Ga naar inhoud

Let op met de hitte, ook in de schaduw!


EliseD

Aanbevolen berichten

Gisteren was ik bijna mijn Billy kwijt.. Gelukkig wist ik hoe ik moest handelen. Dan zul je denken, dan lag hij vast in de zon. Maar nee, het hok van Fiene en Billy staat in de schaduw, ze liggen op tegels, er was een briesje, ze hadden voldoende water en natte ( volgezogen) tegels. Toch zag ik gisteren dat het binnen een half uur helemaal mis ging, hij lag languit, zijn hele bekkie nat en een nat neusje.

Meteen zijn oren gekoeld in een bak water, wat hij toe liet en de tegels onder hem weer nat gemaakt. Gelukkig begon hij snel bij te trekken en is hij nu weer de oude, maar ik had nooit verwacht dat dit kon gebeuren. Alle maatregelen waren getroffen..

Een gewaarschuwd mens, telt voor 2 :yes:

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat goed dat je zo snel hebt kunnen ingrijpen en dat het goed is afgelopen!

Het is inderdaad, zelfs in de schaduw, vreselijk warm. Ik heb zelf de nijnen de al hele week overdag binnen zitten, met alle ramen en gordijnen dicht. Dan is het binnen zo'n 25gr, dat is opzich goed te doen voor ze. En dan 's avonds gaan ze gewoon weer naar buiten, als de zon weg is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet helaas heel de dag werken, om kwart voor 6 is mijn vried thuis en dan checkt hij meteen :(

Ik heb wel koude flessen in de ren gelegd, een bak water en een bak met natte groenten.

Ze hebben het heel de week al goed gedaan, dus ik ga maar van het beste uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik werk ook de hele dag en ben pas rond 18:00 uur thuis. Mijn Henkie zit in de schaduw, in een hok met een ren daaronder, de tegels zijn lekker koud en hij heeft extra parasols boven zijn hokje staan. Vanmorgen zijn groenten extra nat gemaakt. En mijn (lieve lieve!) buurvrouw en haar kinderen houden Henkie een paar keer per dag in de gaten. Dus wanneer ik hier op het werk ben krijg ik tussen de middag een berichtje hoe het met hem gaat. Gaat het niet goed dan zal ze me bellen en kan ik haar vertellen wat ze moet doen. Normaal vind ik het heerlijk dit warme weer, maar sinds ik Henkie heb vind ik het verschrikkelijk! Dat arme beestje. Morgen wordt hij ook nog eens gecastreerd, dan ben ik gelukkig wel thuis maar dan gaat hij naar binnen het weekend. Lekker koel binnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het is ook alleen een waarschuwing :yes: De meeste mensen denken ' ze staan in de schauw, dus dan is het goed'. Vandaar mijn topic.

Ik heb er ook parasollen bij, kan ze helaas niet naar binnen halen. Daar zitten mijn andere apenkoppies (liefkozend) al!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gelukkig is het goed afgelopen. Ik merkte aan Maya van de week ook dat ze erg last had van de warmte,het baarde me ook een beetje zorgen,ik heb toen haar oortjes en koppie een beetje nat gemaakt, dit leek echt te helpen. Verder staat er uiteraard een parasol bij de hokken,een koude fles water uit de koelkast om tegen aan te liggen(voor zolang als het helpt) en ik heb 2 bench ventilators aan geschaft. Boef vind dit heerlijk en gaat er vaak voor zitten. Voor het grote hok staat een staande ventilator. Ik heb het idee dat dit veel scheelt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

jee elise was vast schrikken

mijn diva zit in een binnenhok en ook binnen is het best warm daarom heb ik een ventilator aan als we weggaan.

maar van de week kwam ik thuis en toen keek ze een beetje dizzie dus heb ik gelijk natte groenten gegeven en haar lkkr bij me genomen.. :)

daarna ging het goed..

en s`avonds zet ik haar hok lkkr buiten kan ze naar de vogeltjes kijken :D

fijn weekend allemaal (K)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het probleem is ook de warmte, niet zozeer de zon. Ook al is het in de zon nog warmer, toch is 35 C in de schaduw ook al veel te warm voor konijntjes!

Maar deze verwarring ontstaat waarschijnlijk door het woord 'zonnesteek'. Als je het in de zon oploopt heet het zonnesteek en als je het buiten de zon oploopt heet het hitte-beroerte, maar het is dezelfde aandoening: door een teveel aan warmte stijgt je lichaamstemperatuur naar gevaarlijke hoogten. (bron: wikipedia)

Ik las in een andere draad dat boven de 27 graden (meen ik) konijnen al in de problemen komen en hun lichaamstemperatuur gaat stijgen, en die temperatuur hebben we vandaag zelfs aan de kust gehaald. Ik zit trouwens net naar het weerbericht te kijken en tweede helft volgende week wordt het na een klein dipje toch weer zo heet. Dus pas op allemaal met de konijntjes.

Wel fijn om te horen dat je er op tijd bij was :-)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Helaas bij mij vandaag een fatale afloop! mensen zet gerust een ventilator bij de dieren dit kan geen kwaad, zo kunnen ze ook afkoelen.

Het konijn kan dan zelf beslissen of ie er voor gaat liggen.

En echt hou de dieren in de gaten, een half uur en het kan gebeurt zijn.

Ik denk dat je dan wel rekening moet houden met de ruimte waarin het dier zit: Een 1m kooi met een ventilator erop gericht lijkt me geen goed idee. Als het konijn gewoon losloopt in de kamer oid is het geen probleem, maar zorg in elk geval dat ie ook van de ventilator weg kan denk ik.

Wat verschrikkelijk Cindy, sterkte.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Cindy, wat verschrikkelijk! Veel sterkte!!

Ik heb de nijnsels binnen zitten en het is hier al puffen. Ik heb een kleine ventilator bij de blokker gehaald en deze staat op de grond op een bijna 4 meter afstand van de nijnsels. Deze roteert wel continue.. Ik merk wel dat ze het prettig vinden en er gebruik van maken. In de avond zet ik ook alle ramen en deuren open zodat het een beetje doorwaait..

misschien dat ik Sem straks wel de oren laat afkoelen... ze zijn zo ontzettend warm en ik zie dat ze het zwaar heeft..

Iedereen veel sterkte komende tijd met de warmte! Dat de nijnsels er allemaal goed doorheen mogen komen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb Poo binnen zitten, daar is het koel. Hij red zich wel. Eet slecht biks, maar frisse groenten gaan er tien keer zo hard in. De nijntjes bij Wortel zag ik gisteren flink puffen buiten, al hebben ze wel lekker koele tegels en een nat wit laken tegen de zon over het dakje van de ren. We kwamen wat later op het idee om de ventilator erbij te zetten, dat vonden ze wel lekker geloof ik.

Hoe laten jullie de oortjes afkoelen? (Heb ik daar ergens overheen gelezen?)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .