Ga naar inhoud

narcoseprobleem


Esjes

Aanbevolen berichten

Gijs is een dumpkonijntje dat we in mei gevangen hebben en naar de opvang hebben gebracht. We weten dus absoluut niet hoe oud hij is. Ondertussen hebben we hem geadopteerd.

Gijs zijn tandjes staan superscheef, zijn ondertandje groeide superhard uit zijn mond toen we hem gevangen hadden.

Bij de opvang hebben ze hem laten castreren, en het was de bedoeling om ook zijn tandjes te trekken. Het laatste is niet doorgegaan toen omdat hij hartritmestoornissen begon te vertonen, en de DA hem geen extra narcose wou geven om hem nog langer in slaap te houden.

Vlak voor hij naar ons is gekomen, is hij dan opnieuw onder narcose gegaan. Zijn ondertandjes zijn getrokken, zijn boventandjes bijgeslepen. Een week later zat hij hier.

Twee weken na zijn tandoperatie merkte ik dat zijn boventanden weer superlang waren. Ik zou het helemaal niet erg vinden om met hem af en toe naar de DA te gaan om ze te laten bijwerken, maar omdat 2 weken toch echt wel supersnel is, hebben we besloten om zijn tandjes bovenaan ook te laten trekken. De DA heeft ons toen verteld dat het te snel was om terug onder narcose te gaan, maar omdat zijn tandjes zo lang al waren heeft ze die per uitzondering toch bijgekipt (we weten dat dit niet zo goed was, maar voorlopig leek dit de beste oplossing)

3 en 1/2 week na de vorige narcose is Gijs terug naar de DA gegaan. Dat was gisteren. Toen de DA Gijs onder narcose wou brengen, viel zijn ademhaling af en toe weg en vertoonde zijn hart weer stoornissen. Ze heeft Gijsje niet durven opereren en hem zo snel mogelijk weer wakker laten worden.

Mijn DA gebruikt gasnarcose, en heeft voor Gijs ook nog even contact gehad met de dierenkliniek in Hulst, en ook zij raadden aan om het even voor bekeken te houden. Ik twijfel niet aan de kundigheid van mijn DA

Nu zit ik met een dilemma:

*Ofwel laten we Gijs zijn tanden geregeld bijknippen. Dit houdt wel gevaren in: als tanden geknipt worden bestaat de kans op splijten, + het zou wel heel vaak moeten gebeuren (slijpen gaat niet, dan moet hij weer onder narcose)

*Ofwel nemen we het risico, en laten we hem nog 1 keer onder narcose gaan bij de dierenkliniek in Hulst. Mijn DA neemt dan ook nog even contact met hen op om nog even Gijs zijn toestand aan hen uit te leggen.

Als we beslissen om hem naar Hulst te brengen, wachten we eerst nog een hele tijd zodat hij (hopelijk) de narcose weer aankan. In tussentijd zal er niets anders opzitten dan zijn tandjes af en toe te laten bijknippen.

De beslissing zal uiteindelijk bij mijn vriend en mij liggen, maar ik zou toch graag jullie mening hier over horen: wat zouden jullie doen en waarom?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Achteraf gezien was het beter geweest als die er gelijk uit gehaald waren. Ik weet het zelf niet 100% zeker waarom dat toen niet gedaan is (telefonisch contact geweest tussen DA, opvang en mij - is wat verwarrend geweest). Het heeft niet veel zin om me hier nu druk over te maken, het is nu zo.

Ik wil nu doen wat het beste is voor Gijs, probleem is dat ik niet weet wat het beste is.

Voorlopig eet en drinkt hij goed, morgen ga ik zijn tanden nog eens bekijken (wil er een gewoonte van maken om dat alle weken te doen)

Kan het zijn dat door omstandigheden (vb stress van de koppeling, andere voedselgewoonten, ...) zijn tanden tijdens de koppeling extra hard groeiden? Mij lijkt dat zoiets niet kan, maar het was toch extreem hoe die tandjes toen gegroeid waren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het eigenlijk een beetje moeilijk antwoorden maar......het knippen van de tanden brengt ook elke keer het risico mee dat ze kunnen splijten en dan alsnog eruit moeten.

Ik denk dat ik een maandje zou wachten en dat toch het risico zou lopen door hem onder narcose te brengen.....klinkt naar als je de risico's weet maar ben bang dat het op de lange termijn wel de enige optie is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De mailtjes naar dierenkliniek wilhelmina en naar de dierenkliniek in Hulst zijn vertrokken.

Dit vond ik nog op de site van de dierenkliniek in Hulst:

Narcose met beademing:

Bij een gewone gasnarcose ademt het dier spontaan, dit wil zeggen dat het dier zelf het ritme en de diepte van de ademhaling bepaalt. Ook het uitademen en de afvoer van het overtollige koolzuur gebeurt spontaan. Omdat narcosemiddelen steeds de ademhaling onderdrukken kan er een situatie van onvoldoende ventilatie ontstaan. Daarom gebruiken wij standaard gasnarcose met automatische beademing. Het toestel bepaalt dan het ritme en het volume van de ademhaling. Dit heeft een zeer veilige en zeer constante narcose tot gevolg.

Ook houden zij een goed overzicht over de vitale functies tijdens de narcose. Dat vind ik wel positief!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .