Ga naar inhoud

Onopgelost mysterie: konijn bijna dood


Celestial14

Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik heb een paar maanden terug de vreemdste ervaring gehad met mijn konijntje, Mango. Ik heb ze nog maar een jaar (ik wist toen ook nog niet zo veel over konijntjes). Ondertussen heeft zij al 2 keer een bijna-dood ervaring achter de rug (In 2 maanden tijd). De dierenarts heeft haar keutels onderzocht voor eventuele bacterien maar niets gevonden. Ik vind het een beetje vreemd voor zo'n jong en levenslustig konijn. Komt dit vaker voor? Is paniek terecht? (het is niet leuk om je konijn zo te vinden)

De symptomen:

* De 1e keer toen ze dit voorhad, had ze erge diarree. De 2e keer niet.

* Ze kon niet meer op haar pootjes staan

* Ze at niet en dronk niet

* Het kwam ook altijd onverwachts - geen signalen op voorhand

De dierenarts zei dat de kans klein was dat ze het zou halen. Het is ons al 2 keer gelukt en wat blijkt de dierenarts wist er zelf niks van, we hebben het zelf moeten uitpluizen. Dus hier wat tips. Wie weet kan je je konijntje toch redden in een soortgelijke situatie.

*Houd je konijn warm!

* Metteen als je ze vind, water geven --> konijnen drogen makkelijk uit.

* We hebben ook 'ontdekt' dat je moet zorgen dat ze rechtop blijft zitten. Ze dus niet de kans geven om te gaan liggen, dan gaat het minder goed. (hiervoor zat ze in een smalle doos)

* Na water, ook proberen voedsel te geven (als ze eet en/of ze plast en heeft keuteltjes, dan gaat het beter) Toen ze niet at heb ik gewoon zelf een 'papje' gemaakt van haar brokjes en dat met een pippet toegediend. Met bladgroen, hielp ik meestal, te grote stukken kon ze niet kauwen.

Ik hoop dat je er misschien toch nog iets aan hebt. Ik blijf het een verontrustende zaak vinden, dus als iemand denkt meer te weten...

Mari

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Had je konijntje niet gewoon gas of 'gewoon' darmproblemen ?

Dwangvoeren is niet vreemd, water geven ook niet, rechtop houden..tja, bij darmproblemen is goed te bedenken dat dat beter werkt dan laten liggen...diarree duidt op iets met de spijsvertering/darmen, maar geen ontlasting ook..

Geen idee hĆ³e konijnkundig je dierenarts is....

Keutels onderzoeken op bacterieƫn..tja..

Maar verder geen bloedonderzoek ofzo ??????

Heeft de dierenarts naar het gebit van je konijn gekeken of het haakjes op de kiezen had ?

Heb je medicatie gekregen voor je konijn ? Pijnstilling ? Iets om de darmen te stimuleren ?

aangepast door ZaZa
Link naar reactie
Delen op andere sites

momenteel gaat alles goed hoor...het is gelukkig niet meer voorgevallen, het was gewoon zo eng.

Dat van die gas/darmophoping hebben we ook gedacht. We hadden toen niet haar buik gecheckt, maar mocht het nog eens gebeuren, dan weten we dat ook.

Ik denk niet dat het neurologisch is, we dachten gewoon dat ze niet kon lopen omdat ze al zo verzwakt was, ze geeft verder anders zo geen tekenen dus...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is mij niet duidelijk WAT ze nu aantrof, ja..een konijn...Logisch..

Maar hoe...

Liggend op de zij ?

Hoe lang duurde het ?

Hoe kwam het konijn weer 'bij' ?

Om toch wat specifieker te zijn: Ze zat eigenlijk gewoon op haar kont. Maar wel in haar holletje en maakte zo van die angstgeluidjes als je in de buurt kwam (vandaar dat ik zeker was dat er iets mis was)

Uiteindelijk duurde het toch wel 3/4 dagen voor ze echt terug zelf begon te eten. Eerst leek het altijd erg bergaf te gaan. De eerste nacht was het echt erop of eronder. Maar dan geleidelijk begon ze zelf te eten en later ook zelf proberen recht te staan. En natuurlijk kwam de keutelproductie ook terug op gang.

Is het normaal dat konijntjes zulke dingen voorhebben (op zo'n jonge leeftijd?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan ga je toch richting darmen denken............

Nog meer vragen...

(We komen er wel uit hoor !)

Ze keutelde dus niet (meer) toen je haar zo aantrof ?

Heeft de dierenarts je medicijnen gegeven voor je konijn ?

Inderdaad, ik denk dat gewoon heel de spijsvertering stil lag.

We zijn niet naar de DA gegaan, we hadden gewoon gebeld (maar eigenlijk weet hij zelf niet zoveel van konijnen, heb ik gemerkt) Hij zei gewoon dat we ze warm moesten houden, drinken geven,... Blijkbaar kan je niet veel doen voor je konijn op zo'n moment?

Ik weet alleszins, mocht het nog eens gebeuren, dan kan ik hier terecht :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, ik denk dat gewoon heel de spijsvertering stil lag.

We zijn niet naar de DA gegaan, we hadden gewoon gebeld (maar eigenlijk weet hij zelf niet zoveel van konijnen, heb ik gemerkt) Hij zei gewoon dat we ze warm moesten houden, drinken geven,... Blijkbaar kan je niet veel doen voor je konijn op zo'n moment?

:

Je kan juist heel erg veel doen op zo'n moment. Bij een volgende keer (bij een eventueel ander konijn), moet je direct naar de dierenarts wanneer er minder keutels komen of het konijn minder eet. Dit is altijd een spoedgeval. Verder is het van levensbelang dat je naar een dierenarts die veel van konijnen weet, gaat. Op dit forum staat een lijst met "konijnkundige" dierenartsen. Heeft de dierenarts die je gebeld hebt, niet gezegd dat je langs moest komen? Heeft hij niet gezegd dat je beter een dierenarts met meer verstand van konijnen kon raadplegen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .