Ga naar inhoud

Vaak vieze oogjes.


Nogaya

Aanbevolen berichten

Hee,

ons nieuwe konijntje heeft heel vaak vieze oogjes, wat kan dat zijn? De randjes rond haar ogen zijn ook rood, de oogjes puilen ook een klein beetje uit, maar dat lijkt me niet zo'n probleem. Ontstoken oogjes?

Wie weet wat het is en wat er tegen gedaan kan worden?

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou er wel even mee langs de DA gaan. misschien heeft er iets in zijn oog gezeten (stro oid) en is t daardoor ontstoken maar t kan ook andere oorzaken hebben, Daarnaast kunnen bepaalde parasieten en bacteriën oogproblemen veroorzaken. om zeker te zijn langs de DA gaan en hij kan je helpen met een evt behandeling

Link naar reactie
Delen op andere sites

oke, ja dat is dan heel vervelend, maar dat weet je met dieren. ik zou toch je moeder proberen over te halen. want waarschijnlijk is het iets wat gewoon goed te behandelen is. vervelend voor jou ook dat je moeder niet wil. is het jou konijn? mischien kun je een soort ''deal'' met je moeder maken?? ja heel stom misschien maar dat je er iets voor terug doet oid?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Haaii,

Mijn konijn heeft dat ook gehad.

Dat is een oogziekte en die heet Glaucoom.

Ze had dat bij één oogje en nu is haar oog eruit gehaald.

Ik weet niet zeker of het de ziekte Glaucoom is die je konijntje heeft.

Maar ik zou je mama welovertuigen omp even naar de da te gaan.

Je konijn kan er,

Als het geen speciale medicatie voor hebt aan dood gaan.

Dus overtuig je mama om naar de da te gaan.

Grtjs,

Zita & Kootje (konijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb gekeken, maar toen ik haar meenam zag ik verder niets. 't Was bij mensen die graag lieve rustige huisdieren wouden, en deze konijntjes ('k had er 1 meegenomen, die ander was een beetje,, groot) waren heel snel en angstig, en ze hadden jonge kinderen, dusja.. Ik zal morgen wel een foto maken, 't is nu een beetje donker, vooral met een zwart konijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Glaucoom word veroorzaakt door, of gaat gepaard met, een verhoogde druk in de oogbol, bij dieren word het oog dan verwijderd.

Maar ik denk niet dat het konijntje van TS dit heeft.

Ik denk eerder een oogontsteking, waarvoor naar de DA moet gegaan worden, om medicijnen en een verzachtende oogzalf.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Konijnen zijn heel gevoelig voor oogonstekingen. Daarnaast kan het ook gewoon een overgevoeligheid zijn. Mijn nijn heeft ook last van har oogjes (rechts erger dan links) al vanaf dag twee dat ik haar heb. Ik heb er druppels voor gekregen waar ik af en toe een kost kuurtje mee mag doen. En dat helpt.

En dierenartsen zijn inderdaad duur. Als er iets is zit je met onderzoek en medicijnen inderdaad zo aan de 40-50 euro en in het weekend aan de 80-100. Als je moeder dat niet wil had ze je niet moeten toestaan een huisdier te nemen. Maar daar heb jij nou natuurlijk niks aan.

Het enige wat je nu zelf kan doen is de oogjes 1 keer per dag heel voorzichtig schoonmaken met een schoon watje of tissue met een beetje water wat je eerst hebt gekookt en daarna hebt laten afkoelen.

Verder kan het een allergische reacties zijn op bijvoorbeeld je bodembedekking. Dus je zou ook eens aan je moeder kunnen vragen of ze een keer andere bodembedekking mee wil nemen. Zaagsel is bijvoorbeeld vaak veel te stoffig en dat geldt ook voor grijze kattenbakkorrels. Als je konijn binnen zit kan je eens kijken of je het zonder bodembedekking kan doen in de kooi of alleen wat stro. In de konijnen WC kan 'minihemp', aubiose of kattenbakkorrels van houtvezel (dus niet van klei!)

Verder goed opletten of het niet erger wordt, want dan is het wel een ontsteking en moet je wel naar de DA anders kan het je konijn een oog kosten of zelfs naar binnen slaan en de hersenen aantasten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Glaucoom word veroorzaakt door, of gaat gepaard met, een verhoogde druk in de oogbol, bij dieren word het oog dan verwijderd.

Maar ik denk niet dat het konijntje van TS dit heeft.

Ik denk eerder een oogontsteking, waarvoor naar de DA moet gegaan worden, om medicijnen en een verzachtende oogzalf.

Dat niet alleen, continue oogonstekingen/ooguitvloed kan ook het gevolg zijn van gebitsklachten. Denk aan haken op de kiezen of wortels van de kiezen die verkeerd staan waardoor de traanbuis geïrriteerd is. De kans is groot dat het een dierenwinkelkonijn is, tsja... Die willen dat soort problemen wel vaker hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou dan denk ik de oogjes weer niet schoonmaken met een watje, dat pluist toch? Krijgt je konijn nog meer last van irritatie.

Het beste is gewoon om langs de dierenarts te gaan ipv zelf liggen dokteren. Kun je niet voorstellen dat jij bijvoorbeeld ook een gedeelte van de kosten betaald?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hee,

bedankt voor het meedenken en alle tips. Ik heb nu geen geld om ook maar een deel te betalen, laat staan alles, wat mijn moeder waarschijnlijk gaat eisen. Volgende maand krijg ik wel weer geld, kan ik tot die tijd de oogjes met afgekoeld kookwater schoonmaken? Als ik dan nog geld over heb een kooi?

xx

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik zou idd echt aandringen bij je mams, het is toch je konijntje? vraag idd of ze een deel wil voorschieten! of stel voor dat jij als jou konijn naar de DA mag jij 2 weken een klus in het huishouden doet! zo ziet je mams dat je dit echt graag wilt en scheelt het haar ook werk.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .