Ga naar inhoud

Ziek dwerkkonijtje


Mijn Lola

Aanbevolen berichten

  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Die symptomen klinken me heel erg bekend.. mijn konijn is er aan overleden (en ook door onkundige dierenarts)

Je hebt vast geen voer van de dierenwinkel mee gekregen en bent thuis ander voer gaan geven? Een konijn reageert hier erg gevoelig op.

Ik ben benieuwd of ze het gehaald heeft..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze het haalt maar het gaat niet over en je DA weet niet wat te doen, laat dan ontlasting testen op Coccidiose, want dat heeft waterige diarree als symptoom (al is het dan al wel heel erg en haalt het nijntje het meestal niet meer).

Klinkt wel goed dat ze de nacht doorgekomen is en dat ze wat levendiger was. Hopelijk is dit alleen van een voer verandering, maar die diarree klinkt niet zo best. Ze moet nu vooral vezels en water binnenkrijgen. Dus dwangvoeren met speciaal dwangvoer voor konijntjes (Science Recovery of Critical Care, afhankelijk van wat je DA in huis heeft) en als ze zelf eet vooral hooi te eten geven en eventueel wat van de dwangvoer uit een schaaltje laten oplikken tot de diarree weer over is.

Nu groenten gaan introduceren terwijl ze zulke heftige diarree heeft zou ik zelf niet snel doen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze het haalt maar het gaat niet over en je DA weet niet wat te doen, laat dan ontlasting testen op Coccidiose, want dat heeft waterige diarree als symptoom (al is het dan al wel heel erg en haalt het nijntje het meestal niet meer).

Klinkt wel goed dat ze de nacht doorgekomen is en dat ze wat levendiger was. Hopelijk is dit alleen van een voer verandering, maar die diarree klinkt niet zo best. Ze moet nu vooral vezels en water binnenkrijgen. Dus dwangvoeren met speciaal dwangvoer voor konijntjes (Science Recovery of Critical Care, afhankelijk van wat je DA in huis heeft) en als ze zelf eet vooral hooi te eten geven en eventueel wat van de dwangvoer uit een schaaltje laten oplikken tot de diarree weer over is.

Nu groenten gaan introduceren terwijl ze zulke heftige diarree heeft zou ik zelf niet snel doen.

De TS schrijft dat het konijn slijmerige transparante ontlasting heeft, dat is niet hetzelfde als diarree. Bij diarree komt er tenminste nog poep uit, transparant zit dus niks in. Je krijgt dat slijm als de darmen ontstoken zijn en/of heel hard moeten werken. Er zit ergens een verstopping en het slijm komt er wel uit omdat dit dun is.

Iets van darmstimulerende medicatie en pro-biotica is in deze verstandig. Natuurlijk kan het testen op cocc nooit kwaad, maar er is nergens gesproken over diarree en die slijm kun je ook niet laten testen want er zit geen ontlasting in.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is het topic over mijn konijn dat precies dezelfde symptomen had: http://www.bunnybunch.nl/community/gezondheid/33852-gogh.html

De kernpunten zijn:

- je konijn moet opgenomen worden en warm gehouden (warmte lamp + matje)

- Infuus in de oorvene om medicatie (pijnstilling, darmstimulerende medicijnen, pro biotica) en vocht toe te dienen.

- buikje masseren

- dwangvoeren

Ik weet niet of je er wat aan hebt.. ik hoop dat je een konijnkundige dierenarts hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag iedereen,

Sorry dat het zo lang heeft geduurd voordat ik iets heb laten weten. Gisteren om 15u00 uur in de namiddag ging de telefoon met het nieuws dat mijn oma was overleden. Erg geschrokken van dit nieuws, maar toch nog bezorgd om Lola, ben ik thuis gebleven en heb ik gewacht tot 17u15 om met haar naar de dierenarts te gaan.

Die had ons gevraag een staaltje mee te nemen van haar diaree. Toen hij haar zag was hij vrij bezorgd. Hij zei me dat het 'op het randje' was. Hij heeft de staal bekeken en de diagnose coccidose werd gesteld. Ik kreeg medicatie mee en ik moest proberen haar iets te eten te geven. Hij kon me niet zeggen wat precies, maar hij zei probeer eens een paardebloem, maar dat kan haar ook fataal worden.

Ik ben naar huis gereden en heb haar haar medicatie toegediend. Ik heb haar wat wiltlof gegeven en daar likte ze wat aan. Ik heb besloten om op dat moment de familie te gaan opzoeken, want iedereen was inmiddels al bij elkaar gekomen. Toen ik een paar uurtjes later thuis kwam, lag Lola languit in haar kooitje... Ze heeft het niet gehaald. Momenteel voel ik me erg schuldig, omdat ik er niet was voor haar... Maar ook triest om het verlies van mijn oma en kleine Lola...

Link naar reactie
Delen op andere sites

ow wat erg gecondoleerd met u oma

en natuurlijk met lola

u moet u echt niet schuldig voelen ik ken vele mensen die een konijn net hebben, of al langer en die zouden er mijder voor doen als u

het was waarschijnlijk het lot had ze bij iemand anders gezeten dan was dit ook gebeurt

als u ooit nog een konijntje mocht kopen zou ik zeggen ga kijken bij een opvang, dit heb ik zelf niet gedaan (ook uit de dierenwinkel) heb er ergens spijt van ondanks dat ik blij ben met mijjn gelukkig gezonde dames

heel veel sterkte met het verlies van uw oma!!!!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hè bah! Wat een rotnieuws! Ik weet niet wat ik moet zeggen eigenlijk.. Heel veel sterkte, ook met het verlies van je oma natuurlijk. Wat moet gisteren een verschrikkelijke rotdag zijn geweest voor jou..

Maar voel je niet schuldig, wij zijn er allemaal getuige van dat je je best gedaan hebt voor haar. Ontzettend jammer dat een DA die gelijk als hij het konijn ziet al constateerd dat het op het randje is, maar die je op grond van je verhaal niet éven tussendoor kon laten komen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

De dierenarts heeft qua tijd wel zijn best gedaan. Op de deur stond dat hij pas om 18.00 open ging. Ik mocht om 17.15 al langskomen. En daarvoor was hij op huisbezoek. Ook moest ik niks betalen voor het bezoek en de medicatie. Want blijkbaar was er een overeenkomst met de dierenwinkel die een garantie gaf op hun diertjes. Ik denk dat ik er gewoon niet goed op voorbereid was. Maar dankzij dit Forum weet ik veel meer over konijnen. Ik zou graag een nieuw konijntje willen, maar deze keer ga ik naar de fokker.

Bedankt iedereen voor jullie hulp en de troostende woorden.

Wat mij betreft mag hier een slotje op.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar voor dat slotje wil ik je toch ook nog even heel veel sterkte wensen. Met het verlies van je oma en je kleine meisje.

Je bent in ieder geval genoeg bezig geweest om te zoeken wat je kon doen. Ben het met Dollie eens dat er toch een steekje bij die dierenarts ligt

Want dat je niets hoefde te betalen is niet zozeer zijn goedheid, maar hij verhaalt het bij de dierenwinkel. Dus hij krijgt toch wel zijn geld.

Hoop echt dat je met een volgend konijntje een stuk meer geluk kan vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gecondoleerd met het verlies van je oma. Een nare samenloop van omstandigheden gister zeg.

Jammer dat je konijntje het niet heeft gered, maar ik was er eigenlijk al bang voor..

Ik zou in ieder geval bij een volgend konijn op zoek gaan naar een konijnkundige dierenarts.

Veel sterkte nog de komende tijd!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gecondoleerd met je oma, en ook met je konijntje.

Als je in de toekomst weer aan konijnen begint, ga dan zeker op zoek naar een konijnkundige dierenarts. Deze dierenarts heeft je niet alleen te lang laten wachten met een doodziek konijn, maar heeft je ook toen je er eenmaal was, niet de juiste behandeling meegegeven. Hij had je behalve de medicatie tegen coccidiose, ook dwangvoer en darmstimulerende medicatie mee moeten geven. Jij hebt gedaan wat je kunt, en dan is het extra zuur als je dierenarts zo'n wanprestatie levert.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .