Ga naar inhoud

Aan de diarree


Karina

Aanbevolen berichten

Een paar weekjes geleden schreef ik al dat Nijn de laatste tijd wat last had van plakpoep. Ik dacht dat dit aan het weer te wijten was. Nu hebben we al een paar weken wat vaster weer (koel in elk geval) en ze heeft er nog steeds af en toe last van.

De ene keer produceert ze een berg mooie ronde keutels, dan zit er weer een slinger diarree tussen. Elke dag zeker één keer. Blindedarmkeutels vind ik niet, die eet ze dus nog altijd op.

Aan de groente kan het ook niet liggen. Snuf en Nijn krijgen al sinds ze samen zitten, nu 1,5 jaar, dezelfde portie groente per dag. Nooit problemen mee gehad. Ik geef nu zelfs minder en 's avonds aan Nijn helemaal niets meer, om te kijken of het daar aan zou liggen. Was het maar zo :frown:...

Ik ga om 9 uur bellen met de dierenarts voor een afspraak, want het voelt gewoon niet goed nu het zolang duurt en niks helpt. Maar tips van jullie zijn wel welkom.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien valt het allemaal mee, maar er moet toch even naar gekeken worden.

Vanmiddag weet je in ieder geval of er iets aan de hand is of niet en wat je eraan moet doen. Wellicht krijg je medicijnen mee.

Sterkte in ieder geval en maak jezelf niet gek, daar heeft je Nijnsel ook niets aan nu.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De omschrijving van de keutels zoals jij ze omschrijft kunnen veroorzaakt worden door een parasiet.

Als je strax naar de dierenarts, zou ik ook (verse) keutels meenemen als ik jou was.

Deze kunnen onderzocht worden onder de microscoop, waarna ze kunnen zien of Nijn een parasiet in de darmen heeft.

Verse keutels van haar kun je "vangen" door Nijn tijdelijk even apart te zetten (als dit lukt) , voordat je naar de dierenarts gaat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja dan moet het inderdaad iets anders zijn als je helemaal niks aan het voer hebt veranderd en je geeft al SS dus dat is ook prima.

Zoals ik al eerder had gezegd zou ik dan keutels meenemen straks.

Parasieten zijn volgens mij alleen vlooien, mijten en luizen als ik het goed heb. Ik zat eerder te denken aan wormen. Maar goed de enige die het kan zeggen met zekerheid is je dierenarts ;)

Succes straks!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Parasieten zijn volgens mij alleen vlooien, mijten en luizen als ik het goed heb.

Parasieten kunnen ook inwendig zitten.

Denk maar eens aan E.cuniculi...

Nu zal dit bij Nijn niet aan de had zijn, maar diarree kan ook veroorzaakt worden door een parasiet.

Waarvan ik denk dat Nijn dit mss kan hebben.

Keutelonderzoek bij de dierenarts kan aantonen of dit aan de orde is, maar ik zou het nu even niet aansluiten.

Daarom zou ik proberen om een paar keutels te "vangen" & dit mee te nemen :)

aangepast door Joseeke
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ga het proberen... Moet ik me zorgen maken voor zo'n parasiet en in hoeverre zou dat besmettelijk kunnen zijn voor Snuf?

Probeer anders ook keutels van Snuf te "vangen", dan kun je strax aan je DA vragen of het besmettelijk is en heb je gelijk de keutels van Snuf bij de hand om ze eventueel te laten onderzoeken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Pff ik ben terug en eigenlijk niet veel wijzer. Ze heeft Nijn helemaal onderzocht: oren goed, gebit goed, vacht goed, buikje voelde perfect (geen verstoppingen of zo) en ja, alleen de kont dus behoorlijk vies. Toen ik het laatste bericht hierboven plaatste zat mevrouw op de wc. Ik dacht, yes. En jawel, mooie ronde bolletjes. Inladen die handel. Ik til Nijn op, een kloddertje aan haar bips :frown:. Meenemen. De da heeft het overige eraf geknipt.

Gezien het feit dat ze wel goed eet, levendig is, speelt en gewoon keutelt, dus wat betreft gedrag niets is op te merken, is het zo niets geks. Toch begon ze over EC (begon ze zelf over, zonder dat ik het vroeg). Ze gaf aan dat het een heel heel vroeg stadium van kon zijn, maar het leek er niet op volgens haar. Toch wil ze het niet volledig uitsluiten. Maar aangezien ze ook mooie ronde keutels produceert en de diarree eigenlijk niet overdreven veel is (telkens een sliert na de gewone keutels) moeten we ons daarom niet meteen zorgen maken.

Nijn moet nu een week op hooi en water worden gezet om het darmsysteem eens goed rustig te krijgen en dan te kijken of de diarree blijft of dat het mindert tot weg blijft. Indien dat zo is moet ze nog even op hooi blijven leven en daarna mag ik heel voorzichtig weer een paar brokjes geven, dan een hapje witlof enz. Is er volgende week geen verbetering moet ik terugkomen met een lading verse keutels. Dat gaan we dus maar even doen... Duim dus maar mee dat dat hooi erin gaat en ik hier volgende week alleen maar positief nieuws heb.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het niet wat om haar Panacur te geven? Sowieso twee weken om een wormbesmetting uit te sluiten en misschien wat langer, omdat er toch een beetje richting EC gedacht wordt?

Ik heb het gevraagd, maar ze gaf aan dat zij hier zelf geen voorstander zijn van middeltjes geven als je niet weet wat het kan zijn. Ze zijn van mening dat alles wat er aan middeltjes ingaat niet altijd even goed is voor de "natuur" van de darmen. :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje.

Nou, als ik zie dat het gewoon niet goed gaat hang ik aan de telefoon hoor. Ik geef het een deadline tot woensdag. Zie ik dat er nog steeds vieze diarree uitkomt en dus geen verbetering, bel ik weer. Is allemaal zo onzeker he. Einde van de maand is weer inenting. Kan dat, kan dat niet. Stel dat het wel ec is, wat doe ik dan met mijn vakantie die nota bene huwelijksreis is. Maar vooraleerst niet teveel druk maken en duimen duimen duimen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .