Ga naar inhoud

groenten afwegen op gewicht? (konijnen moeten aankomen)


Tao_Gini

Aanbevolen berichten

Hoi,

mijn dwergjes moeten aankomen en heb een paar zakjes groenvoer samengesteld. Een normaal zakje is 135 gram in totaal en bestaat uit

75g witlof

15g oud brood

20g wortel

15g distels/paardenbloemen

10g ietsmetwittebloemetjes (foto volgt) het ruikt leker en ze zijn er dol op. Ik kan gewoon eve niet op de naam komen maar je kan er thee van trekken :P

1zakje per volwassen konijn en een zakje van 300gram voor 4 konijntjes van 7enhalve week(mn vader heeft die samengesteld zodat de verhoudingen nog steeds min of meer kloppen)

Gewicht:

het was moeilijk te meten dus de getallen zijn afgerond

de volwassen konijntjes

voedster Tao: 1350 gram

rammelaar Gini: 1950 gram

de jongen:

voedstertjes:

Haze: 490 gram

Leon: 480 gram

de rammen:

Gaia: 510 gram (ja ik weet het ik blijf erop drammen GAIA ZOEKT NOG EEN THUIS!)

Burk: 515 gram

Voedster+jongen krijgen 2 grote porties hooi (krijg me hand niet meer gesloten)

Ram (zit apart) krijgt een normale en een kleine portie hooi (hand net gesloten en half hand vol)

Voedster+jongen krijgt 150gram gemengd voer voor dwergkonijnen van aveve

Ram krijgt 75gram gemengd voer voor dwergkonijnen van aveve

(zal nog worden vervangen door biks)

het voer word verspreid over de dag:

weekdagen:

voedster+jongen:

7u: grote portie hooi+75 gram voer

17u: grote portie hooi+75 gram voer

19u30: 300 gram groenvoer

ram:

7u: middelmatige portie hooi

17u: kleine portie hooi+75 gram voer

19u30: 135 gram groenvoer

weekends en vrije dagen:

voedster+jongen:

9u30:grote portie hooi

13u: 150 gram voer

18u:grote portie hooi

19u30: 300 gram groenvoer

ram:

9u30: middelmatige portie hooi

13u:75 gram voer

18u: kleine portie hooi

19u30: 135 gram groenvoer

als de jongen 9 weken zijn gaan ze apart en krijgen ze per dag

1 grote en 1 middelmatige pluk hooi

150 gram voer

300 gram groenvoer

de ram gaat dan terug bij de voedster en ze krijgen dezellefde hoeveelheid als de jongen, alleen 2 zakjes groenvoer ipv 300 gram

voedster moet aankomen tot 1650

ram moet nog aankomen tot 2000

aangepast door Tao_Gini
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou je bix even opschroeven naar 300 gram, ( jij rekend nu in de opgroei 25 gram per diertje met ondergewicht.... groen eerst rustig opbouwen, dan tot een koffie schotel per konijn.

Tegen die tijd kun je het bix weer wat gaan afbouwen....Maar dan zullen de jongen ook gaan verhuizen denk ik zo.

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

@ brc: ik zal meer biks geven. 150 sochtends en 150 savonds? Oh en, hoeveel is een kofieschotel ongvr? :/

@ anke: het hooi is eigenlijk perfect, anders laten veel te veel liggen, nu ligt er nog een heel klein beetje altijd. Ik heb es meer gegeven, maar dan laten ze het liggen en moeten ze er na een tijdje niets meer van weten en is het alleen nog maar goed om eve op hun plasplaats te gooie...

@dollie: de DA heeft het me aangeraden, hij had eerst een hele uitleg gedaan over de bestanddelen etc en ik begreep er niets van, en toen zei hij: een mens met ondergewicht mag, nee moet, ook veel extratjes!

een andere DA zei dat ik gek was en dat ze gewoon mager leken tegenover al die konijnen met overgewicht. Maar, dat als het me echt stoorde ze brood mochten.

ben er dus vanuit gegaan dat het mocht aangezien mijn goede en de dierenarts hier in de buurt zeiden dat het mocht...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .