Ga naar inhoud

Scheve kop en trekken met mond bij eten, wat is aan de hand?


Wim en Esther

Aanbevolen berichten

Wie heeft goede raad/ ervaring met deze situatie?

Vanmiddag bekeek ik mijn konijn Doortje eens goed, omdat ik meende dat ze haar kopje ietwat scheef hield. Ooit heb ik een ander konijn gehad dat EC had, dus ik dacht meteen hier aan. Ze leek ook een beetje stilletjes te zitten, ogen wat geknepen. Toen ik haar een takje groenvoer gaf, at ze dit op en toen ging haar kopje helemaal scheef staan. Ze maakte hierbij ook een soort geeuwbeweging met haar mondje. Even later leek niets aan de hand te zijn, oogde ze als gewoonlijk (dus ook niet sloom en met geknepen ogen). Ik heb haar nog een keer wat groenvoer gegeven, weer hetzelfde verhaal met het scheve kopje en die rare beweging. Toen ben ik direct gaan bellen met dierenkliniek Wilhelminapark. In overleg met de dierenarts heb ik haar Panacur en Carprofen gegeven. De DA denkt aan EC of een middenoorontsteking of misschien gebitsproblemen. Twee weken geleden is het gebit van Doortje echter nog goed gecontroleerd bij Wilhelminapark toen ze werd ingeënt. De keutels zijn oké en qua eetlust zijn er ook geen bijzonderheden. Zojuist heb ik beide konijnen groenvoer gegeven, toen heb ik geen bijzonderheden bij Doortje waargenomen. Ze kwam weer nieuwsgierig naar me toe. Ik heb me voorgenomen haar vanavond heel goed in de gaten te houden en morgen sowieso voor verder onderzoek naar de DA te gaan. Heeft één van de BB'ers enig idee wat aan de hand kan zijn of is er iemand die een soortgelijk iets heeft meegemaakt? Op konijnen.nl las ik trouwens iets over een eenmalige torticollis, veroorzaakt door een spierspasme in de nek (o.a. veroorzaakt door psychische spanning).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wilhelminapark is toch wel een van de allerbeste klinieken op konijnengebied dus ik zou me aan hun mening en advies vasthouden. Maar dan ga ik er wel van uit dat je een van de KKDA's daar gesproken hebt. (Of is iedereen daar konijndeskundig?)

Panacur is tegen EC, maar niet tegen een eventuele oorontsteking (dacht ik in elk geval), dus ik neem aan dat je ook nog langs moet komen om de eventuele diagnose oorontsteking te stellen, zodat deze ook behandeld kan worden? Hebben ze daar iets over gezegd?

Ah, ik zie net dat je morgen sowieso langs gaat bij de dierenarts (Wilhelminapark toch wel?).

aangepast door pechkonijn
Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag ben ik met Doortje naar de DA in Utrecht geweest. Ondanks de autorit was Doortje erg levendig bij de DA en is de 'voorzichtige' diagnose EC gesteld. Ik moet doorgaan met de behandeling met Panacur en verder gaat ze Metacam krijgen i.p.v. Carprofen. Verder moet ik haar goed observeren en zo mogelijk ook filmen als ze haar hoofdje scheef houdt tijdens het eten. Vooralsnog hoefde ik me weinig zorgen te maken, maar dat doe ik natuurlijk toch wel. Doortje bleek ook afgevallen te zijn: in twee weken van 1,7 kg naar 1,55 kg. Verder geen scheef koppie als ze niet aan het eten is en ze valt ook niet om. Ik houd haar héél goed in de gaten de komende tijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm ik vind het toch vreemd hoor....EC kan natuurlijk, maar komt ook weer niet zo vaak voor. nu kan die panacur neit zoveel kwaad, maar als ze een (binnen- of midden-)oorontsteking heeft, is een AB beter. Of is er echt goed gekeken naar haar oren en ook haar gebit? Is haar temperatuur gemeten?

ik heb geen twijfels bij de kundigheid van WP hoor, maar ik vind wel dat tegenwoordig erg vaak (en dus misschien ook te snel?) aan EC gedacht wordt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oorontsteking werd inderdaad zo goed als uitgesloten, omdat Doortje haar hoofdje anders voortdurend scheef zou moeten houden (heeft ze tijdens het hele consult sowieso niet gedaan). Haar gebit is nogmaals goed bekeken (evenals twee weken geleden) en ook is ze bevoeld op eventuele (kaak)abcessen. Haar temperatuur is trouwens niet opgenomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat van dat kopje continue scheefhouden bij oorontsteking klopt op zich wel, maar in een beginstadium hoeft dat nog niet per se. toch is het gek dat ze het bij het eten meer heeft, dan denk je toch aan het gebit. De kiezen zijn overigens zonder narcose vaak niet goed te zien, dus wellicht dat er iets over het hoofd is gezien? alhoewel je ook al aangaf dat haar gebit recentelijk nog helemaal nagekeken is enzo.

Temperatuur zou nog wel iets kunnen zeggen over een onsteking. Maar goed, ik zou gewoon even kijken of de panacur aanslaat. beterschap!

Link naar reactie
Delen op andere sites

hmm ik vind het toch vreemd hoor....EC kan natuurlijk, maar komt ook weer niet zo vaak voor. nu kan die panacur neit zoveel kwaad, maar als ze een (binnen- of midden-)oorontsteking heeft, is een AB beter. Of is er echt goed gekeken naar haar oren en ook haar gebit? Is haar temperatuur gemeten?

ik heb geen twijfels bij de kundigheid van WP hoor, maar ik vind wel dat tegenwoordig erg vaak (en dus misschien ook te snel?) aan EC gedacht wordt.

Niet om verder ook maar een kwaad woord over WP te spreken, maar ik heb wel eens gehoord (van een voor mij betrouwbare bron) dat zij erg snel naar EC "grijpen".

Maar ja, als je één van de meest konijnkundige klinieken van Nederland al moet wantrouwen weet ik het ook niet meer...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het niet gek dat ze het liefst eerst voor EC behandelen. Want die behandeling is niet belastend en je ontwormt meteen het konijn, en mocht je gelijk hebben dan ben jer misschien nog op tijd bij.

En als zich in de tussentijd andere symptomen ontwikkelen of de bestaande symptomen niet weggaan kun je alsnog je diagnose aan gaan passen. Ik vind het daarom ook niet gek dat ze niet meteen AB geven aangezien de huidige symptomen niet op oorontsteking wijzen en je altijd nog AB kan gaan geven als ze die symptomen wel gaat krijgen. Want AB is wel heel belastend voor het konijn dus het is een afweging die de DA moet maken wanneer hij wel of nog niet gaat geven en dit is blijkbaar voor deze DA een 'nog niet' moment.

Hou wel je konijn goed in de gaten en meldt het dus meteen bij de DA als de symptomen wel veranderen. Ik vind zelf dat je als eigenaar net zo'n grote rol hebt (of kunt hebben) bij het zien en reageren op symptomen van je zieke konijn als de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vanmiddag hebben Wim en ik een filmpje afgegeven bij Wilhelminapark waarop duidelijk te zien is hoe Doortje tijdens het eten met een plotselinge beweging haar hoofdje scheef trekt en vervolgens een tijdje met scheef koppie blijft zitten op haar bak. De DA heeft het bekeken en dacht aan iets rond 'gedrag' maar wilde dit nog overleggen met zijn collega. Wij geloven overigens helemaal niet dat dit ook maar iets met een gedragsafwijking te maken heeft! Ook heb ik gevraagd in hoeverre het denkbaar is dat Doortje -net als het konijn van Yena- een perforatie in haar gehemelte heeft. Vanavond hebben we nog een paar filmpjes gemaakt. Het lijkt dat Doortjes linkeroog wat anders is dan anders: het oogwit is een beetje zichtbaar en ook het ooglid (beetje rood) en het lijkt wat uit te puilen t.o.v. haar rechteroog (NB. Doortje is twee weken nog ingeënt tegen myx.), het lijkt wat te 'staren'. Maar misschien is het onbelangrijk en heeft slechts een vuiltje in haar oogje gezeten. Ik weet het niet! Ook heeft ze wat heldere neusvloeiing. Stukjes peer lust ze graag, met het overige voedsel is ze terughoudend. Keutels zijn afwisselend: van erg klein tot normaal.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wim en ik hebben Doortje net dwangvoer gegeven, omdat ze niet veel voedsel naar binnen heeft gewerkt vandaag. Het diertje likte het dwangvoer gewoon op uit het spuitje. We hebben haar daarna van een lepeltje laten eten, nou, ze bleef eten en zónder schuin koppie! Zouden er dan toch haakjes op de achterste kiezen zijn?! Morgenochtend bellen we weer meteen met de kliniek!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@bianca: je hebt gelijk hoor, dat het niet onverstandig is om sowieso voor EC te behandelen, omdat dat niet echt belastend is. Maar ik denk dat het wel een valkuil kan zijn als je vervolgens geen verder onderzoek meer zou doen

@Wim en Esther: dat oogje, is dat het oogje dat 'boven' zit als haar kopje scheef staat? Want dan is het normaal voor torticollis. Het 'onderste' oogje zal je nijn iets meer dichtknijpen. Maar dan is er dus wel sprake van een ziekte hoor, en niet van een gedragsprobleem, dan krijg je dat met dat oogje niet.

vaak gaat het dan toch om iets neurologisch of een ernstige oorontsteking.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Update: morgenochtend wordt Doortje onder narcose gebracht en zal haar gebitje grondig worden geïnspecteerd. WP heeft de filmpjes bekeken en Wim heeft gebeld met dierenarts De Boer. Hij denkt aan een kiesprobleem of, zoals hij letterlijk mailde: "Misschien zit iets dwars."

Het linkeroog van Doortje puilt sinds vandaag duidelijk uit en ze heeft ook last van witte ooguitvloeiing. Wijzelf denken nu toch echt in de richting van een gebitsprobleem. Net heb ik haar nog Olvarit wortelhapje gegeven, dat likt ze zo van een lepeltje. We hopen dat het helemaal goed gaat komen met onze Doortje!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dan dat er een abces in de bovenkaak zit....worden er ook foto's gemaakt?

Als ze toch onder narcose gaat zou ik dat zeker laten doen.

Als ze die olvait van een lepeltje likt kan je het ook op een schoteltje aanbieden.Probeer haar morgen ochtend nog wat te laten eten of vraag of ze haar voor de narcose nog wat kunnen dwangvoeren.Voor de zekerheid zou ik haar na de narcose ook een injektie met primperit laten geven voor de zekerheid (dat ze niet stilvalt).

Heel veel succes morgen!

Ik zal duimen voor jullie morgen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor iedereen die dit topic gevolgd heeft... het is over... Doortje is vanochtend ingeslapen in mijn bijzijn. Ze bleek een (behoorlijk) abces te hebben achter haar kiezen, volgens dierenarts De Boer misschien veroorzaakt door een strootje. Het abces had weggehaald kunnen worden, maar dit zou -mede vanwege de plek van het abces- een complexe klus worden en bovendien zou het abces ook weer snel terug kunnen komen. Inslapen leek hem uiteindelijk de beste optie.

Meer woorden heb ik op dit moment niet. Bedankt iedereen die heeft meegeduimd, gedacht en geschreven. Dit topic kan gesloten worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Oh nee, wat rot! Ik was er al bang voor.. had in mijn reply van gisteren ook al geschreven dat een abces een groot probleem is omdat ze zo snel weer terugkomen, maar toen maar weer weggehaald want het stond zo negatief vond ik.. en nou bleek het dat toch te zijn. :(

Vind het echt heel rot dat het nou zo geëindigd is. Arm klein konijntje. Arme jullie.. heel veel sterkte met dit verlies...

:arf:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .