Ga naar inhoud

Wat gebeurt er als een konijn iets giftigs eet?


Clauuxx91

Aanbevolen berichten

Hoi,

Mijn konijnen eten af en toe stiekem giftige planten uit de tuin, ze krijgen er nooit wat van?

Ik jaag ze wel altijd weg als ik het zie maar vroeg me af hoe giftig het eigenlijk is?

En ik zie altijd prei in de buren's tuin liggen voor hun konijnen.

en spruiten ook maar daar twijfel ik over of ze dat mogen hebben?

Maar prei is toch hartstikke giftig?!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spruiten mogen wel. Krijgen ze hier momenteel dagelijks. ;) Prei uiteraard niet.

Maar het hangt helemaal van af wát ze eten en hoeveel, lijkt mij. Hoe groot ze zelf zijn zal er ook toe doen in sommige gevallen, een FH zal meer van een giftige plant moeten eten voor hetzelfde effect. En dan heb je ook nog planten waarbij het niet direct dodelijk is, maar waar het gif zich opstapelt, of in het vet gaat zitten. Dan is er niks aan de hand tot je konijn afvalt (om wat voor reden dan ook) en het gif vrij komt. (Althans, zoiets was het..)

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat dollie schrijft klopt wel. sommige gifstoffen hebben een direct effect, zodat je konijn ziek wordt, of misselijk wordt of iets dergelijks. daar hoef je als baasje niks van te merken. als ik iets eet wat verkeerd valt heb ik soms ook alleen maar een weeig gevoel in mn buik en verder niks, zal voor een konijn niet altijd veel anders zijn. iedere gifstof heeft een hoeveelheid die giftig is, maar die hoeveelheid verschilt per diersoort, en hangt zeker samen met het gewicht/de massa van het dier, maar ook wat het dier aan gifstoffen kan afbreken. Sommige dieren kunnen bijvoorbeeld prima tegen digitalis, terwijl een mens daar een hartstilstand van kan krijgen. Zelfde geldt voor arsenicum volgens mij.

Gifstoffen die geen direct effect hebben kunnen wel op de lange termijn een probleem veroorzaken. dat stapelt zich dan inderdaad op in bijvoorbeeld de lever, of in het lichaamsvet. En hoe meer een dier dan binnenkrijgt, hoe meer schade er onstaat.

daarom is het argument ' mijn konijnen eten wel eens x of y en zijn nooit ziek' ook niet zo veelzeggend. Het kn de levensduur van je nijn wel verkorten.

Vergelijk het met loodvergiftiging: er gaan volwassen mensen dood aan een loodvergiftiging omdat ze als klein kind jaren lang van de verf in de kelder gesnoept hebben. Vraag me niet waarom kleine kinderen verf van de muur eten, maar het gebeurd, en dat is 1 van de redenen waarom er tegenwoordig geen lood meer in verf zit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou het tog wel gewoon even zeggen hoor.

Spruitjes mogen konijnen, maar in mate, omdat de gasvormende stoffen veel meer in spruitjes aanwezig zijn dan in andere kolen.

Prei is giftig tot dodelijk, inderdaad afhankelijk van de grootte, massa, leeftijd en het algemene gewicht van je konijn.

Kan je niet een hekje rond die plant zetten ofzo? Ookal is het alleen als ze buitenkomen het lijkt me veiliger en ik zou me geruster voelen als ik bijna zeker weet dat ze er niet aan kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je kunt ook van die hanging basket manden kopen, alleen dat metalen gedeelte en die over de plant zetten. Goed snoeien af en toe, en natuurlijk werkt dat niet bij de grotere planten en struiken...

Mijn konijnen hebben ook wel eens tomatenplant gegeten omdat mijn vriend dacht dat ze daar het snoeiafval wel van konden eten... ik ben toen heel lang bang geweest... gelukkig hebben ze nu direct niets ervan... Normaal eet anna geen foute dingen ook maar als ze het krijgen van je... Yves weet ik nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .