Ga naar inhoud

verm X-for rabbits (van Thehayexperts)


Esjes

Aanbevolen berichten

Ik heb er wel van gehoord: het wordt ook wel bij paarden gebruikt. De meningen zijn verdeeld en zelf heb ik er geen ervaring mee. Het schijnt inderdaad belangrijk te zijn dat je het volgens een schema aan het dier geeft, en niet alleen als er sprake is van wormen. Dus niet een kuur en dan stoppen. Ik weet niet of er studies naar dit produkt gedaan zijn bij paarden of konijnen.

aangepast door pechkonijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh ja, het is hier altijd zo'n gedoe om 8 konijntjes te vangen, als ze voelen dat er iets gaande is rennen ze meteen weg. Het duurt lang en is heel stresserend voor de konijnen om panacur in hun mondje te spuiten... Daarom lijkt het me interessant om die verm-x als een soort snoepje te kunnen geven, voor snoepjes staan ze wel in de wachtrij hoor ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is geen antibiotica hè. Er zit pre en pro-biotica in. Maar er zit bijvoorbeeld ook prebiotica in Science Selective. Of het werkt? Geen idee, ik denk dat je dit eerder moet zien als een voedingssupplement, net zoals sommige mensen prozyme over de biks strooien. Preventief zou dus best kunnen, maar als er echt parasieten bij je konijn zijn vastgesteld vertrouw ik toch meer op panacur door een dierenarts voorgeschreven. Waarom wil je je konijnen trouwens preventief ontwormen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

De keutels zien er helemaal niet goed uit. Een tijdje geleden is er cocc geweest en nadien is er een keutelonderzoek gebeurd van elk konijntje apart, er was geen cocc meer, maar Siebe had wormpjes. Siebe is dus ontwormd, maar de keutels blijven slecht. Ik heb geen idee van welk konijn de platte keutels zijn, ik denk van meerdere konijntjes. Het is enorm stressvol voor hen en een heel gedoe als ik hen terug allemaal een middag zou scheiden om de keutels van elk konijntje apart te bekijken.

Ik heb gisteren ook al een mailtje naar mijn DA gestuurd. Ze gaat het eens bekijken, en laat me straks weten wat ze ervan vind. Ze heeft me wel al gezegd dat die pre-en pro-biotica misschien geen kwaad kunnen om de darmflora te ondersteunen, maar ze laat me straks weten wat ze er echt van vind, als ze het product beter heeft kunnen bekijken.

Of het in SS zit of niet weet ik eigenlijk niet. Ze krijgen wel SS, en ik zal vanavond eens kijken wat er op de zak staat.

aangepast door Esjes
Link naar reactie
Delen op andere sites

De keutels zien er helemaal niet goed uit. Een tijdje geleden is er cocc geweest en nadien is er een keutelonderzoek gebeurd van elk konijntje apart, er was geen cocc meer, maar Siebe had wormpjes. Siebe is dus ontwormd, maar de keutels blijven slecht. Ik heb geen idee van welk konijn de platte keutels zijn, ik denk van meerdere konijntjes. Het is enorm stressvol voor hen en een heel gedoe als ik hen terug allemaal een middag zou scheiden om de keutels van elk konijntje apart te bekijken.

Ik heb gisteren ook al een mailtje naar mijn DA gestuurd. Ze gaat het eens bekijken, en laat me straks weten wat ze ervan vind. Ze heeft me wel al gezegd dat die pre-en pro-biotica misschien geen kwaad kunnen om de darmflora te ondersteunen, maar ze laat me straks weten wat ze er echt van vind, als ze het product beter heeft kunnen bekijken.

Of het in SS zit of niet weet ik eigenlijk niet. Ze krijgen wel SS, en ik zal vanavond eens kijken wat er op de zak staat.

Hoe lang heb je behandeld tegen de wormen en waarmee?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Siebe 3 dagen behandeld met Panacur voor puppy's

Ondertussen weet ik dat er geen wormen meer zijn.

De laatste 2 dagen zijn de keutels aan de betere kant. Ik weet niet 100% zeker hoe het komt dat ze niet goed waren en het nu betert, maar ik kan het alleen toejuichen.

De verm-X is besteld, ik heb het met m'n DA besproken, en we kunnen het proberen, het kan de darmflora herstellen.

Het is wel maar mijn bedoeling om het enkele dagen te geven, niet om het continu door te geven.

Oh ja, verder is hun eetpatroon ook bekeken hoor, ze krijgen minder groenten en biks dan voorheen en hierdoor eten ze meer hooi. Dit is al een tijdje zo, maar misschien zie ik hiervan nu pas een verschil.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik wil je er toch even op wijzen dat je niet zeker kan zijn dat er geen wormen meer zijn.

Een negatief onderzoek van de keutels geeft geen volledige uitsluiting, heeft oa. met de cyclus van de wormen te maken.

Daarnaast hoor je bij een groep sowieso iedereen te behandelen, de kans dat er maar één enkel konijn is besmet is echt minimaal.

Daarnaast is 3 dagen behandelen met panacur niet voldoende gebleken. Ten eerste moet er altijd een herhaling zijn (tenzij je 14 dagen lang behandelt). Ten tweede is het zeker niet voldoende voor de Passalurus Ambiguus, de meest voorkomende wormensoort bij konijnen.

Ik heb geen ervaring met bovengenoemd product. Als je het enkel wil gebruiken als probiotica en het mogelijk positieve effect hiervan op de darmflora, kan je evengoed een gewoon probiotica geven zoals oa. Protexin. Dit gebruik ik zelf ook soms als de keutels er niet helemaal oké uitzien. Gewoon wat over de groenten strooien en elk konijn eet het eenvoudig op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor je uitleg. Morgen zal ik nog even contact opnemen met de DA, even vragen welke wormen het nu waren (staat niet in zijn gezondheidsboekje maar de DA heeft wel het laboverslag) en dan eens bekijken om de groep misschien nog enkele dagen te behandelen.

Hier zie ik eigenlijk wel tegen op, omdat het een heel gedoe is tegen dat iedereen gevangen is en zijn medicatie heeft, maar ja, als het moet voor m'n nijntjes moet het maar. Ik had afgesproken met de DA om alleen Siebe te doen omdat de konijntjes de laatste tijd wel al wat stress gehad hebben om allerlei redenen, en ik wou proberen ze zoveel mogelijk rust te geven.

Die verm-X is ondertussen wel besteld. Ik ga het dus wel proberen, maar ik hou die Protexin in mijn achterhoofd voor misschien een volgende keer. Ik vind het wel wat lastiger dat het over het eten gestrooid wordt om het toch eerlijk verdeeld te krijgen over 8 konijntjes. Dat zien we dan weer wel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb natuurlijk maar twee (nu drie) nijntjes, maar als ik protexin geef, doe ik dat op een stukje wortel of appel en geef ik dat uit de hand. Dan weet ik zeker dat beide hun portie binnen krijgen. Ze eten het echt zo op, hebben volgens mij niet eens door dat er wat over zit. Maar ik weet niet of dat met acht te doen is..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag is de bestelling toegekomen. De verm-X is een beetje van uitzicht veranderd. Het zijn geen 'nuggets' meer, maar kleine staafjes (hebben wel wat weg van biks, alleen kleiner) dit vind ik wel spijtig, weer moeilijker te doseren...

5 konijntjes zijn er weg van en verdringen elkaar voor een stukje. 3 konijntjes halen hun neus ervoor op... Gelukkig zijn dit net nijntjes van wie ik me geen zorgen maak om darmproblemen, maar het zou toch fijn zijn dat zij ook iets binnen kregen.

Volgende keer ga ik maar voor dat poeder om op de groenten te doen, dan ben ik zeker dat ze allemaal wat binnen krijgen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .