Ga naar inhoud

Help, Lizzie eet niet meer! Welke meds geven?


Bianca

Aanbevolen berichten

haha straks krijgen we nog een knikker toppic op bb.

Dit is dus ook een van de redenen dat ik wel eens vraag naar een foto van de keutels dit geeft heel veel informatie.

Als of ik keutels kan lezen haha .

Ik verwacht ook niet dat een dierenarts dit kan hoor.

Zou wel handig zijn....om aan informatie te komen over het konijn eventeel ziektebeeld beter in kaar te brengen.

Maar Dollie de keutels van Fred en Ferline die veel groen eten en ss en weing hooi zijn dan ook donkerder van binnen klopt dat ( vers)

Snuf eet meer hooi dus die zijn groter en lichter van binnen als ie minder groen eet.

Een gezond konijn kan wel tot 100 keutels per dag produceren :lol:

Gemiddeld ligt dit rond de 50 keutels per konijn.

Als een konijn in een nieuwe omgeving geen blindedarm keutels kan leggen om geur aan te merken....Zal hij gewoon keutels gaan produceren om zijn geur te verspreiden.

Naast zijn geur klier :mdr:

Kan er wel een studie van maken inmiddels :whistle2:

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 117
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik heb foto's.. :he:

IMG_8803.JPG

IMG_8804.JPG

Nummer twee speelt vals, dat was geen verse. Zijn beide van Feline, heb er later pas eentje van Fred bij gevonden.. :P nummer één is dus van Snuf, (twee en) drie van Feline, vier van Pip. Die van Snuf was echt makkelijk stuk te maken, de verse van Feline ook redelijk en die van Pip was wat klein om makkelijk te breken.. :P maar Pip eet ook relatief weinig hooi, dat zie je ook wel.

Snuf krijgt dus zo'n 40 à 50 gram gewone biks en eet drie hooiballen per dag leeg, drinkt zo'n 500 ml. Fred en Feline krijgen (overdag) onbeperkt gras, zo'n 20 gram SS (per konijn), een bakje gedroogde kruiden (voor twee) en zo'n 400 gram groen (per konijn) en eten daarnaast één hooiruif per dag leeg, drinken (samen) zo'n 200 ml. Pip krijgt 30 à 40 gram SS, één à twee keer per dag een handvol paardenbloembladeren en weegbree, één keer per dag een portie andijvie en witlof en dan op schoot nog een worteltje met loof, eet daarbij nog een pluk hooi. Ik bouw de groente af want ik wil dat ze meer hooi eet. Hoeveel ze drinkt verschilt, niet veel. Hooguit 50 ml.

Ook wel erg grappig:

IMG_8802.JPG

Keuteltje van Pip van gisteren, keuteltje van Pip van de eerste dag.. Drie weken geleden.

Ik heb ook nog kettingkeuteltjes in de aanbieding zag ik.. :glasses: Feline zal Fred wel weer fanatiek gewassen hebben.. :rofl:

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ehm, we hebben het over PIP hè, die kleine.. En die was in verbazingwekkend goede conditie voor een moederloos konijntje toen aldus de dierenarts.. Dus ik denk dat dat wel mee valt.. Ze zijn daarna wel met de dag groter geworden en toen ze biks ging eten werden ze ook eindelij krond.

Hoe groot zijn de keuteltjes van konijntjes van die leeftijd normaal dan?

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Wow, wat een hoop leerzame post erbij ineens! :love:

Okay, even kijken..

Dollie, over Pip, ik ben het met Cindy eens dat die mini keutel wijst op een slechte darmwerking. Zelfs bij zo'n kleintje! Maar dat kan van de stress geweest zijn van die dag, of moeder had zelf weinig te eten en kon daarom haar kinderen ook niet zo best voeden. Maar zo klein en nog kleiner had Lizzie ze ook toen ze bijna niks meer at.

Over het 'keutellezen', omdat Zoë zo slecht at het laatste half jaar van haar leven heb ik toen ook geleerd hoe je aan de keutels kan zien hoe het met de darmen staat. Zoë zat steeds tegen stille darm aan en kreeg ook hele kleine keutels (kan ook een symptoom zijn dat ze al stille darm hebben overigens! Dus als je zulke keutels vind, of nog kleiner, de zogenaamde 'speldenknopjes' check dan goed de conditie van je konijn.

Lizzie was wat stiller dan normaal (niet meer rennen en binkieën), maar wel nog heel 'vrolijk' en nieuwsgierig, dus daarom wist ik dat het nog niet kritiek met haar was, maar dat ik wel moest zorgen dat er continu eten in de darmpjes kwam.

Niet elke dierenarts kan goed 'keutellezen', al weten de meeste wel dat heel erg klein of met de wormen eruit hangend niet goed is. Maar je hebt er zelf ook veel meer aan om het zelf te kunnen, omdat je dan ook sneller ziet wanneer de keutels anders zijn dan normaal. Dan weet je dat er iets met de darmen is veranderd, al kan dit dus ook komen door ander eten toevoegen of meer of minder hooi eten.

Ik heb echter helemaal geen ervaring met het openmaken van keutels en de inhoud 'lezen', dus dat vind ik super interessant om te leren.

Wat dat betreft heb je dus meer aan iemand met veel ervaring in het houden van konijnen (vooral ook van zieke konijnen) dan aan een DA, dus Cindy is hier een schat aan ervaring waar we allemaal gelukkig veel gebruik van mogen maken :D

De keutels van Lizzie beginnen al wat groter te worden. Hier ook wat foto's:

De linkse zijn ook recent, maar dat is de maat van hoe ze een paar dagen terug nog waren. Ze worden steeds meer zoals de rechtse:

bianca-albums-konijn-gerelateerd-picture28405-dsc-0026-resize.JPG

Maar wat zie jij aan de binnenkant Cindy?

bianca-albums-konijn-gerelateerd-picture28402-dsc-0029-resize2.jpg

Natuurlijk moest Lizzie zich ermee bemoeien... :he:

bianca-albums-konijn-gerelateerd-picture28404-dsc-0031-resize.JPG

Over groente:

Ik heb vandaag bij de Coop een potje met een plantje krulpeterselie gehaald (had eerst een bos platte peterselie) en die vind ze wel lekker. Heb de bospeen geslacht voor mijn eigen eten en haar weer wat loof gegeven en ik heb haar een klein beetje cherrytomaat laten proeven.

Ik kon geen aparte zakken sla vinden, maar wel 'rucola melange' met rucola, lollo rosso en veldsla. Mag ze die alle drie hebben? Die zak is 1/3 groter en 10 cent goedkoper dan alleen rucola.

Suuzi (hey je bent er weer! :)) bedankt voor de rucola-tip, maar ik heb 2 rechterhanden met echter niet één groene vinger eraan. :arf:

Ik heb wel een huis vol planten, maar die zien er allemaal niet zo heel goed uit terwijl ze wel allemaal van het soort 'bijna niet dood te krijgen' zijn. Ik heb geprobeerd om kruiden te houden in zowel de vensterbank als op het balkon, maar die zijn allemaal kapot gegaan... :s

Kan je zo'n rucolastruik anders ook al als struikje kopen bij het tuincentrum? (of lachen ze me uit als ik dat vraag? ;)) En kan je het ook binnen houden/kweken, want mijn balkon is erg klein, dus dat past wellicht niet eens..

Margot, wat een enorme bult groenten! (ook al moet je het door 3 delen)

Die van jou krijgt dus wel andijvie en tomaat en komkommer en dat gaat goed?

Ik schrik wel van de koolbladeren, ik dacht dat ze die echt niet mochten hebben!

En qua fruit-snoepje mag een witte druif dus ook wel een keertje? Die verslind ik zelf echt dus dat is wel fijn als ik er haar ook heel af en toe een mag geven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Koolsoorten mogen wel, maar echt met mate, en boerenkool is technisch gezien een bladgroente. Die van mij zijn er hartstikke gek op! :yes:

Wat vond ze van de tomaatjes? Het ene konijn begint er spontaan van te smakken, het andere probeert het zowat uit te spugen is mijn ervaring.. :whistle2: met paprika is het nog erger :rofl:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat en prachtige keutels heeft Lizzie nu!

Ik zie veel vezels (hooi) en groen zie je aan de buiten kant keutel, naast dat de keutel niet droog is van binnen.

De keutels worden nu voller en groter dus.

Ziet er dus prima uit.

Wat betreft de plantjes in een planten bak buiten die moet je wel water geven natuurlijk.....

z'n gemengde zak met rucola kun je gewoon geven ja dat is prima.

kun je wel 3 dagen mee doen dan vallen de kosten wel mee.

Boeren kool word veel aan konijnen gegeven zonder gas overigens....

Mijn 2 e keutel van enkel ss voer is dus kurk droog van binnen als je de keutel fijn knijpt heb je poeder....

Dolly het kan heel goed dat jouw konijntje net was begonnen met eten en de overgang met melk had.

Maar de keutel zegt dat ze niet voldoende at op het moment dat ze bij je kwam.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij valt het met het formaat reuze mee, naar wat i kvan anderen gehoort heb (heb het toen gelijk na gevraagd natuurlijk, had nog nooit zo'n klein keuteltje gezien, zelfs niet bij Indy terwijl die al een week nauwelijks gegeten had) alleen de vorm is niet mooi, maar ze heeft ook de nodige stress gehad natuurlijk. (Moeder weg, broertjes en zusjes weg, naar mij toe, naar de dierenarts en dat binnen een paar uur.) Maar ik ga er toch van uit dat de mensen die i kgevraagd heb gezonde nestjes hebben die goed gevoed worden.. Aangezien ze ook serieuze fokkers zijn. Hoe kan zo'n kleintje er ook zo'n keutel (als die daarnaast) uitkrijgen...

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maar hoeveel zegt de grootte en kleur nou eigenlijk dan? Vanaf een bepaald punt dan, speldenknoppies zijn nooit goed natuurlijk. Ik bedoel, alleen naar de keuteltjes kijkend zou je zeggen dat Snuf de beste voeding krijgt. Terwijl, naar een wild konijn kijkend, het dieet van mijn konijnen daar veel meer mee overeen komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De kleur zegt of het konijn dus groen eet .....donker en sappig van binnen

De grote heeft met hooi eten te maken hoe meer hooi hoe voller de keutel licht van kleur

De kleine keutels bij volwassen dieren zijn de niet hooi eters en vaak ook niet de dieren die groen eten of aangeboden krijgen.

knijp je in die keutel is het allemaal stof en droog.

deze 3 catogorien zijn mooie ronde gzonde keutels...

e

Dit noem ik de waarschuwing keutels

Daar naast heb je afwijkende keutels van vorm dat kan slecht eten betekenen( verschillende oorzaken zoals haken op de kiezen), of afwijkend en groot een darm verstoping ( te weinig vocht en of drinkfles stuk of een verhuizing van hok)stess

De ketting keutels daar zit haar in en kunnen als je konijn stopt met eten dus aan geven, een haren verstopping in de maag.

keutels worden dan ook steeds kleiner....

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, maar je leest vaak, hoe groter (en lichter) de keuteltjes hoe beter. Mijn vraag was, in hoeverre gaat dat op.. Hoe meer hooi, hoe beter, maar gras is net zo goed en daardoor worden ze juist wat kleiner en donkerder. Als ik kijk naar mijn konijnen en naar Snuf, mijn konijnen moeten veel eten (groente, kruiden, beetje biks) om dezelfde voedingsstoffen binnen te krijgen als Snuf met haar 50 gram biks. Voor de kiezen en darmen is dat beter, maar de keuteltjes zijn toch fors kleiner. Opzich logisch, want ze krijgen het redelijk over de dag verdeeld waardoor ze minder "tijd" hebben om hooi te eten, ze zijn immers al veel tijd kwijt aan het eten van al die adnere dingen. Moet ook zeggen dat wel of niet loslopen (gras eten) véél uitmaakt voor het formaat van de keuteltjes.

Maar wat is dan beter.. Heel veel hooi of veel groente en gras (en een beetje hooi)?

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

De keutels worden het grootste van heel veel hooi dat is gewoon een feit......

Dat snap ik.. ;-) Maar het allergrootste is dus inderdaad niet (perse) het allerbeste.

Moet ook zeggen dat Snuf veel sneller de darmpjes van slag heeft, sneller BDK laat liggen. Ze is weinig gewend. Terwijl ik bij Fred en Feline regelmatig een redelijke hoeveelheid va neen "vreemde" groente geef oid zonder problemen. Veel hooi mag dan goed zijn, maar alleen hooi en brok is wel erg eenzijdig.

aangepast door Dollie
Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee nee groter is dus niet altijd beter! groter zegt enkel dat je konijn veel hooi eet niks meer en niks minder.

Te kleine keutel zegt geen hooi dus te weinig vezels ( mogelijk alleen bix)( heel droog van binnen)

Dus zit je in het midden en eet het konijn bix, groen en hooi krijg je een gemiddelde goede keutel die niet te droog is van binnen.

En dus goed door de darmen rolt als het waren lochica....

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .