Ga naar inhoud

konijn reageert slecht op groenvoer


jolanda1965

Aanbevolen berichten

beppie reageert de laatste tijd slecht op groenvoer,haar bdk worden heel zacht waardoor ze elke

ochtend last van plakpoep heeft,ze is wel een slechte hooieter en dat probeer ik al op te lossen door haar s avonds niks meer te geven en alleen nog wat hooi in haar voerbakje te doen en dat lijkt iets beter te gaan, ze lijkt alleen winterpeen een beetje te verdragen

weet niet zo goed wat ik er mee aan moet en overweeg zelfs om helemaal geen groenvoer ,meer te geven ,maar ten eerste vind ik dat zielig en ik denk ook niet dat het gezond is

het probleem is volgens mij een beetje begonnen na een verstopping ze heeft toen caprofen en

metocloral drops gehad

heeft iemand nog tips aub

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe lang is die verstopping geleden? Mijn konijn had na bijv. een AB kuur weken nodig om weer helemaal normale ontlasting te hebben.

Als je een goede biks voert, kan je konijn prima zonder groenvoer. Daar komt bij dat te zachte BDK niet gegeten worden. Dat zal eerder voor een te kort aan voedingsstoffen zorgen, dan het niet eten van groen. Zielig is het ook niet, het is toch veel vervelender dat ze plakpoep heeft? Als je helemaal geen groente geeft, moet je misschien wel iets meer dan 25 gram biks per kg geven, maar dat hangt ook af van je konijn, dat merk je waarschijnlijk gauw genoeg.

Hooi eten is wél heel belangrijk, daar zou ik echt aan blijven werken als ik jou was, andere hooi soorten proberen etc. Maar laat de groente voorlopig voor wat ie is. Misschien dat je, als het over een paar maanden nog steeds goed gaat met alleen biks en we niet meer zo veel vliegen hebben, weer rustig kunt op bouwen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je konijntje geen hooi eet zou ik zelf niet stoppen met groenvoer, tenzij het echt niet anders kan. want anders kom je diertje wel vezels te kort hoor.

Wortel is wellicht niet de beste optie, maar heb je het al eens geprobeerd met andijvie, witlof of verse kruiden zoals basilicum of peterselie?

en dan natuurlijk heel erg rustig opbouwen he.

en wat Dollie al schreef: het kan best lang duren voor je konijntje helemaal herstelt is van die AB?

En ik zou inderdaad ook andere soorten hooi proberen, er is genoeg op de markt.

en last but not least: heb je de mogelijkheid haar gras te laten eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

hoi

ze heeft in oktober ,medicijnen gehad dus dat is al 9 ,maanden geleden of zo,

ik heb idd geprobeerd ,meer biks te geven ,maar dan eet ze helemaal geen hooi meer, andijvie en paardestekken gaan niet goed,witlof eerst wel en nu ineens niet meer

denk dat ik gewoon een konijn heb ,met overgevoelige darmen ,blijf het wel proberen,maar word er af en toe wat moedeloos van

hooi in haar voerbakje gaat wel wat beter

,misschien als het hooi beter gaat dat het groenvoer ook wat beter gaat

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is wel een hele tijd geleden, dat zal het vast niet meer zijn inderdaad.

Ik zou me eerst op het hooi richten. Hooi is heel belangrijk voor de darmen van je konijntje en ik denk dat het heel best kan dat een konijntje dat slecht hooi eet, ook gevoeliger is voor groente. Wellicht dat haar darmen wat "stabieler" zijn als ze meer hooi eet. Gewoon even een tijdje geen groente en verder proberen met hooi.

Ik weet niet wat je allemaal al gedaan hebt? Je hebt zo veel soorten hooi, het is gewoon echt even zoeken bij moeilijkere konijntjes maar vaak is er wel wat te vinden. Dat hoeft niet eens een duurder merk te zijn, er zijn konijnen die liever supermarkthooi hebben dan timothy. Of hooi van de boer, is vaak ook erg in trek. Kruidenhooi van verschillende merken en met verschillende smaakjes. Hooi dat nat gemaakt is ruikt sterker. En in de zak biks zit op de bodem vaak een hoop van dat poeder, strooi dat er eens overheen. Hooi in een bal of ruifje of inderdaad in het voerbakje, veel konijnen eten het liever niet van de grond. Of juist wel. Hooi in/bij het toiletje, konijnen keutelen en eten vaak ook te gelijk. Je zou ook eens het sample pakket van www.thehayexperts.co.uk kunnen proberen, dan kun je kleine hoeveelheden van verschillende soorten/merken uit proberen.

Hoeveel biks geef je eigenlijk? Een te veel aan droogvoer kan ook zorgen voor slecht hooi eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ze krijgt 50 gram biks, en ze weegt 2,5 kg, ze krijgt 25 gram gewone biks en 25 gram ss, ze vind ss niet echt lekker dus vandaar de gewone biks erbij

maar ik denk idd dat ik me nu eerst op het hooi moet richten, kijken hoe ik dat aan ga pakken, ik heb al kruidenhooi en die is bijna op, misschien eens wat anders proberen, hebben ze dat sample pakket ook bij welkoop of moet ik dat echt via internet bestellen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, dat moet je echt via internet bestellen. Maar als je nog niet zo veel geprobeert hebt, kun je dat misschien nog even laten wachten. Eén merk kruidenhooi zegt weinig, mijn konijnen hebben bijv. een hekel aan Vitakraft kruidenhooi. Terwijl ze absoluut geen slechte hooieters zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb hier een tijdje gehad dat er te weinig hooi gegeten werd.

Op hun normaal uur voor de avondportie biks heb ik dan enkel hooi gegeven, zodat ze op het hooi afvlogen. Een uurtje of 2 later kregen ze alsnog hun biks.

Ik weet niet of je hier iets aan hebt, maar misschien kan je dit ook even proberen om hun meer hooi te laten eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

wilgetakje heeft ze net vers gehad met wat blaadjes eraan en idd ik geef haar nu alleen s ochtends biks, het is geen hele snelle eter dus ze verdeeld het toch wel een beetje over de hele dag en s avonds vul ik haar bakje alleen met hooi en dat gaat al een stuk beter want s ochtends is dat bijna op

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .