Ga naar inhoud

Dwangvoeren mislukt


Mir@n

Aanbevolen berichten

Ik doe nogmaals een beroep op jullie. Ik ben vandaag met Panda naar de DA geweest omdat hij niet at. Hij bleek haakjes op zijn kiezen te hebben en die hebben ze vandaag onder narcose verwijdert. Hij loopt nog een beetje dronken door het huis. Ik heb voeding meegekregen van de DA. Dit voer wil ik via een spuitje in zijn bek doen, maar hij spuugt het weer uit. Hoe krijg ik dit naar binnen toe? Ik zet de spuit al aan de zijkant van bekje, maar hij gooit het met zijn tong weer naar buiten.

Iemand nog een idee wat ik kan proberen? Of moet ik hem nog even laten bekomen en het straks nog maar eens proberen. Ik heb hem vanmiddag om 3 uur opgehaald bij de DA.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Misschien laat je dat spuitje te veel aan de voorkant van het bekje waardoor hij alles er weer makkelijk uit kan gooien met zijn tong ?

Je mag het dan best wat dieper inbrengen hoor..

Vervelend klusje is het wel...hopelijk knap hij nu wel snel op..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien is dat het probleem. Ben ik te voorzichtig. Ik heb hem net wel wat water waar ik wat van dat voer doorgedaan heb gegeven. Hij heeft nu in ieder geval gedronken. Ik ga het straks nog een keer met hem proberen. Bedankt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Logisch dat je voorzichtig bent...

Ik weet natuurlijk niet of dat de oorzaak is, maar bij onze konijnen merk ik daar wel altijd aan of ik ver genoeg (klinkt dat vervelend) zit...anders gooien ze het er inderdaad zo weer uit....

Met een beetje mazzel eet hij straks misschien wel zelf....

Zorg in ieder geval dat er ook hooi ligt bij hem en wat groente..van die dingen waarvan je weet dat hij het lekker vindt..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je mag ook wel vrij krachtig op de spuit drukken, zodat het voer wat achteraan in zijn bekje terechtkomt (uit de spuit gekatapulteerd wordt). Niet te veel ineens, want dan bestaat het risico dat hij zich verslikt. Maar inderdaad, diep genoeg in z'n bek doen, niet enkel het tuitje, maar zeker 2 cm van de spuit.

succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb het voer wat meer verdunt en op een schoteltje gedaan. Hier heeft hij van gedronken/het opgeslikt. Dus hij heeft al iets binnen. Ik ga straks de spuit weer hanteren en zal de tuit meer naar achter dan naar voren in zijn bekje doen. Dan slikt ie het hopelijk wel door.

Ik snap dat zijn bekje zeer doet van de tandarts behandeling, maar eten moet! Bedankt voor het meedenken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Spuitje dieper in z'n bekje steken, stevig duwen, niet te veel ineens. Bekje toehouden (hand errond sluiten) en met de andere hand zachtjes op de neus tikken en de buurt van de slokdarm masseren. Dit zorgt voor een slikreactie. Tegen krabben en spartelen kan je het konijn in een handdoek wikkelen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat rot dat jou het niet lukt. Ja bij de DA gaat het vast en zeker lukken, zij hebben daar al wat meer ervaring mee. Laat je ons wat weten als je terug bent? Hoe laat moet je daar zijn?

In ieder geval succes straks en dan maar hopen dat je nijntje gauw uit zichzelf eet en weer snel de oude wordt!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

sommige konijnen verzetten zich erg bij het dwangvoeren, en willen daarmee gewoon niet eten, maar pakken het voer bijvoorbeeld wel als je het op een theelepeltje voor hun neus houd (of op een schoteltje) Gewoon goed proberen, alles wat hij binnenkrijgt is iets.

ik denk dat de dierenarts je ook wel een goede techniek zal leren voor het dwangvoeren :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

lastig jah dat dwangvoeren

maar eet hij zelf al een beetje??

dat si natuurlijk al heel goed na een operatie

als je konijn het gewend is dat kam je m ook natte andijvie blaadjes of zo geven, dan krijgt ie vocht en wat te eten binnen

maar weet niet of ie dat wil

heel veel sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had Panda ook al een schoteltje met water voorgehouden. Daar dronk hij wel van. Toen heb ik het eten dusdanig verdunt dat hij het op kon slikken van het schoteltje. Dat deed hij gister wel een beetje, maar vanmorgen ook niet. Ik heb Panda om half 2 bij de DA gebracht en ze hebben hem daar nu gehouden en zullen met hem aan de slag. Ze bellen vanmiddag.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panda is nog steeds bij de DA. Hij wil nog steeds niet eten en ze zijn hem nog steeds aan het dwangvoeren. Hij heeft in ieder geval wel ontlasting gehad, dus ze krijgen er wel eten in. Maar ze houden hem nog steeds daar zodat ze hem in de gaten kunnen houden en dwangvoeren. Uit zichzelf eten doet hij dus nog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje wat een gedoe zeg...dat hij nog bij de da zit is natuurlijk niet leuk maar je weet nu wel zeker dat hij goed gevoerd wordt...moeten missen is niet leuk natuurlijk maar ik denk dat dit nu wel de beste oplossing is...

Hopelijk komen ze er snel achter wat er aan de hand is...

houd ons op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben blij dat ik hem gister naar de DA gebracht heb. Ik had het dus helemaal niet voorelkaar gekregen. En bij de DA is hij in goede handen. Ik vraag me wel af waarom hij niet eet. Hij heeft wel veel last van de narcose. Misschien voelt ie zich nog niet lekker ofzo. Maar hij staat onder goed toezicht en ik knuffel Jansen (de cavia en broertje van de overleden Janssen) gewoon extra. Zit nu een beetje alleen in het hok.

En ik hou jullie op de hoogte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las je verhaal gisteren al, maar was toen nimeer in staat tot een deftige post... Wat een rotsituatie voor je, maar hij zit idd goed bij de da. Weet je nu hoe zij het daar doen? Lijkt me wel handig om weten als dit nog eens bij iemand zou voorkomen.

Dat hij niet eet na de narcose vind ik dan weer niet zo raar, natuurlijk vergelijk ik nu met mensen, ik heb de dag van mijn operatie, die was om 14u al een bord spaghetti en een stuk cake verslonden. Mijn kamergenote is een paar uur voor mij geopereerd en die had vandaag nog steeds geen zin in eten en blijft maar overgeven en is nog steeds misselijk van de narcose. Iedereen reageert daar dus idd anders op, zal bij konijnen ook wel zo zijn...

Veel beterschap en hou ons op de hoogte hé?¨!

Groetjes

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik Panda ophaal, ga ik dat zeker vragen. Kan mezelf en anderen ermee helpen denk ik.

Is alle goed gegaan met je operatie? Hieruit blijkt dat iedereen (dus ook beestjes) heel anders op narcose reageren. Maar toen Panda een aantal jaren geleden gecastreerd is, had ik niet deze problemen met hem. Hij ging toen wel vrij snel eten. Maar ik wacht rustig af en ben blij dat jullie meeleven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .