Ga naar inhoud

panacur 3 dagen geven? of toch langer?


Margot

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

1 van mijn konijnen heeft wormen ik heb hier voor panacur petpaste gekregen van de DA. Ik moet dit 3 dagen geven, nou lees ik overal dat je het moet herhalen of langer doen enz. De DA heeft gezegd dat ik het gewoon 3 dagen moet volhouden en dat het dan goed is. Het is 50 mg fenbendazol/kg lichaamsgewicht per dag. Wie weet het antwoord?

Groeten Margot:mdr:

(ik ontworm nu natuurlijk alle 3 de konijnen)

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor je reactie!

het is wel die pasta dus niet de suspensie want daarvan weet ik dat die langer moet. (waarom?) maar ik zat zoiezo te denken om het langer te geven aangezien ze alleen de levende wormen pakken en de eitjes nog moeten uitkomen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sem heeft momenteel ook wormpjes. Ik geef de panacur 5 dagen, dan 7 dagen niet en dan weer 5 dagen.

In de tussentijd hou ik de keuteltjes en haar eetgedrag goed in de gaten..

Als je meerdere konijnen hebt zou ik deze ook preventief mee behandelen

Als ik jou was zou ik dat niet doen en gewoon 14 dagen achter elkaar Panacur geven. ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil niet flauw zijn maar diesel van mij had ook wormpjes en ik kreeg panacur vloeibaar. ik moest dit 5 dagen geven, daarna is zijn ontlasting opnieuw gecontroleerd en was het over. ik heb zijn ontlasting nog in de gaten gehouden maar het is echt weg. 14 dagen hoeft dus niet altijd persee.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik jou was zou ik dat niet doen en gewoon 14 dagen achter elkaar Panacur geven. ;)

Het probleem is dat je overal ander advies krijgt. Afgelopen jaar heeft Sherrifke wormpjes gehad. De methode was toen ook, 5 dagen geven, 7 dagen niet en daarna weer 5 dagen.

Ieder zal zijn/haar eigen weg een beetje moeten vinden in hoe dingen aangepakt worden. Maar 3 dagen panacur is naar mijn idee te weinig. 14 dagen panacur is weer wat veel. Zeker als je 3 konijnen iets moet geven waar zij niet achter staan en wat zo'n verschrikkelijke stressmomenten meegeeft. Zowel voor konijn als baas..

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil niet flauw zijn maar diesel van mij had ook wormpjes en ik kreeg panacur vloeibaar. ik moest dit 5 dagen geven, daarna is zijn ontlasting opnieuw gecontroleerd en was het over. ik heb zijn ontlasting nog in de gaten gehouden maar het is echt weg. 14 dagen hoeft dus niet altijd persee.

Hier wil ik wel op reageren een da kan niet altijd aan de ontlasting zien of die wormen eitjes bevatten...

Dit heeft helaas in het verleden ook konijnen het leven gekost.

De comi wormen en ondervoeding.

De wormen houden zich op in de blinde darm dus de eitjes moeten mee liften met een keutel....de worm is binnen 10 minuten verschrompelt door de buiten lucht. Laat staan een eitje van een worm.

Beste methode blijft een maal ontwormen 16 uur later naar de bd keutels kijken.

Die laat het konijn namelijk liggen als er wormen in zitten die gedood door de panacur.

Is dit het geval nog 13 dagen door met de panacur. Is je konijn schoon hoef je niet verder te behandelen.

Zo doe ik preventief alle konijnen hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor alle reacties!

ik heb een nieuwe tactiek gevonden zodat het niet zo stressen is! ik doe het gewoon op een blaadje witlof en smullen maar (dit is niet een nieuwe oplossing maar toch:mdr:). zo is het niet meer zo stressen en ze vinden mij alleen maar liever omdat ze steeds iets lekkers krijgen, 2 vliegen in 1 klap!:P ik dacht zelf ook al dat 5 dagen wel dan 7 dagen rust en dan 5 dagen wel ook goed zou moeten zijn, maar ik wil dan ook wel dat ze echt weg zijn. dus zou ik dit kunnen doen? ik vind wel steeds meer grotere keutels enz. is dit normaal? ik vind bijna geen BDKĀ“s dus volgens mij eten ze die wel op maar daar zitten dus dode wormen en eitjes in, zo besmetten ze zich volgens mij de heletijd door of niet? ik heb gisteren het hele hok ontsmet + de ren uitgeveegt. dit blijf ik nu maar volhouden, of is dit niet nodig?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik doe hier idd het zelfde. Het hok maak ik om de twee tot drie dagen schoon met goed heet water. De vloer zuig ik dagelijks en de riete mat waar ze nu af en toe op ligt zuig ik dan meteen mee.

Ik denk dat je het al heel goed doet om te voorkomen dat ze herbesmet wordt.

Ik herken je bezorgtheid :yes: Komt helemaal goed. Hou de keuteltjes goed in de gaten.. ook over 2 weekjes en als je de kuur helemaal gegeven hebt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

bedankt voor je lieve reactie sherrifke!

ja ik ben nu echt zoĀ“n overbezorgde konijnenmama:mdr:

elke keer als ze ook maar bukken naar hun kontje toe dan zit ik alweer te kijken of er bdkĀ“s zijn. volgens mij worden ze echt gek van me:he: en elke keer als ik kom kijken (om de 5 minuten, nee grapje:he:) dan veeg ik de ren weer aan zodat ze niet weer op de keutels stappen enz. en dan worden de keuteltjes helemaal ontleed:yes: het moet goed komen! hoe gaat het nu met sem? (die had toch de wormpjes:$)

aangepast door Margot
Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Oke, hier dus drie dagen panacur geven en dan moet het echt goed zijn. "Maar ik las 14 dagen?" Reactie DA: nee hoor, drie dagen is echt genoeg. Ze zijn KK, maar soms word ik er tureluurs van hoor met al die verschillende adviezen.

Ik had bij Ć©Ć©n van mijn koppels wormen gezien dus nu moet ik dit koppel panacur geven. Blijkt dat de makkelijkste van de twee nu het grootste probleem is: we krijgen de panacur er niet in! Het was een groot drama gisteren. Mevrouw is beresterk, vecht volgens ons tot ze er bij neer zal vallen of haar rug breekt en waar het ons met de andere konijnen aardig goed lukt is dit dus rampzalig. Vandaag gaan we het nog een keer proberen en anders moet de DA het maar doen.

Ik was dus erg blij met 'maar drie dagen' na de worstelwedstrijd gisteren. Nu nog hopen dat het echt voldoende is, of natuurlijk dat niet zij maar haar partner de wormen heeft en ze nog niet op haar zijn overgegaan.

Iedereen succes er mee!

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik sluit me bij BRC aan. De wormen die er zaten voor je panacur ging gebruiken, hebben eitjes gelegd. Die eitjes worden NIET gedood door de panacur. De eitjes komen na iets minder dan twee weken geloof ik, uit, en dan komen er dus nieuwe wormen. die twee weken warin er alleen eitjes zitten, kun je de ontlastig niet testen op wormen. Ja, dat kun je wel doen, maar dan vind je niks ;)

de eitjes zitten namelijk niet in de ontlastig, maar in de darmwand en gaan dus nauwelijks tot niet mee met de ontlasting.

Je kunt volgens mij twee dingen doen: of je geeft panacur de hele tijd, dus 14 dagen elke dag. Of je geeft het 3 dagen, dan 7 dagen niet en dan weer 3 dagen.

In beide gevallen door je de eerste ronde wormen EN de twee ronde wormen. 14 dagen geven is iets veiliger, omdat je niet weet wanneer de eitjes precies uitkomen, en je dus het risico loopt dat als je tussentijds een week stopt, juist in die stopweek de eitjes uitkomen en die wormen dan weer eitjes leggen etc.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .