Ga naar inhoud

Snacks


PUKenQUINTY

Aanbevolen berichten

:bounce:

Ik geef mijn konijnen regelmatig snacks zoals die Sticks die je aan hun hok vast kunt maken. Ook geef ik ze meestal 1 tot 2x per dag kleine snoepjes. Ik ben gister naar de dierenwinkel geweest en heb een soort Kruidenstick gekocht. Gelukkig eten ze hun voer gewoon op. En ze hebben nog nooit problemen gehad. (en ze zijn ook niet over gewicht) Maar wat ik nou wil weten is wat best gezond voor je konijn is, Want ze krijgen veel van dat soort Snacks, terwijl het met gezond voer in evenwicht zou moeten blijven. Dus, ik heb nu dit voor mijn konijnen:

1x Kruidenstick (Groot)

1 Zakje met kleine gekleurde brokken

1x Konijnendrops Bosbessen (ofzo)

1x Frambozensmaakje (Dat kan je in hun water doen en dat vinden ze heérlijk)

Zo, ik ben van plan de kruidenstick deze week te geven en 3x per week voor allebei zo'n brokje, en 1x

per week zo'n konijnendropje. Het frambozensmaakje doe ik best wel vaak omdat ze dat heel

lekker vinden en ik weet niet of het echt ongezond is..

Dus ik wil tips van jullie wat ik mijn konijn het beste van voer kan geven. gemengd of brokken?

35072f33ee4c0c4dd92843c7ee9d6c82.image.300x300.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind dit echt véél te veel snacks! Weet je wel zeker dat je konijnen geen overgewicht hebben? Is dit vastgesteld door een dierenarts of denk je dat zelf? Helaas zijn de meeste konijnen in Nederland te dik, waardoor veel mensen denken dat hun konijn niet te dik is, omdat immers bijna alle konijnen er zo uitzien en zo aanvoelen..

Gooi al die rommel weg en geef ze een afgemeten hoeveelheid brokken met een goede samenstelling. (Hope Farms Super Trio bijvoorbeeld.) 25 gram per kg konijn. Daarbij kun je ze af en toe wel een stukje fruit of wortel geven als snoepje, of bijv. gedroogde appel of wortel. Verder zullen ze elke dag een bak groente heel erg waarderen. Voor de variatie kun je ze verschillende smaakjes hooi oid geven.

Eten ze wel goed hooi?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn konijnen eten helemaal geen hooi. maar ze zijn niet dik nee. Als je Quinty oppakt en je hand onder zn kontje legt voel je zelfs een beetje ribbetjes. Maar ze zijn nog maar een jaartje, en niet dik nee :] Maar goed ik snap het wel, ik hou gewoon zoveel van ze en dus ga ik bijna iedere dag naar de dierenwinkel :/ Maar oke, ik ben nu wel van plan het wat minder te geven, en wij hebben gemengd voer (Met groente wat wel gezond is) en een soort van snoepjes waar stiekem binnenin spul van hooi in zit, en dat vinden ze wel lekker. voor de rest geef ik ze nu wel biks en brokken. Ik geef ze af en toe een worteltje, maar van een appeltje krijgen ze al gauw diarree. Hoe komt dat? Over de 6 maanden zou het nu wel moeten lukken denk ik, wat jij?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is helemaal niet goed dat ze geen hooi eten. Ik denk dat dat komt doordat ze veel te veel voer krijgen. Hooi lijkt niet zo belangrijk, maar dat ís het wel. Ik had een konijntje dat ik met geen mogelijkheid aan het hooi kon krijgen. Hij wilde echt niet. Maar het gevolg was wel dat zijn kiezen niet goed afsleten waardoor hij haken in zijn mond kreeg. Dat doet heel erg zeer, waardoor het konijn stopt met eten. Als een konijn stopt met eten, vallen zijn darmpjes stil waardoor hij zal overlijden. Dit is dus heel gevaarlijk. Je konijn moet onder narcose aan deze haken geholpen worden, wat ook gevaarlijk is. Daarbij is hooi héél belangrijk voor de darmen van je konijn. Mijn konijn was heel vaak ziek en is uiteindelijk ook overleden aan een probleem met zijn darmen. En dat terwijl hij perfect voer kreeg, niet te veel en niet te weinig, en veel groente en allemaal gezonde dingen. Maar doordat hij geen hooi at ging het toch niet goed.

Het gemengde voer dat je geeft is ook niet gezond, ookal lijkt het wel alsof er gezonde dingetjes in zitten. In de brokken die in dit voer zitten, zit veel te veel calcium. Dit is heel slecht voor je konijn. Maar als je konijn selectief eet en dus de brokken laat liggen, krijgt hij juist te weinig calcium, wat ook heel slecht is. Maar wél heel veel vetten en suikers, die óók niet goed zijn. Eigenlijk is het net alsof je konijntje elke dag heel veel chocola en patat eet. En dan krijgt hij ook nog heel veel snoepjes, dus hij eet er ook nog heel veel lolly's en chips en spekkies bij. Dat is niet gezond natuurlijk.

Dit is ook de reden dat ze zo gauw diarree krijgen waarschijnlijk. Doordat ze geen hooi eten zijn hun darmen erg gevoelig. Een konijn moet gewoon groente kunnen eten.

Het is écht heel belangrijk dat je ze anders eten gaat geven. Om te beginnen géén snoepjes meer, gewoon niet doen. Als je ze wat lekkers wil geven, kun je ze takjes van een wilgen of fruitboom geven. Dit vinden ze ook heel lekker. Als je toch graag dingetjes wil kopen in de dierenwinkel, kun je ze beter speelgoed van wilgen geven, zoals wilgenballen ofzo. Dat vinden ze ook superleuk én lekker, maar is veel gezonder voor ze.

Op je profiel zag ik dat je elf jaar bent en dan bepalen je ouders natuurlijk wat voor voer je konijntjes krijgen. Dus ik weet niet of die het goed vinden als je ander voer gaat geven? Als dat geen probleem is zou ik Hope Farms Super Trio aan je konijntjes gaan geven. Dit is een hele gezonde biks. Je moet dan je konijnen even wegen en hun gewicht keer 25 doen. Zo veel gram biks mogen ze. Dus als je konijn 2 kilo weegt, doe je 2 x 25 en dan mag hij 50 gram biks. Het handigste is om het dan in een bekertje te doen en een streepje te zetten tot hoe ver het komt, zodat je het niet elke dag hoeft te wegen. Je moet wel opletten met het geven van ander voer, je moet voorzichtig overstappen. Dus eerst een klein beetje nieuw voer en veel oud voer en dan steeds meer nieuw en steeds minder oud.

Als je geen ander voer mag geven, moet je hetzelfde doen maar dan met het voer dat je nu geeft. Daarvan mogen ze ook 25 gram per kilo. Het is echt belangrijk dat je dit doet, want anders worden je konijnen veel te dik en dat is heel ongezond. Bovendien gaan ze ook geen hooi eten want ze hebben toch geen honger want ze kunnen toch heel veel voer eten. Jij gaat ook geen appel eten als je nog een volle zak chips hebt toch? Maar ze moeten wel hooi eten. Het is ook belangrijk dat je het bakje niet bijvult voor ALLES op is. Dus ook de stukjes die ze niet lekker vinden moeten ze op eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

helaas zijn die snacks maar goed voor 1 iemand: de dierenwinkel.

heel het snack assortiment is gebouwd op marketing en onzin. die rommel is niet gezond, verminderd het knagen niet (in tegendeel door al die suiker gaan ze alleen maar harder knagen) en yoghurt snoepjes voor een dier wat geen dierlijke eiwitten kan verteren? hoe krijgen e het verzonnen....... Smaakjes voor het water?? waarom?.

Dit alles bestaat niet om de gezondheid van het dier te bevorderen helaas

de stukjes in het voer wat jij groenten noemt komt niet echt in de buurt van groenten. kunstmatige geur, kleur en smaakstoffen.....

Maar wees gerust: wij zijn allemaal zo begonnen hoor. Je hebt het beste met je beestjes voor. en denkt dat het goed voor ze is. Het uitgangsount is super!! alleen de uitvoering wat minder. Al die snacks zijn zonde van je geld. In plaats van dat soort dingen kun je het geld gebruiken om naar de supermarkt te gaan. lekkere groente kopen. Witlof en Andijvie word vaak goed verdragen en de meesten vinden het ook erg lekker. of als je wel bij de dierenwinkel bent: een leuk speeltje.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Goed dat ze hooi eten!

maar verder zou ik overgaan op gewoon biks hoor! veel gezonder!

en groentes kopen andijvie en witlof en wortel met wortel loof bijvoorbeeld

wortel niet te vaak geven bij mij krijgen ze 1 plakje per dag!

en verder groente goed opbouwen konijnen hebben gevoeligge maagjes als je te veel geeft kunen ze diarree krijgen!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat klopt, ik heb vandaag een nieuw hok gekregen , dus ik wou toch 1 dagje met ze binnen delen :D

Ik heb naast het hok een raam staan die ik open laat dus dit is de enige keer en morgen gaan ze lekker naar buiten :), He bedankt voor je tips ik ga er echt wat mee doen, morgen naar de supermarkt wat groente kopen, dus dit ga ik kopen is dat goed?:

Wortels/peentjes

Andijvie

Witlof

Daarna breng ik een bezoekje aan Dierenexpert en koop ik Biks. Dat wordt dus een dieetje waar ze even aan moeten wennen :D

Ik leg ook wat hooi in een ruif, anders denken ze dat het gewoon ondergrond is

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uhmm koop eerst maar eens 1 witlof.. en ga dit opbouwen.. eerst een half blaadje per konijn s'morgens en eventueel s'avonds en kijken hoe de keutels zijn.. daarna kan je een heel blaadje geven etc...

En dan koop je over een week een ander soort groente (bijv. winterwortel) erbij en bouw je dat het zelfde op. De witlof kan je dan er gewoon naast geven..

En het hooi alleen in de ruif geven als ze daar goed uit eten want zo blijft het schoner...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wortels moet je ook niet té veel van geven. Een stukje per dag is genoeg. Maar andijvie en witlof is perfect! Je moet wel héél rustig opbouwen, zeker als je konijntjes al wat gevoelig er voor lijken te zijn. Je begint met één klein stukje ter grootte van een postzegel. Als ze de volgende dag nog steeds mooie ronde, droge keuteltjes hebben, geef je twee van die stukjes. En zo ga je telkens door. Als het goed blijft gaan geef je ook een tweede groente er bij en dan doe je weer precies hetzelfde.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, waarschijnlijk niet gelijk. Daarom moet je eerst afwegen hoeveel ze mogen hebben. En NIET MEER dan dat geven. Als je meer geeft, hoeven ze niet alles op te eten en kunnen ze alle lekkers eruit vissen. Het zijn kleine konijntjes, dus ik denk dat je met 40 gram wel ruim genoeg geeft, maar daarvoor moet je ze echt eerst even wegen. Dan geef je dus eerst bijv. 30 gram gemengd voer en 10 gram biks. Dat zullen ze de eerste dag wel niet helemaal op willen eten, maar je geeft ze niks nieuws tot het bakje leeg is. Alleen hooi natuurlijk. Dan geef je 20 gram biks en 20 gram gemengd. Waarschijnlijk eten ze het nu sneller op. Daarna ga je dus naar 30 gram biks en 10 gram gemengd en uiteindelijk 40 gram biks.

(Tenminste, als ze 40 gram moeten hebben hè!! Dat moet jij eerst controleren door te kijken hoe zwaar de konijntjes zelf zijn. Je zou daarvoor met het konijn in je armen op de weegschaal kunnen gaan staan en daarna alleen. Gewicht jij + konijn - gewicht jij = gewicht konijn.)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .