Ga naar inhoud

Wat mager en moeilijker verharen


Flibberke

Aanbevolen berichten

Het viel me al enkele dagen op dat BamBam weer wat moeilijkheden lijkt te hebben met verharen. Zijn pelsje ziet er dan wat 'reppig' uit met overal plukjes 'losse' vacht die eruit moeten.

Toen ze van winterhaar naar zomerhaar gingen van't voorjaar had hij het ook wat moeilijk met verharen dus dit is iets wat bij hem moeizamer gaat blijkbaar.

Vandaag dus even tijd gemaakt om hem eens goed te borstelen en de lossere plukjes haar te verwijderen.

Met dat ik hem oppakte viel me echt op dat hij mager was geworden! Nu niet vel over been maar toch, ik kon zijn ruggegraatje en heupbotjes toch goed voelen hoor. Ik schrok er wel van. Hij is nu nooit de dikste geweest maar dit ...

Ben ik nu fout geweest door de nijnen van de zomer weinig bij te voeren aangezien ze los in de tuin en dus voldoende gras hadden om te eten? Sinds een week begon ik al wel terug hooi bij te geven omdat het gras echt helemaal is afgegeten. Vanaf nu geef ik ze dan ook gewoon terug hun portie biks.

Ik hoop dat het dit maar is, al kan ik me dan wel voor m'n kop slaan natuurlijk.

Langs de andere kant is er met Flibberke niets aan de hand. Geen problemen met verharen, mooi glanzend pelsje, niet te dik en niet te mager ...

Ik ga alvast eens een vitaminesupplementje halen dat kan hem misschien wel deugd doen.

Wat denken jullie hiervan??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hie oud is Bambam? Ik heb ook ooit een heel erg mager konijn gehad, maar omdat het heel geleidelijk ging had ik het zelf niet zo snel door. Ze was toen iets van 8 - 8 1/2 denk ik en zat al ruim 3 jaar op een alleen hooi en groente dieet i.v.m blaasstenen, en dat was 2 jaar prima gegaan, maar omdat ze ouder werd kon ze niet meer genoeg veodingsstoffen uit haar voedsel halen en ben ik toch weer met biks moeten gaan bijvoeren om haar op gewicht te houden. En regelmatig wegen om te kijken of ze ook op gewicht bleef.

Dus kan het ook aan zijn leeftijd liggen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Denk dat het wel uitmaakt of je geen biks geeft, weet niet hoeveel groenten je nog gaf naast gras? Maar in elk geval, hier lopen ze ook veel los (en eten dan gras en plantjes) en ik merk wel dat ik ze dan minder kan geven, maar ik moet toch echt blijven bij voeren, vooral mijn voedster heeft het echt nodig. Ik dacht dat het kwam omdat ze in de groei was, maar deze week is ze één jaar geworden en toch echt wel uitgegroeit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

BamBam is nu 3 jaartjes. Ik had het echt niet door dat hij magerder aan het worden was. Enkel gras is dus niet voldoende? Af en toe gaf ik ze nog wel een pluk hooi bij of wat selder of een wortel maar niet dagelijks. Helemaal niet bij stil gestaan dat gras alleen niet voldoende zou kunnen zijn ... :$

Oh wat voel ik me schuldig nu! Arm beestje, ik dacht er net goed aan te doen door ze gewoon lekker los in de tuin te laten en gras te laten eten.

Vanaf vandaag ga ik ze dus terug dagelijks hun portie biks geven zoals ze kregen voor de zomer. Elke dag een flinke pluk hooi erbij en ik zal ervoor zorgen dat ze ook dagelijks iets van groente binnen krijgen, vandaag hebben ze al een worteltje gehad. Ook heb ik daarstraks zo'n plantje Golliwoog gekocht waar ze naar hartelust van kunnen eten.

Hebben jullie nog enig advies ivm speciaal voer misschien om hem zo snel mogelijk terug wat te laten bijkomen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk niet dat alleen gras voldoende is nee, al kom je er wel een heel end mee en is het wel het meest natuurlijk. Ik zou sowieso hooi bij blijven voeren en een kleine portie biks (volgende zomer), een beetje een middenweg. Veel gras is goed, wilde konijnen eten ook voornamelijk gras natuurlijk, maar niet alleen gras. Al krijgen ze natuurlijk geen biksjes.

Maar misschien komt het helemaal niet hierdoor hoor! Het zou wel kunnen, maar het hoeft niet.. Ik zou hem even wegen en dan over een weekje nog eens wegen.. Hij zal toch wel moeten bij komen als je nu biks en groente geeft, als hij niet aankomt is er misschien toch wat mis?

Link naar reactie
Delen op andere sites

OK, ik ga hem morgen eens wegen en dan over een weekje nog eens, als er niets verschil is ga ik toch maar eens langs de DA voor alle zekerheid!

Ik heb de nijnen in de zomer wel af en toe biks gegeven, af en toe groenten, af en toe een pluk hooi erbij ... maar niet met regelmaat. Vanaf nu dus terug elke dag hetzelfde ritueel (qua voeding) en dan maar hopen dat hij vlug terug opknapt.

Volgende zomer maak in ieder geval niet dezelfde fout!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later...
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .