iedere ochtend voordat ik naar het werk vertrek het hooi flink is aangevuld en zijn drinkflesje wordt gelijk ook ververst.

's Avonds rond 18 à 19u krijgt hij zijn flinke portie groenten (Radijs, Witlof, Peterselie, Venkel, Broccoli, Andijvie, ...) De samenstelling kan soms variëren naar wat ik nog in huis heb liggen, maar het is altijd wel ruimschoots voldoende.

Is dit een goede tijdsindeling? Of moet hij 's avonds wat later zijn groentjes krijgen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Toby krijgt van mij 's morgens een portie biks... rond 15u geeft mijn moeder hem de andere helft.

Ook zorgt ik ervoor dat iedere ochtend voordat ik naar het werk vertrek het hooi flink is aangevuld en zijn drinkflesje wordt gelijk ook ververst.

's Avonds rond 18 à 19u krijgt hij zijn flinke portie groenten (Radijs, Witlof, Peterselie, Venkel, Broccoli, Andijvie, ...) De samenstelling kan soms variëren naar wat ik nog in huis heb liggen, maar het is altijd wel ruimschoots voldoende.

Is dit een goede tijdsindeling? Of moet hij 's avonds wat later zijn groentjes krijgen?

Er is geen vaste tijdsindeling. Het is maar net wat de konijnen gewend zijn.

Als Toby goed eet, drinkt & keutelt en netjes zijn BDK opeet, doe je het goed :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .