Ga naar inhoud

Pootjes en kont onder de urine


Clauuxx91

Aanbevolen berichten

Toen ik me konijnen van het pension had afgehaald hadden ze vieze pootjes en kont door urine en keutels.

Nu blijven geen keutels meer hangen maar het zit wel bijna altijd onder de urine.

zelf vind ik het een beetje goor want als ik ze optilt of als ze op schoot komen dan zit me shirt en broek onder.

ik kan me niet herinneren dat ze dit vroeger ook hadden.

hoe kan ik er voor zorgen dat ze niet zo vies worden?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bedoelt met pension een vakantieopvang ofzo? Tja... ze zullen dan slecht verzorgd zijn vrees ik. Dat het nog steeds vrijwel altijd onder de urine zit lijkt me niet goed, maar ik weet niet of er een (besmettelijke) ziekte bestaat die dat kan veroorzaken? Het is namelijk wel erg toevallig natuurlijk dat het nu opeens zo is :s.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zien ze er nog vies uit of zijn ze aldoor nat? Hebben ze dat beide?

E. cuniculi kan een oorzaak van urinebrand zijn.. En E. cuniculi is besmettelijk en komt vaak "boven" als het konijn (ernstig) verzwakt is (geweest).. En dat is natuurlijk wel het geval bij Max en Muffin.. Merk je ook andere dingen aan ze? Verminderde kracht in de achterpootjes oid?

Persoonlijk zou ik morgen echt een bezoekje aan de dierenarts brengen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

het is niet doorweekt alsof ze in een emmer water hebben gestaan maar wel vochtig en het stinkt.

een voetjes en langs hun benen en hun kont is het nat.

verder merk ik niks aan hun.

maar ik hoop niet dat het E.cuniculi is want ik weet bijna wel zeker dat vooral Max het bij haar draagt omdat haar zoontje kruimeltje E.Cuniculi heeft.

En het is besmettelijk toch dan moet Muffin het ook bij zich dragen.

maar ik ga dinsdag naar de DA voor inenten dan zal ik het erover hebben.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een konijn moet in goede conditie zijn voor een inenting, omdat ze van de inenting zelf ook ziek kunnen worden, dat kan sowieso, alleen die kans is erg klein. Als ze niet gezond zijn, is de kans echter een stuk groter. Ik weet niet precies hoe het zit, als ik logisch na denk kan ik wel wat verzinnen maar laten we maar geen fabeltjes in de wereld krijgen, uiteindelijk komt het toch op één ding neer en dat is dat een ziek of verzwakt konijn níet ingeënt mag worden.

En wat als ze myx krijgen.. Je moet het zo bekijken: De kans dat ze in aanraking komen met myxomatose of VHD is natuurlijk aanwezig, maar relatief klein. Maar die inenting krijgen ze sowieso. Natuurlijk hoeven ze er niet perse ziek van te worden, maar die kans is wel aanwezig.

Maar als jij een goede DA hebt, zal die jouw konijn ook nóóit inenten zolang EC e.d. niet uitgesloten is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is denk ik sowieso verstandig om niet met het normale ent-uur mee te draaien. Stel dat ze iets besmettelijks hebben en je steekt alle konijntjes aan die er op dat moment zijn? Daarnaast is de enting voor een niet-gezond konijn inderdaad een risico. Wat je wellicht nog zou kunnen doen, is vragen bij konijnenopvang in de buurt wanneer zij tussendoor nog een keer enten. Ik heb namelijk weleens begrepen dat sommige opvangen de konijntjes enten zodra er 10 zijn die dat nog nodig hebben (aangezien de DA een dosis van 10 per keer op wil maken). Wellicht kun je daar altijd nog bij 'aanschuiven'?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is hun kontje ook helemaal nat?

Ik bedoel of je zeker weet of het uit hun kontje komt?

Zazou had laatst ook een nat kontje & meneer bleek constant op natte plekken in het verblijf te gaan zitten.

Hierdoor schrok ik me kapot & achteraf bleek het gewoon van vochtige plekken in zijn verblijf te komen.

Nu we alles overdekt hebben is het probleem verholpen.

Maar ik heb voor de zekerheid wel even een urineonderzoek bij de DA laten doen.

Hieruit kwam alleen naar voren dat hij teveel calcium in zijn urine had.

Aangezien allebei jouw konijnen een natte kont hebben zou het mss ook van natte plekken uit het verblijf kunnen komen.

Maar met een urineonderzoek zal je meer zekerheid krijgen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .