Ga naar inhoud

Voeding voor kersverse moeder met jongen...


Jorieke

Aanbevolen berichten

Ik ben inmiddels bijna expert als het gaat om oeps nestjes, maar qua voeding zit ik nog een beetje te twijfelen.

Ik weet dat de jongen onbeperkt mogen eten, totdat ze ongeveer 16 weken zijn, omdat ze nog in de groei zijn.

Maar wat is de norm voor de kersverse moeder?

Van de moeder weet ik ook dat ze meer voeding mag (tot 3x zoveel biks en onbeperkt groente, als ik het goed heb) zolang ze nog voedt.

Maar nu is het probleem: ik weet niet of Eefje nog aan het voeden is.

De jongen zijn nu 5 weken oud (morgen om precies te zijn) en zijn aanvallertjes als het gaat om eten.

Ik moet tegenwoordig het eten in de ren zetten, omdat moeder & koters dan meer ruimte hebben om het lekkerste uit het bakje te pikken en dan snel weg te rennen om het heel snel op te eten. Kortom: het lijkt wel of ze altijd maar honger hebben.

Wat geef ik nu:

2x daags een volle bak biks (volle bak = zo'n standaard "Rabbit" voerbakje)

2x daags een volle bak groenvoer (bestaande uit: rucola, witlof, wortel, komkommer, tomaat, munt, peterselie)

Daarnaast krijgen ze 's avonds (voordat ik naar bed ga) allemaal een stukje (postzegel grootte) appel. En soms gooi ik nog een druifje door het groenvoer heen.

Dit is ongeveer de hoeveelheid die ik aan alle konijnen geef.

En dan krijgen Eefje en de kids nog een keer een half bakje biks tussendoor (waar ze ook direct op aanvallen) en ik gooi nog wel eens een paar stukjes witlof in de ren.

Alle kleintjes eten biks en groenvoer, in de 'aanval'. Dan ga ik er eigenlijk vanuit dat ze dus niet meer bij moeder drinken. Of in ieder geval zeer beperkt.

Hoeveel mag ik geven?

En met name: als ik de kleintjes veel mag geven, mag mama dan automatisch ook meer hebben, want ze zitten de komende maand nog bij elkaar in een hok natuurlijk. Ik heb geen idee hoe ik dat moet gaan scheiden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal morgen even een foto maken van de bakjes eten, zoals ze dat twee keer per dag krijgen.

Dan is de hoeveelheid misschien wat duidelijker.

Ik geef Eefje overigens altijd wel iets extra's. Ik heb hier bijvoorbeeld altijd stukjes oud / gedroogd brood liggen.

Dat krijgt ze uiteraard niet veel, omdat ik weet dat het niet goed is. Maar ze krijgt het wel af en toe en dat vindt ze echt heerlijk.

Ik wil alleen niet dat ze te veel aankomt. Bij Annie (moeder van Eefje) is het er namelijk nooit meer vanaf gegaan. Die is de hele dag los in de ren, maakt ook leuke binkies en huppeltjes, maar ze is gewoon te dik. Ze heeft een enorme wam en ik geef haar sowieso al wat minder eten dan de rest. Ze eet ook niet alles altijd op ('s avonds / 's nachts eet ze meer dan overdag)

Dus ik wil niet dat Eefje haar moeder achterna gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pas daar wel mee op hoor! Een wam is géén teken dat het konijn te dik is. Wammen zijn compleet normaal bij voedsters, bij sommige rassen is het zelfs gewoon standaard.. (Probeer maar eens een FH voedster zonder wam te vinden bijvoorbeeld.)

Misschien dat Annie wel te dik is hoor, dat kan ik zo natuurlijk niet beoordelen maar een wam zegt echt niks.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hum hum.....Dolly je hebt het helemaal oke!!!

Pas op he mensen....wammen eenmaal verkregen gaan nooit meer weg, zit ook een stukje erfelijkheid in.

Het is bijna normaal dat een voedster een wam krijgt na de bevalling....zit ook een reden achter van opgeslagen reserves...

Dus dat moeders volgens jouw te zwaar is als nog recht te trekken door het voer....Als het zo zou zijn....

De wam gaat nooit meer weg. Idem dochter als ze een wam heeft nu ga je haar niet korten in haar groei ze is 5 maand nu....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van een wam weet ik dat ie nooit meer weg gaat, maar Annie is echt ook qua figuur iets te dik, hoor.

En toch geeft ze zelf aan wanneer ze genoeg gegeten heeft. Ze laat vaak genoeg een beetje staan.

Eefje krijgt ook niet minder, hoor. Vandaar ook mijn vraag: hoeveel mag Eefje eten. Ik wil haar natuurlijk niet te weinig geven, maar dus ook niet te veel. Ze heeft nu (nog) geen wam. Is een mooi, strak konijn. Niet dik, maar ook niet meer zo dun als vlak na de bevalling. Toen schrok ik gewoon echt van haar, ik zag haar ribben zitten. Ze heeft toen echt veel gegeten, ik bleef heen en weer lopen met eten naar dat hokje...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zolang moeder en jongen samen zitten kom je op z'n 300 gram per dag bix of 200 gam ss.

Pas als moeder van de jongen af is kun je weer terug naar normale portie. Het beste kun je het bix door de helft doen in de ochtend en avond geven.....dit is binnen een half uur op zo voorkom je dat moeders te veel eet, en de jongen genoeg kans heben hun bix te eten.

Ik geef het bix op een dot hooi 5 monsters die over elkaar naar de voerbak proberen te komen is geen handinge situatie lol.

Of een gaat er in zitten blokeerd de weg voor de rest.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geef het al in de ochtend en avond, dus ik verdeel het al over de hele dag.

En tegenwoordig zet ik het deurtje van het hok maar gewoon open en het bakje eten in de ren, zodat ze allemaal bij het bakje kunnen komen.

In het hok is het inderdaad dringen en vliegen ze over elkaar heen. In de ren gaat het makkelijker voor alle konijnen.

Overdag geef ik ook nog wel eens een paar brokjes tussen door.

Ze krijgen hier overigens allemaan SS

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .