Ga naar inhoud

Sinds ik SS geef is het net of ze meer eten.


Diddl

Aanbevolen berichten

Sinds ik mijn nijntjes SS geef, is het hooi niet aan te slepen. ook mijn moeder was het ook al opgevallen dat het koppel wat bij haar zit meer is gaan eten. Wij geven 15 gram per kilo en ze zijn allemaal volwassen konijnen. Hebben ze dan toch meer nodig? Gizmo zijn gedrag is ook veranderd, normaal was hij van:"Ik rijd niet op jou en jij rijd niet op mij, we zijn gewoon gelijk" en nu...volgens mij is hij zijn tijd aan het inhalen ofzo want ik zie hem veel, heel veel op Chica rijden terwijl ze toch al anderhalf jaar bij elkaar zitten. Het is over het algeheel een drukker konijntje geworden. Ook aandacht naar mij toe. Als ik hun voerbak pak, moet hij altijd meer aandacht tegenwoordig. Als ik stop met aaien komt hij met zijn kopje en duwt tegen mijn hand, hij duwt dan tegen mijn handpalm aan. Dit is niet klagen hoor, tuurlijk vind ik het leuk als Gizzie mij lief vind en meer wil en Chica geeft het altijd aan door er speciaal ervoor te gaan liggen. Ik hoef alleen maar langs de kooi te lopen en ze gaat ervoor liggen. Bonnie mag ik sinds deze week pas weer aaien dus die is echt boos geweest en veel verdriet gehad. Zij staat dan tegen de tralies van de kooi aan. Zou het daadwerkelijk aan het voer liggen? Geef ik te weinig?

Groetjes van ons.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt alsof Gizmo 'de broek aan wil hebben' en wat dominanter gedrag vertoont. Het kan zijn dat Chica last heeft van haar hormonen en dat Gizmo daarop reageert. Is Chica gecastreerd?

Dat ze meer hooi eten is natuurlijk hartstikke goed. Ik zou je twee konijnen als ik jou was nog even wegen en dit bij houden. Als ze niet afvallen, dan geef je de goede hoeveelheid voer. Misschien dat Gizmo even moet wennen dat hij minder krijgt, maar ik vraag me af of dat de reden is dat hij nu op Chica rijdt... Ik denk het eerlijk gezegd niet.

Krijgen ze ook groenvoer iedere dag? En is je hok groot genoeg zodat ze elkaar ook af en toe kunnen ontwijken als ze dat willen? En krijgen ze genoeg beweging?

Haha, genoeg vragen voor nu denk ik :mdr:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat SS misschien wat minder zwaar op de maag ligt ofzo? Als je kijkt naar "volume" is 15 gram SS meer dan 25 gram gewone biks.. (Hier gebruik ik een tomatenblikje om het af te meten, daar gaat zo'n 20 gram SS in, 50 gram gewone biks, dus ja..) Maar verder is de structuur etc niet te vergelijken natuurlijk. En als ze zich minder vol voelen, is het logisch dat ze meer hooi eten. En hartstikke goed lijkt me. Zou inderdaad gewoon eens kijken of ze niet afvallen zo en me er verder niet druk om maken.. Meer hooi is toch altijd beter :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het klinkt alsof Gizmo 'de broek aan wil hebben' en wat dominanter gedrag vertoont. Het kan zijn dat Chica last heeft van haar hormonen en dat Gizmo daarop reageert. Is Chica gecastreerd?

Chica is nog niet geholpen, de dames gaan onder het mes zodra ik weer een baan heb. Gizmo is nooit dominant geweest vandaar dat ik het zo verwonderlijk vond dat hij na drie jaar zich als een konijn ging gedragen.

Dat ze meer hooi eten is natuurlijk hartstikke goed. Ik zou je twee konijnen als ik jou was nog even wegen en dit bij houden. Als ze niet afvallen, dan geef je de goede hoeveelheid voer. Misschien dat Gizmo even moet wennen dat hij minder krijgt, maar ik vraag me af of dat de reden is dat hij nu op Chica rijdt... Ik denk het eerlijk gezegd niet.

Wegen is zeker een optie. Waar Gizmo wel aan moest wennen was het verschillende soorten groen wat ik aanbood. Hij moest alleen maar andijvie. In het begin zocht hij de andijvie uit de bak en gooide daarna de bak en de rest van het groen van boven naar beneden. Het gaat nu eindelijk redelijk.

Krijgen ze ook groenvoer iedere dag? En is je hok groot genoeg zodat ze elkaar ook af en toe kunnen ontwijken als ze dat willen? En krijgen ze genoeg beweging?

Uiteraard krijgen ze groenvoer iedere dag. Een mooie gemengde "salade" in een bak, maar dat had je wellicht al begrepen. ;) Het hok is 1.50 lang en dan twee verdiepingen. Iedere dag mogen ze lekker even de pootjes een paar uurtjes strekken door heel de flat heen. Ruimte genoeg dacht ik zo, toch?

Haha, genoeg vragen voor nu denk ik :mdr:

Antwoorden genoeg? :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat SS misschien wat minder zwaar op de maag ligt ofzo? Als je kijkt naar "volume" is 15 gram SS meer dan 25 gram gewone biks.. (Hier gebruik ik een tomatenblikje om het af te meten, daar gaat zo'n 20 gram SS in, 50 gram gewone biks, dus ja..) Maar verder is de structuur etc niet te vergelijken natuurlijk. En als ze zich minder vol voelen, is het logisch dat ze meer hooi eten. En hartstikke goed lijkt me. Zou inderdaad gewoon eens kijken of ze niet afvallen zo en me er verder niet druk om maken.. Meer hooi is toch altijd beter :P

Verklaar me maar voor gek maar twee maal daags weeg ik de brokjes van de katten en de konijnen af op een keukenweegschaal, dus altijd goed qua gewicht. Pebbles heeft al erge overgewicht gehad (6,9) en dat is niet echt gezond voor zo'n oude doos. Ze zit nu weer op de 4 a 4,5 kg, dus voor haar maat supernetjes en dat wil graag zo houden. Ze is nu 12 jaar bij me en van mij mogen er nog wel 12 jaar bij.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Met 15 gram per kilo moet je ook flink groen voer geven.....

Bij enkel een beetje groen voer zit je toch op 20/25 gram per kilo konijn naast hooi.

Dus ik vermoed dat dit wel zo te verklaren is.

O ja? Maar waar staat dan dat ze een beetje geeft? Bovendien had ze dan toch eerst ook meer dan 25 gram per kg moeten geven?

Uiteraard krijgen ze groenvoer iedere dag. Een mooie gemengde "salade" in een bak, maar dat had je wellicht al begrepen.

@ Diddl: Ach, met kleine Pip heb ik dat ook dagelijks gedaan.. :whistle2: en dan maar net zo lang brokjes af halen of bij doen tot het EXACT zo veel was.. :$:rofl: maar met die groten komt het toch niet op de gram nauwkeurig hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .