Ga naar inhoud

dikmakertjes


Aliciakonijn

Aanbevolen berichten

Wat voor cavia's zeker kan:

· Vitamine C is een antioxidant en helpt ons op deze manier beschermen tegen hart- en vaatziekten, tegen bepaalde kankers (van het hoofd- en halsgebied en van de slokdarm en de maag en tegen diabetes. Ze verhoogt onze weerstand tegen infecties en ziekten door de activiteit van onze witte bloedlichaampjes te stimuleren. Ze zorgt ook voor de opname van ijzer in ons bloed.

Welke bescherming biedt deze vitamine? Ze vermindert de duur van verkoudheden en sommige virale aandoeningen. Ze is een krachtig wapen tegen voorjaarsmoeheid en helpt botontkalking en tandbederf voorkomen. Ook diabetici hebben alle belang bij een voeding die rijk is aan vitamine C.

Welke groenten eten we best? Paprika’s, rode kool, witte kool, groene kool, veldsla, peterselie, broccoli, venkel en spruitjes zijn vitamine C-bommen. Maar ook asperges, tomaten, aubergines, spinazie, bieslook, waterkers, kervel, champignons, Chinese kool, knolselderij, prei, raapjes, radijsjes en paksoi zijn interessante leveranciers (ze bevatten allemaal meer dan 9 mg vitamine C per portie van 100 g).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je niet weet wat voor groente je erin gaat doen neem ik aan dat je konijn deze groente ook nog helemaal niet gewend is. Je kan niet zomaar een salade gaan maken van groente die een konijn mag eten en dan geven. Je konijn moet aan elke groente apart wennen met steeds een klein stukje per dag. Anders krijgt hij diarree

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn kon ik toen ze jong was alles geven, maar naarmate ze ouder werd, werd 'wennen' aan nieuwe soorten voedsel steeds belangrijker. Dus ga er niet teveel van uit dat je konijn alles kan hebben want dat kan met de jaren veranderen.

In het cavia-overzicht van Catelootje zie ik allemaal groenten staan die IK niet mag omdat ze teveel 'gas' kunnen veroorzaken, en ik die daarom aan mijn nijnen ook maar niet geef (zoals koolsoorten, paprika, spruitjes en prei. En spinazie bevat veel te veel nitraten voor konijnen dacht ik?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prei mogen ze helemaal niet hebben.. Koolsoorten ( niet alle) geef ik wel, maar altijd met mate, hetzelfde geldt voor spinazie. Ik weet dat er wel mensen zijn die regelmatig paprika aan hun konijnen geven, heb het gisteren voor het eerst geprobeert, twee stukjes, geen "reactie", maar er is ook maar een half stukje opgegeten. Niet voor herhaling vatbaar dus. (Feline heel voorzichtig een hapje nemen.. :rofl: en toen rende ze gauw weg :P)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijn kon ik toen ze jong was alles geven, maar naarmate ze ouder werd, werd 'wennen' aan nieuwe soorten voedsel steeds belangrijker. Dus ga er niet teveel van uit dat je konijn alles kan hebben want dat kan met de jaren veranderen.

ok !! zal er ook op letten :D

@ bianca --> bananenschil ??? ik ben benieuwd of dat goed is want dan ga ik dat ook eens proberen Diva is helemaal gek van banaan :P

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .