Ga naar inhoud

Konijn zonder voortanden, hoe werkt dat?


witch_dv

Aanbevolen berichten

Omdat we een een ander rammetje willen nu Mannetje Snuf* is overleden (Anders kwijnt Anna weg) zijn we aan het rondkijken. Nu ben ik helemaal in konijnzwijm gevallen voor een konijntje in een opvang zonder snijtanden. Ze zijn verwijderd omdat ze te snel weer aangroeiden. Erbij vermeld word dat zijn groenten fijngesneden moeten worden, maar wat zijn verder nog de dingen waar op gelet moet worden? Kan zo'n konijn ook biks eten (SS)? eventueel klein gebroken? Of is het alleen groenten? Wat zouden we verder kunnen verwachten?

Dit vraag ik omdat we vandaag op afstand tussen 2 konijnen moeten kiezen wil er zaterdag nog zeker 1tje voor ons gereserveerd staan, anders zijn ze waarschijnlijk vergeven. Het andere konijn heeft verder geen probleem wat wij erg vinden (hij is niet knuffelig en aanhalig). Maar die konijnzwijm he...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de rest van het gebit goed is blijft het bij het kleinsnijden van groenvoer. Verder kunnen konijnen zonder voortanden alles normaal eten, brokjes gaan prima en ook hooi mag geen probleem zijn.

Dit klopt niet, hooi zal zeker wel een probleem vormen, maar niet als je het in stukjes knipt.

Ik heb zelf ok een konijntje zonder voortanden en ik hoef alleen het hooi te knippen en de groente klein te snijden, je moet het zo klein snijden dat het ongeveer zo groot als het mondje is, dat ze het kunnen oppakken, er op kunnen kauwen en door kunnen slikken.

Mijn koijntje heeft nergens verder last van. :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die oortjes zijn echt schattig!

Misschien wel even goed navragen of de tanden in zn geheel zijn verwijderd. Volgens mij breken ze nogal eens af en dan groeien ze dus weer terug als de wortel niet verwijderd wordt. Maar ik durf dit niet met veel zekerheid te zeggen.

Hebben ze de tanden vanuit de opvang laten verwijderen of heeft de vorige eigenaar dat laten doen? Niet dat het veel uitmaakt, maar als de eigenaar het heeft laten doen heeft het konijn in ieder geval goede zorg gekregen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier 2 tandloze kanjers.... het groen snij ik in langwerpige repen dus niet heel kort zeg maar.

Ze eten het gewoon als spagettie weg met hun kiezen geen probleem, ook wilgen blaadjes gaan er zo in.

Ze pakken het voer met hun lippen en werken het met de tong naar achteren.

Een tandloze is wel in het verleden gestikt in een brokje ss voer...

Of dit er mee te maken had dat ie geen tanden had? kan in niet helemaal uitsluiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het konijntje is gevonden door de dierenambulance en toen naar de opvang gebracht. In de opvang bleven zijn tanden steeds zó snel weer aangroeien dat ze ze hebben verwijderd. Dus dat is wel iets wat ik zeker weet. Ik weet niet eens hoe oud Yves is, omdat hij dus is gevonden toen hij al zijn volwassen gebit had. Maar hij verdient nu een goed huisje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Leuk konijntje!!

Mijn Spikkels is ook tandloos :P

Mijn ervaring is dat het hooi niet geknipt hoeft te worden, hij heeft tenslotte zijn kiezen nog, waarmee hij zijn hooi dus op eet. (maar misschien dat dat per konijn verschilt, of et wel of niet handig is)

Groente snijd ik ook in reepjes, net als BRC.

In ieder geval heel veel plezier met et konijntje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit klopt niet, hooi zal zeker wel een probleem vormen, maar niet als je het in stukjes knipt.

Ik heb zelf ok een konijntje zonder voortanden en ik hoef alleen het hooi te knippen en de groente klein te snijden, je moet het zo klein snijden dat het ongeveer zo groot als het mondje is, dat ze het kunnen oppakken, er op kunnen kauwen en door kunnen slikken.

Mijn koijntje heeft nergens verder last van. :)

Dat zal dan per konijn verschillen, de tandloze konijnen die ik ken hebben geen enkel probleem met hooi eten. Ze slurpen de lange sprieten zo naar binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat een leuk konijntje! Is het al bij jou?

Ik heb ook een konijntje bij wie de tanden getrokken zullen worden (door omstandigheden is dit nog niet vroeger gebeurd, maar volgende week is het eindelijk zo ver)

Een konijntje kan zijn voedsel nemen met de lipjes, als het zijn kiezen nog heeft kan hij het eten nog kauwen hoor. In de opvang hebben ze me ook al verteld dat het konijntje vb geen hele wortel kan eten, maar hier krijgen ze de overschot van geraspte worteltjes of de schillen van een wortel, en dat gaat er prima in! De rest van de groenten wat fijner snijden. Zelfs stukjes broccoli gaat erin. SS is ook geen probleem, en hooi ook niet. Van wilgentakken eet dit konijntje enkel de blaadjes, de andere konijntjes eten ook de schors, maar ik denk dat Gijs dit niet kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het gaat best goed, al heb ik ze vannacht nog even apart gezet omdat ze achter elkaar aan zaten en ik daar niet van kon slapen. Hij kan zich slechter verweren, dus als ik er dan geen zicht op had wilde ik ze niet bij elkaar nog. Nu hebben ze elkaar al gewassen, maar hij is toch nog een beetje bang van haar... Ik denk dat hij nooit samen met een ander konijn heeft gezeten...

Hij heeft al lekker geraspte wortel gegeten in elk geval en zijn keutels zagen er ook goed uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Geraspte wortels vond mijn tandeloze Tommie ook altijd helemaal the bomb :D Helaas is hij er niet meer. Witlof vond ie trouwens ook tof, dat kun je gewoon in plakjes snijden, en dan valt het uiteen in van die kleine stukjes. Precies goed.

Hooi was hier trouwens nooit een probleem, dat ging als spaghetti naar binnen. Er is zelfs nog een youtube filmpje van:

>http://www.youtube.com/watch?v=BvNJSy6O4Nc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is er!!! en hij is echt onwijs lief! Zijn oren horen zo, ze kunnen niet goed rechtop blijven staan, maar gaan ook niet hangen. Het klikte direct goed, en ze zitten nu al samen in het hok!

Gefeliciteerd, ik hoop dat ik over 3 weken hetzelfde plezierige nieuws heb!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hij is er!!! en hij is echt onwijs lief! Zijn oren horen zo, ze kunnen niet goed rechtop blijven staan, maar gaan ook niet hangen. Het klikte direct goed, en ze zitten nu al samen in het hok!

Gefeliciteerd!!! Fijn dat het klikt.

Sorry het is dubbel. Mijn pc is erg langzaam en ik dacht dat het bericht niet geplaatst was. :$

aangepast door Nijnko
Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn vorige konijn bleek last te hebben van olifantentanden waardoor deze dus verwijderd moesten worden.

Ik heb van de dierenarts toed de volgende adviezen gekregen:

-- Goed op letten of ze niet weer aangroeien. Namelijk als er een klein stukje wortel is blijven zitten groeien ze weer aan en gaat je konijn er weer last van krijgen omdat de kaken een andere stand hebben aangenomen.

-- Je hoeft het bix niet te breken als het kleine stukjes zijn. Logisch nadenken, wanneer het stukje bix niet in de mond past moet het klein gebroken worden. Je moet er om denken dat je konijn wel kan kauwen, maar NIET kan bijten.

-- hierdoor zal je konijn zelf veel dingen laten liggen wat hij niet wil eten of simpelweg niet kan eten.

Ik hoop dat je voldoende info hebt gehad nu!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe doen de ervaringsdeskundigen dat met bijvoorbeeld voer verstoppen of een voerketting? ik doe dit voor anna altijd, die heeft een stam met een gat erin, en daar stop ik dan bijvoorbeeld een wortel in. Of ik maak een ketting met schijfjes komkommer en blaadjes sla en dergelijke. Maar dat kan hij niet... De voerbal snapt hij niet helemaal...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, dat kan niet... Ze kunnen echt niet knagen, dus voerkettingen en wortels zit er niet in helaas.

Wat ik wel eens deed, dan sneed ik een wortel in heel kleine blokjes en dan maakte is een soort speurtocht door de kamer. Dus een lange sliert wortelspoor, dat vond Tommie altijd heel leuk :D

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .