Ga naar inhoud

Dwangvoeren gaat niet.


Puppynijn

Aanbevolen berichten

  • Reacties 77
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De Da belde vandaag om te vragen hoe het ging over het weekend heen en dat Nijn nu wel echt beter zou moeten zijn. Ik heb verteld van het voeren en noemde van het vermoeden van de haken, maar zij dacht dat dat onwaarschijnlijk was.

Mijn DA heeft blijkbaar een apparaat dat ie haken van kiezen kan knippen, ook de achterste zei ze, zonder verdoving. En dat heeft ie tijdens de dagopname gedaan.

We hebben vanavond een afspraak (lekker de laatste van de avond, hebben ze de tijd voor haar). Dat dwangvoeren kan ook niet eeuwig doorgaan, natuurlijk. Nijn woog op 22 aug 1998 gram, nu nog maar 1709. Da's best fors minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, geen haak te vinden. Wel een gaaf apparaat hoor! ik kon leuk meekijken :)

Ze had wel verhoging - blijkbaar zit er dus ergens een ontsteking. Wat kon hij niet zo vinden - hij heeft wel alles gevoeld en bekeken en haar buik is netjes soepel, dus geen verstoppingen te vinden. Ook langs haar kaak gevoeld, ze trok nergens terug en geen abces te voelen. Ze was vandaag 1650 gram, maar dat was op een andere weegschaal.

Voorlopig dus bij de pijnstilling en ciseral ook nog baytril (antibioticum) geven. De ciseral mocht wel gehalveerd omdat ze wel darmbeweging heeft en om het "natte" van de poepjes te verminderen. Dat zorgt er natuurlijk ook voor dat de darmen sneller gaan en dan kunnen ze niet alle vocht eruit halen. En voorlopig nog 100 ml dwangvoer per dag, tot ze zelf gaat eten (of vrolijk gaat zitten doen en dus blijkbaar energie heeft). Dan gaan we afbouwen met 10 ml per dag terug tot 0.

Nu net heeft ze alweer 40 ml op. Ze heeft ook echt trek. Zo nog twee spuitjes en dan morgenochtend weer 4.

Ik hoop dat die antibiotica zn best gaat doen. En ik ga me ook inlezen op cocidiose (ehm, hoe schrijf je dat?), want je zult net zien dat dat erachteraan komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

We zijn nu anderhalve week verder, maar op zich vind ik t voeren niet zo erg meer, omdat het makkelijk gaat nu. Ik wil gewoon dat ze blijft leven en dat ze weer gezond wordt en de katten terroriseert :he: Van vroeg opstaan heb ik geen last.

De poepjes, tja, ze ruiken wel anders, sommige. Volgens mij zijn dat de bdk, want zo ruiken ze, maar ze zijn een stuk groter dan normaal en er zit niet zo'n glimlaagje overheen als dat er anders zit. Ze eet ze idd nu niet (allemaal) op, maar ik kan me daar wel wat bij indenken - ze zijn anders dan normaal. Het zou zomaar kunnen dat ze nu even niet zo gezond voor haar zijn? Er zitten ook gewone poepjes tussen, die ruiken niet. Wel wat nattiger dan normaal. Ik zal eens foto's maken als ze weer op de bak is geweest.

Het is een nieuw apparaat, mijn DA is nogal gek op snufjes :yes:. Ik kan wel eens vragen hoe het ding heet? Misschien ook wel een aanrader voor andere KK-DA's.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze at haar bdk wel vaker niet hoor. T is nogal een kieskeurig nijn. Ze kreeg nl zeker niet teveel biks (20gram/dag, op twee kilo konijn), maar wel heel veel groen, takken en natuurlijk onbeperkt hooi. Haar hooi eet ze ook niet echt. Ik dacht altijd, ach, ze krijgt vezels genoeg binnen van t groen en de takken. Ze vrat zo een hele wilgetak binnen vijf minuten weg. En dan nog de rest!

Normale bdk heb ik niet gevonden he, alleen van die rare grote dus soms. Die zijn afwijkend van normaal. Ik zou er niet gek van op kijken als nijn weet dat die niet goed voor haar zijn. Het zou kunnen dat ze ook normale bdk heeft, maar dat ik die gewoon niet te zien krijg omdat ze die direct opeet.

Foto's volgen zodra ze weer op de bak is geweest (ik had net verschoond)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ze maar wel genoeg BDK eet. Ik heb pas kort geleden begrepen hoe de stofwisseling van een konijn gaat en waarom de BDK's zo belangrijk zijn. Dat gaat nl zo (verbeter mij als ik het verkeerd onthouden heb)

Een konijn eet het voedsel; eenmaal in het lichaam wordt het gescheiden in voedzame stoffen en stoffen waar het lijf niks mee kan. Die laatste komen er vrij snel weer uit als gewone keutels. Maar de voedzame stoffen komen eruit als BDK. Pas als een konijn die opnieuw opeet kunnen die voedingstoffen opgenomen worden in het lichaam.

Dus als een konijn die niet opeet, dan krijgt het dus eigenlijk geen voeding binnen terwijl het wel eet! Dus de darmen blijven zo wel aan de gang, maar een konijn kan toch verhongeren.

Lizzie eet ook af en toe haar BDK niet op, en dan ga ik biks minderen, want dan krijgt ze waarschijnlijk teveel te eten. Maar als je een konijn moet dwangvoeren zal het niet snel te veel eten binnenkrijgen, toch?

Toen Lizzie zelf steeds minder ging eten toen ze ziek was en ik haar uiteindelijk moest dwangvoeren heb ik ook ruim 2 weken niet Ć©Ć©n BDK zien liggen.

Dus als ze er af en toe eentje laat liggen is dat niet erg, maar als ze nu zo weinig zelf eet, is het niet zo goed als ze haar BDK's laat liggen lijkt mij..

En dat apparaat, dat is dus waar de assistente van DA Cornelissen van DK Broerdijk het blijkbaar over had. Je kan dus ook kijken of je die DK kan bellen als je er meer over wilt weten, Cindy.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad goed om te weten!

Ik zal er meer op letten of het echte BDK zijn of dat ze gewoon vreselijke stinkpoepjes heeft nu.

Zou natuurlijk ook niet gek zijn. Vanmorgen lag er geen poepje in de bak :( maar zal misschien stress zijn geweest. Wel weer braaf gevoedert, 30 ml ging erin. Gisteravond 60. De bedoeling is dat ze een beetje hongerig blijft en hopelijk zelf een bixje gaat eten.

We kregen wel complimenten van de DA dat we zo goed voor haar zorgen :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb haar nog nooit ontwormd, zodra ze weer wat meer te pas is zal ik dat doen. Maar ze eet ze meestal wel, alleen niet altijd. En als ze dus gek zijn (zoals de afgelopen periode) dan eet ze ze niet. Kon geen foto maken, want er lag er geen :whistle2: volgens mij heeft ze m opgegeten :yes:

Dat ontwormen zou wel eens vlug kunnen zijn trouwens.. Ik was vergeten haar hok dicht te doen en vanmorgen (ugh.. half zes!) toen ik beneden kwam om haar te voeren zat ze vrolijk te huppelen!:party::party::party:

En ze viel me ook aan toen ik haar uit haar hok tilde. Da's een goed teken! (niet zo lief, maar soit, een nijn hoort niet opgetild worden leuk te vinden). Wel nog vrij veel ketting poepjes, maar ook een boel mooie losse. Geen 100+, maar wel mer dan 30. Da's het record van de afgelopen tijd.

Volgens mij slaat de AB aan:party:

(valt het op dat ik blij ben? :he: Ik weet wel dat ze terugslag weer kan krijgen hoor, mja, vanmorgen was ze gewoon echt weer helemaal mijn eigen monsternijn :love: En dat had ik best wel boel gemist)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het lijkt nog steeds goed te gaan, vanmorgen wel 50 poepjes in de bak (in Ć©Ć©n nacht tijd!) en madammeke begint weer aan te vallen. Dwangvoeren wordt weer lastiger, want ze vecht er tegen. Ook voel je haar ruggegraat niet zo veel meer!

Vanmorgen evengoed nog vier spuitjes gevoerd en een hand paardebloemblaadjes en wat zevenblad, framboos- en braamblad. Daar begon ze meteen in te knagen!

kortom, de goede hoop blijft! Als ze nu ook nog lief bix wil gaan eten, dat zou helemaal geweldig zijn!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien dat je ook wat minder moet gaan dwangvoeren. Ze eet groente, dus dat is goed. Het is geen drama als ze even wat minder voedingsstoffen binnen krijgt, zolang ze maar genoeg eet om de darmen op gang te houden. Door te blijven dwangvoeren, zit zij aldoor vol en dan stimuleer je haar niet echt om te gaan eten. Misschien dat je eens Ć©Ć©n keertje dwangvoeren kunt overslaan om te kijken of dat al helpt? Je moet op een gegeven moment toch weer terug naar normaal..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ze eet pas sinds vanmorgen groen, maar ik ben inderdaad wel van plan om nu te gaan afbouwen. Dat zou dan met 1 spuit per dag moeten minderen (jippie! kan ik vijf minuten langer blijven liggen 's ochtends!:))

Even aankijken hoe het gaat. Ik heb ook haar hooi gewogen en haar bix geteld. Ik hoop natuurlijk dat ze straks zelf vreselijk daarin heeft zitten knagen (en dan pas ik eventueel de hoeveelheid nog aan).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou.. Madam heeft goed haar best gedaan! Wc lag vol als voorheen (yep, 100+ poepjes! en allemaal beeldig, hier en daar een kort kettinkje voor haar baasje als dank :he:) en ze eet alsof ze twee weken niets te eten heeft gehad! :party:Holy F... wat een omslag! En, zelfs hooi! ik kreeg niet eens de tijd om een nieuw handje voor haar neer te leggen, ze viel het aan of het het allerlekkerst van de wereld is! Biksjes had ze ook braaf 18 stukjes gegeten en al het groen (2 kleine wilgetakken, handje paardestek) was op! Weer nieuwe bijgelegd en omnomnomnom weg! Dus maar weer erbij gelegd, met framboos (goed voor stoelgang :yes:), aardbei, zevenblad en braam. En een grote wilgetak. Ben heel benieuwd wat er nog ligt als ik morgen beneden kom!

Maar eh.. ik drink er wel even een wijntje op :party: of twee :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jippieeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee! :D

Die bramenbladeren, hoe geef je die? Er staat plots een bramenstruik in onze tuin maar Dollie prikte zich een beetje toen ze heel onschuldig een blaadje wilde plukken.. Dus nijntjes prikken zich dan ook? :P maar ze vinden het vast wel lekker dus wilde hetwel geven als dat kan!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat ze ergens een ontsteking heeft (gehad), maar waar heb ik geen idee van. Ik vermoed toch in haar bekkie (omdat ze de eerste week geen koorts had, maar niet wilde eten). Ga zo wel even de DA bellen en vragen hoe de medicijnen nu moeten. Maar de ciseral ben ik al aan het halveren (want weer een halve bak vol dropjes :party:) en de pijnstilling ook.

Dollie: de bramenbladeren: ik knip ze af en trek dan de grootste nerf eruit (als daar ook stekels aan zitten). Maar de ene braam hier heeft geen stekels, da's een tamme braam :he:, die krijgt ze met tak en al.

Ze heeft het wel echt gevonden weer hoor, het eten! Ze eet nu net zo veel - zo niet meer! - dan voor ze ziek werd. Ik heb haar vanmorgen nog een spuitje dwangvoer gegven, maar die wilde ze niet meer.. ze spuugde het gewoon weer uit :P. Gelukkig is Eric thuis vandaag, dus die houdt haar in de gaten en hij zou allemaal lekkers voor haar kopen. Verwend nijn? Mwah :he:

Ben echt blij! :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .