Ga naar inhoud

Dwangvoeren mislukt


Mir@n

Aanbevolen berichten

ivm narcose: als mens reageer je daar ook niet altijd hetzelfde op, hangt af van je algemene gezondheid en vermoeidheid etc, waarschijnlijk was Panda al een beetje verzwakt?

Ik vind het wel belangrijk dat je ook het narcose middel vraagt en indien dit dezelfde da is, of dat in 2 jaar veranderd is. Je moet en nl rekening mee houden dat hij over een paar weken of maanden weer onder narcose moet, want die kiezen stoppen natuurlijk niet ineens met groeien.

Ik weet niet meer of je hier al topic over had, mr wat is de oorzaak? Eet hij genoeg hooi`? Want daarmee slijten ze hun tanden af. Dus meer hooi of hooi leren eten zijn dan belangrijk, eventueel extra takken, zou ook kunnen helpen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 51
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Panda was zeker niet verzwakt. Lekker, goedgevoed konijn is het. Panda heeft olifantstanden. 1 ondertand mist en ik ga dus om de 6 weken naar de DA om zijn tanden te laten knippen. Boven en onder. Hierdoor krijgt hij op een gegeven moment haakjes op zijn kiezen waardoor hij niet meer eet. Dat hebben ze nu verholpen. Dit kan een paar maanden goed gaan of een jaar. Dat weet je niet. Maar om de paar maanden onder narcose kan mi ook niet. Dus ik heb zelf een kniptang gekocht om zijn tanden kort te houden. Heeft de DA mij geleerd. Dus ik hoop dat ik door zijn tanden zo kort mogelijk te houden, de ruimte tussen de kaken zo klein mogelijk hou, zodat zijn kiezen goed slijten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij dwangvoeren zijn er twee die het moeten leren! :)

Je steekt de spuit vanaf de zijkant in de konijnenmond!! Niet van voren want dan is er kans op verslikken..

Je kunt heen en weer bewegen zoals een bit van een paard opschuift in de mond bij een ophouding (= eventjes kort inhouden) snap je? Dat stimuleert de slikreflex. Verder moet je zelf kalm en rustig zijn. Mijn ervaring is juist dat dwang de situatie verslechtert!

Wat helpt is soms het papje lichtjes warm voeren! En, heel belangrijk, iets voeren dat lekker is. Als een konijn bijv. juvenile niet lust is er geen beginnen aan. Kies voor iets dat je konijn lekker vindt. Biks dat je laat wellen in vocht is okay. Bij verstoppingen van de darm kun je beter recovery nemen als je dat hebtomdat daar meer vezels in zitten. En laat vooral je konijn eerst even proeven van je vinger voordat je gaat voeren want dan weet het wat hem te wachten staat. Neem jij blindelings hapjes van iets onbekends?? Dacht het niet ;)

Oh ja, ook pauzes (knuffelen!) tussen het dwangvoeren door kunnen goed helpen.

Ik lees iets over olifantstanden en knippen... ga als je dat wilt svp daarover lezen op internet! Konijnen.nl en wilhelminapark dierenartsen... Knippen leidt uiteindelijk tot een grote kans op splijten van tanden en vandaaruit tot abcessen. Je kunt kiezen voor verwijdering van de snijtanden en dan heb je geen risico op problemen.

Groetjes,

Lies

Link naar reactie
Delen op andere sites

Panda heeft olifantstanden. 1 ondertand mist en ik ga dus om de 6 weken naar de DA om zijn tanden te laten knippen. Boven en onder. Hierdoor krijgt hij op een gegeven moment haakjes op zijn kiezen waardoor hij niet meer eet. Dat hebben ze nu verholpen. Dit kan een paar maanden goed gaan of een jaar. Dat weet je niet. Maar om de paar maanden onder narcose kan mi ook niet. Dus ik heb zelf een kniptang gekocht om zijn tanden kort te houden. Heeft de DA mij geleerd. Dus ik hoop dat ik door zijn tanden zo kort mogelijk te houden, de ruimte tussen de kaken zo klein mogelijk hou, zodat zijn kiezen goed slijten.

Waarom heb je de tanden van je konijn niet laten trekken dan??

Dan zit je nooit meer met het probleem van olifants tanden.

En zonder die tanden kan ie ook perfect eten.

Al zal je natuurlijk de wortel iets kleiner voor hem moeten maken.

Het risico van knippen is dat de tanden splijten.

Dit kan hele pijnlijke gevolgen hebben voor je konijn.

En als je konijn toch onder narcose moet, kan de da ze gelijk verwijderen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat had ik ook al aangeven. Hij kan nu toch niets met die voortanden. Ik maak de groente al klein voor hem enz. Maar het schijnt nogal een zware klus te zijn om ze te trekken zei de DA. Vandaar dat ze het niet gedaan hebben. Ik ga nog even zoeken op internet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een vriendin van mij heeft een franse hangoor opgevangen en die had dus olifants tanden.

Die heeft de da verwijderd, want dat was veel makkelijker en vriendelijker voor het konijn dan elke keer moeten knippen of slijpen.

De kans is er wel, dat als ze niet alles verwijderen er een tand kan terug groeien.

Maar bij haar konijn is alles goed gegaan en is er niks meer terug gekomen.

En zonder die tanden leeft ie nu veel vrolijker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Panda gister ophaalt bij de DA. Hij was daar niet gelukkig en ook de DA heeft hem niet aan het eten gekregen. De laatste hoop was dat hij blij zou zijn dat hij thuis is en spontaan gaat eten. Dit heeft hij echter niet gedaan. Panda is vanmorgen om 5 uur overleden. Gelukkig was hij thuis en was ik bij hem. Hij krijgt een plaatsje op de regenboogbrug.

Helaas is mijn computer ook stuk en zal ik dus niet zo snel op berichten reageren. Ik breng maandag de computer even weg en hoop dat ie snel weer heel is. Voorlopig dus even geen internet. Maar dat Panda is overleden is veel erger. Maar hij had er echt geen zin meer in (is mijn idee) Bedankt voor het meedenken en leven.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeetje is hij toch doodgegaan zeg...Dat was wel het laatste wat ik had gedacht van deze situatie...

Wel fijn dat het gewoon thuis zo is gelopen..

Een telefoontje van de dierenarts dat je konijn dood is gegaan moet helemaal naar zijn...

Sterkte Mir@n !

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .