Ga naar inhoud

Wat voor planten zijn dit?


Dollie

Aanbevolen berichten

En belangrijker, zijn ze giftig?

7befdb7b.jpg

a41939eb.jpg

a15f2149.jpg

87576338.jpg

760d7ba5.jpg

cb842ab2.jpg

Hmm en er was nog een plantje, maar die ben ik vergeten op foto te zetten.

Ze komen in de plantenbakken waar de konijnen zo graag in liggen.. Het is uiteraard niet de bedoeling dat ze er van eten, maar ik wil me geen zorgen hoeven maken als ze dat wél een keer doen. Als ze giftig zijn, moeten we een ander plekje voor de bakken verzinnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bovenste twee, zijn dènk ik een geraniumsoort.. 3&4 middelste blauwe bloempjes ken ik wel maar kom niet op de naam :), kom ik zo op terug..5 denk een primula soort 6; bijna zeker een primulasoort, heb deze zelf maar dan in een ander kleurtje :)

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.tuinkrant.com/artikel/konijnveilige-planten-voor-de-tuin-wat-de-konijntjes-niet-graag-eten

Hier staat ie ook bij. Als ik afga op dat artikel, kan ik het dus wel zo laten omdat ze het toch niet zullen eten?? Dat weet ik ook niet hoor.. Al zijn er hier maar een paar planten waar ze van eten (vrouwenmantel, viooltjes) en die zijn ook allemaal niet giftig.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De laatste twee hebben we op tafel gezet, de eerste staat vrij hoog, daar kunnen ze net niet bij. Dat is maar goed ook aangezien geraniums giftig zijn vind ik nu. Nu nog even kijken wat we met de lobelia's doen.. Momenteel liggen ze voor pampus in hun hok, dus heb geen idee hoe ze er op reageren.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Groot gelijk, ik lig ook voor pampus :) Geraniums zijn inderdaad giftig.

Die afweging met die lobelia's moet je zelf maken, hoe giftig ze zijn weet ik niet precies, dat staat er niet zo vaak bij he :)

Sowieso, als je zelf lekkerder zit als ze buiten bereik staan zou ik dat doen :)

Ik vind lobelia wel op een lijst van planten die konijnen zelden of nooit zullen eten, maar goed op die lijst staat ook onder andere druif en basilicum ennum.. dat vind die van mij heerlijk... dus in hoeverre die lijst klopt?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat laatste maak ik me niet druk om, ze werken hier al met al wel een kg vers spul weg per dag. Maar ik zal even kijken wat ze met de grote bloembak doen, de kleinere pot zetten we sowieso omhoog. Als ze het met rust laten, scherm ik het niet af. Ze lagen ook graag in die bloembak maar dat wil nu niet echt meer helaas.

Link naar reactie
Delen op andere sites

http://www.tuinkrant.com/artikel/konijnveilige-planten-voor-de-tuin-wat-de-konijntjes-niet-graag-eten

Hier staat ie ook bij. Als ik afga op dat artikel, kan ik het dus wel zo laten omdat ze het toch niet zullen eten?? Dat weet ik ook niet hoor.. Al zijn er hier maar een paar planten waar ze van eten (vrouwenmantel, viooltjes) en die zijn ook allemaal niet giftig.

Beetje gevaarlijk lijstje....er staat plant enkel wat ze niet graag eten ook de gevaarlijke! waar onder de taxus en de euphorbia

Brrr ik krijg nu al de rillingen.....op dit lijstje staan de giftigen er gewoon tussen.

Normaal weet een konijn van nature wat ie wel en niet kan eten, maar de taxus is een gevaarlijke tegen hanger o.a

Dit heeft ook velen schapen en geiten, honden het leven gekost...op de een of andere manier heeft deze plant aantrekkings kracht op de dieren.( zoals een trailer met 6 schapen even op een oprit langs een haag van taxus) alle schapen dood binnen een halve dag.

Er staken enkele takken door de openingen van de trailer.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb van een verpleeghuisarts die met dementerenden werkte geleerd dat je aan een plant kan zien of hij giftig is of niet door een blaadje door midden te breken. Komt er een soort dik sap uit dan zijn ze waarschijnlijk giftig. Niet erg precies, maar misschien kan het toch een beetje helpen?

En hoe die arts dat wist? Nou, dementerenden nemen het ook niet meer zo nauw met wat ze in hun mond stoppen, dus die mag je ook alleen niet-giftige planten cadeau doen...

En ik heb altijd geleerd dat konijnen juist niet instinctief weten wat goed voor ze is. Daarom planten ze zich zo enthousiast voort want in het wild leven ze als 'dom prooidier' doorgaans niet erg lang... :s

Link naar reactie
Delen op andere sites

Volgens mij weten wilde konijnen instinctief heel goed wat wel en niet kan (een prooidier zijn heeft volgens mij weinig te maken met giftige planten herkennen? Nou ja, dom zijn natuurlijk wel :P) maar hebben onze tamme konijnen dat instinct totaal niet meer..

Link naar reactie
Delen op andere sites

nee walibi's schijnen er geschikter voor te zijn:p

maar de Hedera is giftig maar heeft geen dik sap volgens mij. dus weet niet of dat altijd op gaat. en niet alles wat voor de konijnen slecht is is voor de mens ook slecht. bijvoorbeeld uien bieslook en aardappelen zijn selcht voor konijnen maar kunnen wij prima eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit is gedeeltelijk waar....alle planten die witte sap verliezen zijn giftig voor mens en dier.

euphorbia achtige, ficussen kunnen ook een allergiese reactie op de huid geven.

Maar helaas zijn er meer giftige planten die geen wit sap geven.

Dieven bachia is het gevaarlijkste in huis! gaan jaarlijks ook honden aan dood, plant zou niet meer verkocht moeten worden....

De winkelier is zelfs verplicht dit te melden....Doet hij dat niet is hij aansprakelijk voor de schade...

Dan heb je buiten nog meer giftige planten....maar ook de sintjakobkruiskruid.....een heel gemeen plantje...

( veel natuur beschermers zijn zo dom geweest dit in de bermen te zaaien)

Die steeds meer voorkomt en vele dieren slachtoffer maakt.

Ze eten het vers vaak niet op maar gehooid en gedroogd wel schapen, geiten, paarden , konijnen.

Dit plantje gedroogd is nog giftiger en jij merkt er weinig van tot 3 jaar later.....dan is je dier zo vergiftigd dat ze dood neer vallen.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Jakobskruiskruid

Hier meer info en de echte gevaarlijke planten buiten zoals wolfsmelk ect...

http://www.waterwereld.nu/jacobskruiskruid.html

aangepast door bunny ranch chanty
Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .