Ga naar inhoud

Sience Selective


Iris

Aanbevolen berichten

Hoi,

'K heb een vraagje. Voeren jullie je oudere konijnen het SS voer speciaal voor oudere konijnen? Ik heb er 2 van 3 en net eentje van stal mee genomen van 10 jaar of ouder...

Ze eet het wel maar is wat schraal. Verder krijgt ze hooi en water en een hard broodje.

Iris

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb ook een aantal oudere konijnen zitten. Van de dierenarts kreeg ik een proefzakje mee en ik heb eens kritisch naar de samenstelling gekeken. Als je de normale variant vergelijkt met de mature variant valt gelijk op dat er in de mature variant minder eiwitten zitten. Dat komt waarschijnlijk omdat de brokbasis uit Timothy hooi bestaat, in plaats van Alfalfa/lucerne. Alfalfa staat er om bekend veel meer eiwitten en calciumte bevatten en is vooral geschikt voor konijnen die bijv. moeten aansterken. Timothy daareentegen is een 'magere' hooisoort.

Er bestaat ook een merk voer (bij mijn weten niet in Nederland te verkrijgen) die voor jonge konijnen in de groei en oudere konijnen een alfalfa variant te geven. Juist de volwassen konijnen krijgen een voer op basis van Timothy. Als je de verschillen tussen Alfalfa en lucerne bekijkt vind ik dit eigenlijk logischer. Zie ook onderstaande link (helemaal naar beneden scrollen):

http://www.mcmates.com/N_frame.html?http://www.mcmates.com/N_grp_16_10-1.html

Science Selective Mature klinkt natuurlijk erg goed voor oudere konijnen, maar aangezien je oudje vrij schraal aanvoelt zal ik het niet als basisvoer geven. Op de verpakking van SS Mature staat trouwens ook beschreven dat het bedoeld is om overgewicht bij oudere en minder actieve konijnen te voorkomen. Persoonlijk zou ik kiezen voor normale Science Selective en dit eventueel aanvullen met iedere dag een kleine hoeveelheid Mature. De vitamine verhouding is namelijk wel anders (en misschien beter aangepast aan het oudere konijn, maar daar weet ik te weinig van af) Verder bevat het meer vezels (hoewel dit ook niet echt noodzakelijk is bij een goed hooi etend konijn)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het voer van SS voor oudere konijnen heet Mature.

Zazou kreeg dit voorheen, toen hij nog met *Pumbaa* samenwoonde.

De konijnen vonden het heerlijk & deden het er heel goed op.

Ik kan het je wel aanraden om dit aan de oudere konijnen te geven, maar idd te mengen met de normale SS.

Zazou krijgt het nu even iets minder, omdat hij samenwoont met Nina, die nog geen jaar is.

Strax wil ik dit weer gaan geven, gemengd met de normale SS.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb nu een rammetje van zes (en een voedster van Ć©Ć©n, precies :P) en die krijgt de gewone Science Selective. In februari is mijn andere ventje (ook zes) overleden, hij had een hoop gezondheidsproblemen waaronder blaaszand en verkeerde stand van zijn kiezen. Hij at ook absoluut geen spriet hooi, al gaf je hem nooit wat anders te eten. In SS Mature zitten 22% vezels tegenover 19% in de gewone en eigenlijk is dat de voornaamste reden geweest voor mij om over te stappen naar de Mature. Als je kijkt naar het calciumgehalte maakt het niet uit of je de gewone of de Mature geeft, beide bevatten 0,6% calcium.

Maar mijn gezonde konijntje die gewoon hooi eet en verder niks mankeert, moet het maar mooi doen met de gewone SS. Mocht ik nog eens overstappen, zal dat eerder naar Bunny Basics T van Oxbow zijn bijvoorbeeld. (Dit was ook de bedoeling met Indy, maar hij is niet lang nadat eindelijk duidelijk was dat hij blaaszand had overleden.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mocht ik nog eens overstappen, zal dat eerder naar Bunny Basics T van Oxbow zijn bijvoorbeeld.

Laatst had ik van Sef een portie hiervan gekregen, om te kijken of de konijnen dit lekker vinden.

Voor Zazou wil ik strax de konijnen over gaan zetten op BBT gemengd met SS.

Maar eerst effe het andere voer opmaken ;)

Ze vinden het bij mij alle 4 ontzettend lekker!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bunny Basics T van Oxbow

is dat nog beter voor je konijnen? of is dat heel duur?

  • Crude Protein min 14.00%
  • Crude Fat min 1.50%
  • Crude Fiber min 25.00%
  • Crude Fiber max 29.00%
  • Moisture max 10.00%
  • Calcium min 0.35%
  • Calcium max 0.85%
  • Phosphorus min 0.25%
  • Salt min 0.50%
  • Salt max 1.00%
  • Copper (min) 30 ppm
  • Vitamin A (min) 19,000 IU/kg
  • Vitamin D (min) 900 IU/kg
  • Vitamin E (min) 190 IU/kg

dit vond ik als samenstelling, wat houd dat max. en min. in?

aangepast door Clauuxx91
Link naar reactie
Delen op andere sites

De samenstelling van hooi etc is nooit helemaal hetzelfde, dus de samenstelling van biks ook niet. Maar ze garanderen wel dat er minimaal zoveel en maximaal zoveel in zit. Bij andere biks is het vaak een gemiddelde.

En ik snap je vraag niet helemaal, en is dat nog beter OF is dat heel duur? Als het alleen maar heel duur was zou ik het echt niet gaan geven hoor.. :')

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het beter dan SS, maar denk dat het verschil niet wereldschokkend is. SS is ook heel goed voer. In Nederland is BBT niet echt te krijgen, als je het uit Engeland besteld is het volgens mij wel goedkoper dan SS in Nederland, maar dat weet ik neit zeker.

En het is gewoon een brok voor elke leeftijd geloof ik, zou het niet specifiek aan een ouder konijn geven. Ik hou het zelf in elk geval bij SS voorlopig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .