Ga naar inhoud

Wat kan er met Lily aan de hand zijn?


Snoef

Aanbevolen berichten

Mijn topic over Lily met gas, liep niet zo hard, dus ik waag nu maar even een 2e poging...

Ik ben inmiddels al meer dan een week met Lily aan het 'aankloten' om het maar even zo te zeggen...Vorige week vrijdag had ze een dag waarop ze niet wilde eten, maar ik nam aan dat dit door de hitte kwam wat ook door de DA bevestigt werd...Ze deed al snel weer normaal en int weekend was er niks aan de hand. Maandag had ze helaas weer een terugslag, ben toen weer naar de DA geweest die gas constateerde. Heb de hele rattaplan aan medicatie tevoorschijn gehaald en tevens ook dwangvoer meegekregen (SS recovery). Het ging na een halve dag weer beter, Lily at weer wat zelf en ging ook weer enthousiaster doen. Daarna ging het weer prima. Twee dagen later was het wéér raak, Lily wou niet meer eten en zat er suffig bij. De DA constateerde dat haar buikje niet harder was geworden en dat ik dus gewoon wat langer door moest gaan met de behandeling. Zo gezegd, zo gedaan en het ging weer goed, tot nu....

Gisteravond heeft Lily haar groentjes nog gewoon op, was ze enthousiast etc. Ik had de medicatie inmiddels wat gereduceerd tot 1x metacam per dag, en 2x cisaral/primperan. Met dwangvoeren was ik allang gestopt omdat Lily weer zelf at. Maar deze ochtend wou ze wéér haar brokjes niet en ligt ze weer alleen te liggen...Ik geloof niet meer helemaal in de gas-theorie omdat dat toch neit zo met vallen en opstaan kan gaan?? In ieder geval niet steeds met 2 dagen goed, dan weer fout etc? Dus wat zou er verder eventueel met Lily aan de hand kunnen zijn? Het is natuurlijk warm weer, maar de andere 3 konijnen hebben nergens last van. Of althans, die doen gewoon hun ding...Ik weet het even niet meer...Ik kan slechts steeds zo door blijven gaan, ik wou juist de medicatie gaan afbouwen...Alle ideeen zijn welkom?? Ik bel sowieso morgen de DA weer even....

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Reacties 52
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Dat vind ik heel lastig om te zien, omdat ze samen zit met d'r vriendje. Maar er liggen veel keutels in de kooi en ook als ze loslopen ligt het hele tapijt weer onder. Ik kan me iig wel herinneren dak dr gisteren nog heb zien plassen dus dat is iig iets....Het zou idd ook goed door de warmte kunnen komen want het blijft benauwd, maar ja, hoe weet ik dat zeker en niet dat er een ander iets aan de hand is? Vind het ook zo frappant dat het steeds 'sochtends is dat ze niet wilt eten, want juist 's nachts is het cooler

Owja, baarmoeder problemen kunnen uitgesloten worden, want Lily is gecastreerd.

aangepast door Snoef
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik vindt het heel moeilijk om te zeggen wat ze heeft, maar inderdaad opletten of ze keutelt en genoeg drinkt. Groente eet ze wel nog toch? probeer haar dan wat extra groen te geven.

Het hangerige kan ook door de warmte komen, je kan aan haar oortjes voelen, als die heel warm aanvoelen met koud water nat maken. Konijnen verliezen hun warmte via hun oren. En zo koelt ze wat af. Maar zorg dat het water niet in de gehoorgang komt dat is niet goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Lily zojuist toch maar ff wat SS recovery gegeven, wat ze eigenlijk niet wou. Ze heeft vandaag uit zichzelf dus niks gegeten. Wel heb ik haar net zien plassen en drinken. Er lag na het dwangvoeren ook een keuteltje op de handdoek. Niet groot, maar ook niet heel erg klein. Dat zoud us kunnen komen omdat ze nu al tijdje zelf niks gegeten heeft. Maar ik heb d'r zojuist weer in d'r kooi gedaan en ze ligt er zo zielig bij, je ziet echt dat ze niet lekker is.

@Nataly: Ik heb d'r oortjes idd net wat nat gemaakt aan de buitenkant, dat probeer ik sinds die hitte al steeds te doen maar haar oren voelden eerder koud dan warm aan (plekje achter d'r oren was wel gewoon warm). Het lijkt alsof ze last heeft van de hitte, want het hele probleem is ook ontstaan toen het zo idioot warm werd, maar toch twijfel ik of dat het enige probleem is.

@Nathalie b: D'r tandjes zijn in 1,5 week tijd 2x nagekeken en er werd idd geconstateerd dat er één klein haakje was, maar het leek de DA heel erg onwaarschijnlijk dat hierdoor de problemen kwamen. Toch begin ik nu idd ook erg te twijfelen of dit het probleem niet is, of ze niet toch af en toe last heeft van dat haakje ofzo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ervan uitgaande dat het idd DBZ is kan het zijn dat het ziektbeeld op en neer gaat. Zeker als de oorzaak van de gasvorming niet wordt behandeld. Over het algemeen is het idd dat het niet op en neer gaat maar ik heb het ook hier zo gehad.

De medicijnen die je nu geeft is symptoombestrijding. Is zeker nodig omdat een konijn met DBZ weer in balens moet komen zodat de bacterie groei terug wordt gedrongen die het gas veroorzaakt. DBZ wordt veroorzaakt door een boven normale hoeveelheid clostridium bacterie. Die produceerd het gas. Wat de oorzaak is van de grote hoeveelheid is nog een discussie onderwerp.

Het enigste wat werkt als het ook echt DBZ is, is Bacivet. Een antibiotica die de bacterie dood. Is moeilijk te verkrijgen.

Ik ga er effe vanuit dat het DBZ is. Als dat idd zo is dat is het beter om de dieren te scheiden ivm besmetting. Wil niet zeggen dat het gekoppelde dier het ook krijgt. Naar mijn mening is DBZ ook afhankelijk van de gevoeligheid per dier in combi met......

Zo kun je ook de ontlasting in de gaten houden. Of er keutels zijn en hoe ze eruit zien, slijm etc.

Verstopping in de endeldarm doordat de darmen van slag zijn is een gevaar. Daarom de primperid en metacam. Daarnaast is uitdroging een groot gevaar ( je kan onderhuids vocht toedienen op advies van da)

Zijn nog meer kenmerken maar dit is waar je nu op moet focussen wat je al doet.

Ik persoonlijk ben geen voorstander van dwangvoer als ze zelf eten. Te veel als er een blokkade is kan nooit prettig zijn. Zelf geef ik ook wel eens de infacol erbij om het uur met massage.

Veel groenvoer en verse kruiden, hooi en water. Flesje voor de neus houden en knijpen.

Medicijnen lang geven. Na DBZ kan het lang duren voor alles weer rustig is.

Volgens mij doe je het meeste al het is het frustie dat je weinig reslutaat ziet.

Is er een monster genomen van de ontlasting? Zo kunnen er andere ziektes uitgesloten worden en ben je zeker van de juiste behandeling.

Sterkte

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dankje voor je uitgebreide antwoord Meloen.

Is dikke buiken ziekte hetzelfde als gas dan? Want ik heb eerder wel eens wat gelezen over DBZ, en idd over besmetting, maar gas is voor zover ik weet toch niet besmettelijk?

Ik heb besloten weer dwangvoer te geven omdat ik Lily voorhet laatst zelfstandig heb zien eten gisteravond bij de groentjes. Dus dat is alweer behoorlijk wat uurtjes geleden en haar darmen moeten op gang blijven. Ik geef d'r tegen het eind van de middag gewoon weer cisaral, primperan en wat dwangvoer en probeer haar ondertussen te stimuleren met groenvoer. Vanavond ook weer metacam erbij, maar dat mag maar 2x daags. Morgen sowieso weer ff langs de dierenarts.

Er is dus nog geen kweekje genomen of wat dan ook. De tandjes zijn nagekeken en er is geluisterd en gevoeld, maar omdat het toch wel duidelijk gas was (harde buik en de overige symptomen) is er verder nog niks gedaan. De keutel die ik van haar heb gevonden (evenals de overige die in de kooi liggen) zien er prima uit. Gewoon rond en donker, zonder slijm of wat dan ook.

Ik denk ook niet dat het echt nut heeft om nu een vervangende DA te bellen of wel? Want die kent Lily's situatie niet en meer medicatie geven dan ik nu al doe, is denk ik toch niet mogelijk. Begin me alleen wel nu echt zorgen te maken, ik denk ook eht dat ze het extra zwaar heeft met deze benauwde hitte bah...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb ff wat leeswerk verricht en zie dat gas en DBZ idd niet hetzelfde zijn. De symptomen die hier op BB beschreven worden voor DBZ herken ik absoluut niet bij Lily, maar ja, dat wil mss niet alles zeggen. Ik vind de symptomen toch echt meer op gasaanvallen lijken, maar ik verbaas me er gewoon over dat het zo met vallen en opstaan gaat. Dat herken ik helemaal niet. Ik ben het er iig absoluut me eens dat de oorzaak achterhaald moet worden, want dit kan zo niet elke keer. Ik ga dadelijk ook aan mijn vakantiewerk beginnen en kan dan niet elke keer medicatie en dwangvoer tussendoor geven. Ik had EC al geopperd, ivm stasis, maar de DA zei dat dit meestal toch wel met andere (neurologische) verschijnselen gepaard gaat en dat is ook zo. En ik dacht zxelf nog aan snot, maar ook daar vertoont ze verder geen symptomen van. Dan blijft er nog iets anders over zoals een tumor in de buik ofzo...maar goed, dat zijn allemaal gokken...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zou toch ook niet uitsluiten dat het van dat haakje komt. Sommige konijnen zijn daar toch heel gevoelig voor en stoppen sneller met eten dan anderen. Ik zou ook idd gewoon wat langer doorgaan met de medicijnen voor het geval dat het toch aan de darmen ligt alhoewel dat ook vreemd zou zijn aangezien de keutels helemaal normaal zijn.

Edit: panacur geven doe ik bij Kobus ook af en toe uit voorzorg. Die heeft al een jaar lang darmproblemen (zit ook al een jaar aan de meds omdat ik daar niet mee kan stoppen) zonder dat de oorzaak bekend is. Als hij een periode weer meer last heeft geef ik ze een kuur panacur van 2 tot 3 weken en daarna gaat het toch beter meestal.

aangepast door YvonneH
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoe herken je het?

harde borrelende buik, of echt doodse stilte (lichte geluidjes is normaal, een beetje zacht borrelen), konijn gedraagt zich anders, wil met rust gelaten worden, ogen half dicht, eet niet, reageert na een tijdje op helemaal niets meer. Konijn ligt in een vreemde houding, half op de zij of met de borst op de grond en de kont omhoog, of zit heel erg rechtop, konijn is onrustug, trapt stro weg, ademt snel, de buik voelt heel hard of heel zacht aan, bij het optillen kan het konijn echt helemaal slap zijn. Je ziet geen keutels of wat natte keutels.

Ik herken dit ook niet helemaal is meer een omschrijving als het bijna opgegeven is. Zal omschrijven hoe DBZ bij mij zich uit. Dieren gaan meestal minder eten, zijn trager soms apatisch, loom. Zitten als gewoon maar wat gedrongen. Bij ernstige gasvorming staan de dieren soms op de voorpoten. Liggen hebben ze hier nooit gedaan is namelijk pijnlijk. De buik is gezwollen kan binnen enkele uren zeer ernstig worden. Mager. Bij oppakken en op de rug leggen idd slap. Weinig tot niet keutelen, soms slijm bij ontlasting, soms nat en draderig. De buik is hard en als je erop klopt hoor je een dof geluid. Bij schudden hoor je klotsen (niet doen) Dieren kunnen zeer snel verslechteren.

Als je een dier masseerd voel je knoepjes of bubbeltjes onder de vingers schieten.

DBZ staat voor dikkebuiken ziekte. De dikke buik is gas in de buik veroorzaakt door de clostridium bacterie. Gas kan meerdere oorzaken hebben daarom een onderzoek op de ontlasting. Dus eigenlijk is de omschrijving van gas niet volledig.

Mijn ervaring is (hoeft niet die van een andere te zijn) is dat gas altijd DBZ is. Andere heb ik hier nooit gehad.

Ik vroeg me ook af of vervoeren nu wel zo wijs is. Tja je kan eigenlijk bijna niet anders, dilemma. Je woont natuurlijk ver van me af ik heb de bacivet hier.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@YvonneH: Waarom panacur in zo'n geval? Ik weet dat het werkt tegen EC en tegen wormen e.d. maar waarom werkt panacur ook bij 'andere' darmproblemen? Ik heb panacur wel in huis en heb ook even overwogen het te geven (aan alle 4) uit voorzorg maar omdat de DA zei dat Lily's problemen waarschijnlijk niet door EC komt, heb ik het neit gedaan. Is toch weer een medicatie extra.

@Meloen: ik heb Lily net weer medicijntjes gegeven en ook gevoeld aan d'r buik maar heb niet het idee dat die echt hard of opgezet is. Eerder voelde het veel ernstiger aan, nu niet echt meer. Maar omdat ze er toch zo verloren en pijnlijdend bijlag, heb ik de spoedarts even gebeld en de situatie uitgelegd. Zij zei dat ik een keer extra metacam kon geven en morgen even contact moest opnemen met mijn eigen DA. Want zij kon nu verder toch niks doen dan dat ikzelf al deed. Maar Lily heeft vandaag dus nog helemaa lniks zelf gegeten en dat baart me wel zorgen. Het lijkt niet echt super goed te gaan en ik snap maar niet waarom :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Verder helemaal niemand van alle mensen die het topic al bekeken hebben, met een idee over wat er mogelijk aan de hand is of wat ik voor Lily kan doen?? Want ik heb echt het idee dat het fout gaat en weet ook dat de DA bellen geen nut heeft want die kan op korte termijn toch niks anders doen, dan dat ik zelf al doe...Snap er gewoon geen hol van, ze ligt alleen maar gepijnigd te liggen en eet helemaal niks

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wou net Lily dwangvoeren, en merkte ineens op dat haar kin en borstkast helemaal nat was. Dus ik weer dierenarts opgebeld, want er stond me iets bij dat dit tekenen van oververhitting konden zijn maar nog steeds luidt het advies doorgaan met medicatie en zorgen voorafkoeling dmv oortjes nat maken en een koud flesje in de kooi leggen. Dus dat heb ik nu maar gedaan, beetje dwangvoer en wat water naar binnen gewerkt. En fles + theedoek naast d'r neergelegd en nu maar hopen dat ze het redt :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nog steeds geen verbetering...Heb inmiddels 2 flessen om d'r heen gelegd, wel gewikkeld in een theedoek zodat het niet te koud is, maar ze ligt er nog steeds apathisch bij...Geen beweging ofzo en geen intentie om te gaan eten...Zucht ik denk dat ik dankbaar mag zijn als ze de nacht doorkomt en ik met d'r naar de dierenars kan, eventueel voor opname ofzo...Het blijft idd veel te lang warm, en zelfs al is het buiten nu aangenaam, de hitte blijft binnen hangen...en ik durf de boel niet open te gooien ivm tocht, waar de DA ook voor waarschuwde...

Link naar reactie
Delen op andere sites

denk dat het misschien toch ook wel eens gewoon de hitte kan zijn waardoor ze misschien niet wil eten maar die pijn kan ik niet verklaren. diesel hier wilde ook al niet eten (maar heel weinig). dwangvoer at hij een beetje van een lepel. vrijdag ben ik met hem naar de da geweest en zijn tandjes en buikje waren oke. ik heb hier een aantal koelelementen in de vriezer en wissel die dag en nacht door. ik leg ze dan aan de buitenkant tegen de plastic binnenkooi zodat de kou doortrekt maar ze er niet aan kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er was wel een spoedDA die ik vandaag 2x heb gebeld maar beide mensen gaven aan dat het geen nut had om Lily te onderzoeken omdat ik alles al deed wat er gedaan kon worden. Mogelijk kan mijn eigen DA Lily morgen opnemen ter observatie of wat dan ook, of om te kijken of er neit tóch iets anders is...D.w.z. als Lily de nacht doorkomt, want er is nu nog steeds geen enkel teken van verbetering...Ik heb d'r net weer metacam, cisaral, primperan, water en dwangvoer gegeven en ga vannacht nog wel een keer opstaan om tekijken hoe het is en eventueel wat water te geven ofzo, maar ik zie het somber in....Ik geloof ergens ook wel dat het de hitte is, maar kan daar ds helemaal niks aan doen, de dingen die ik heb gedaan, werken ook al niet :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .