Ga naar inhoud

Mais blad


Ko-nijn

Aanbevolen berichten

ik heb een vraag, mijn cavia's vinden Mais blad erg lekker en ze mogen dit ook hebben (1 blad per dag), maar mogen Konijnen dit ook hebben, het zijn per slot van rekening niet het zelfde diersoort, en wat voor mijn cavia's goed is kan slecht zijn voor mijn Ko-Nijn

ben benieuwd, of ik hier verder kom

Link naar reactie
Delen op andere sites

De velletjes van de maïs (de maïs zélf dus hè) kunnen niet verteerd worden door je konijn en kunnen dus voor een verstopping zorgen. Die zou alleen operatief verwijderd kunnen worden, niet fijn dus. Naar mijn weten is dat het "gevaarlijke" van maïs, maar is het niet giftig. Als dat klopt, zouden de bladeren geen probleem moeten zijn, maar dat durf ik niet met zekerheid te zeggen. Al wordt het ook wel eens in konijnenspeelgoed verwerkt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, een mais kolf is in elk geval geen gif, en natuurijk overdaad schaad, (zelf eet je ook geen kilos pruimen of bananen bij wijze vanspreken), anders was Ko-nijn geen 11 jaar geworden, en ik heb verder gekeken en nergens staat dat het niet kan het staat nergens bij de giftige planten

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou, een mais kolf is in elk geval geen gif,

sorry, maar dat is dus niet waar. mais, peulvruchten, aardappelen en niet-rijpe tomaten bevatten natuurlijke gifstoffen die voor mens en dier schadelijk zijn en daarom moeten ze ook gekookt worden alvorens ze te kunnen eten.

kijk bijvoorbeeld eens op http://www.voedingscentrum.nl/nl/eten-veiligheid/schadelijke-stoffen/natuurlijke-gifstoffen/in-planten.aspx

dat een dier niet direct doodgaat of ziek wordt, betekent niet dat het niet giftig is. alcohol is ook een gif, maar als je het met mate drinkt kan het worden afgebroken door de lever. daar hou je wel schade aan over, maar dat is niet merkbaar in principe.

zo is het met bepaalde planten ook, en door koken veranderen de gifstoffen dusdanig dat ze onschadelijk zijn geworden, maar een konijn heef je geen gekookte groenten.

en dat 1 konijn 11 jaar wordt terwijl hij wel giftige planten heeft gegeten is geen bewijs dat het dus onschadelijk is. hoeveel mensen zijn er wel niet die hun hele leven gerookt hebben als een ketter, maar nooit longkanker hebben gekregen en dik in de 80 zijn geworden? Is roken dus ook niet slecht voor je?

En tuurlijk, je kunt overdrijven en angstvallig alles weg houen bij je nijn waarvan je ook maar vermoed dat het giftig is, maar aan de andere kant kun je ook gewoon zelf logisch nadenken en iets waarvan je weet dat het niet echt gezond is gewoon niet geven.

er blijft genoeg over wat wel supergezond is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

en daarbij wordt er ook speelgoed voor het konijn gemaakt van maisblad b_4752.jpg

Afbeelding vergroten

Rosewood bordeom breaker bunny fun tree

€ 17,95

Rosewood bordeom breaker bunny fun tree

Bunny fun tree voor konijnen, cavia’s en andere kleine knagers.

Deze boom, gemaakt van sisal en maïs blad, is voorzien van 4 bewegende mini worteltjes aan “takken”. De stam en bodem zijn verzwaard. Een ideaal spel voor het verveelde konijn!

Afmetingen: 30 x 24 x 24 cm

Link naar reactie
Delen op andere sites

als mais gifig is als het niet gekookt wrdt waarom wordt het dan wel aan andere dieren zoals kippen enzo gegeven?

omdat het voor kippen misschien niet giftig is? even serieus.....een kip is geen zoogdier he, dat kun je echt totaal niet vergelijken. en zelfs tussen zoogdieren verschilt dat nog.

bovendien hangt het ook van de dosis af. Als jij twee maiskolven in 1 keer rauw opeet krijg je enorme buikpijn en diarree, maar eet jij een paar korreltjes dan heb je nergens last van.

een koe verdraagt mais wel weer goed, ookal eet hij er veel van. dus die verschillen zijn er. bij kleine dieren moet je echter wel erg uitkijken want die zijn natuurlijk veel gevoeliger omdat ze in verhouding als snel te veel binnenkrijgen.

ook stapelen gifstoffen zich soms op, waardoor iets op lange termijn pas schadelijk is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

omdat het voor kippen misschien niet giftig is? even serieus.....een kip is geen zoogdier he, dat kun je echt totaal niet vergelijken. en zelfs tussen zoogdieren verschilt dat nog.

bovendien hangt het ook van de dosis af. Als jij twee maiskolven in 1 keer rauw opeet krijg je enorme buikpijn en diarree, maar eet jij een paar korreltjes dan heb je nergens last van.

een koe verdraagt mais wel weer goed, ookal eet hij er veel van. dus die verschillen zijn er. bij kleine dieren moet je echter wel erg uitkijken want die zijn natuurlijk veel gevoeliger omdat ze in verhouding als snel te veel binnenkrijgen.

ook stapelen gifstoffen zich soms op, waardoor iets op lange termijn pas schadelijk is.

een koe kan van mais ook op lopen dus dan heeft hij teveel gas in zijn pens dit komt het meeste voor met vrese mais ,ik weet het ik heb zelf twee koeien en mijn ouders hebben 350 slachtstieren van tien dagen tot 12 weken zijn ze hier en dan naar een ander boer gaan de stieren en daar worden ze naar een gewingt van +/- 250kg en dat heeft u binnen kort op uw bort

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .