Ga naar inhoud

Witlof en het groen van een wortel


MaartenK

Aanbevolen berichten

Ik heb voor het eerst witlof gekocht, en bospeen dit keer met het blad er nog aan. Mogen ze alles hiervan gewoon eten? En hoeveel geven jullie ze ongeveer per dag?

Ze krijgen al standaard onbeperkt hooi en afgewogen SS.

aangepast door MaartenK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Kan ik ze rustig een hele wortel geven? Tot nu toe krijgen ze stukjes wortel en sla als tussendoortjes, omdat ze al genoeg hooi en korrels krijgen. Of kunnen ze ook flink aankomen van groenvoer?

aangepast door MaartenK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had eerst van die dikke harde wortels van de LIDL haha xD Ze vinden deze bospeen zo lekker, ze rennen eerst 5 minuten de hele kamer door met dat ding in hun bek :D en daarna eten ze het zo snel mogelijk op om elkaars stuk te kunnen jatten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bwa, als ze goed bewegen kan je wel geven, denk niet dat ze zo snel aankomen ervan als ze dus niet in een 80 x 40 bak zitten de hele dag ;). Zou alleen niet iedere dag een hele wortel geven :) Witlof lusten ze vaak wel, ik zou dus een beetje geven, en als er geen diarree van komt kan je het verder opbouwen! Ik adviseer het ook om als vaste groente te geven, samen met de sla en wortel. Voordeel is dat er veel vocht in zit, een 'veilige groente' is, en dat het op zich niet zo duur is. Mijn konijn doet met een grote stronk ca 3 dagen, dus minder dan 10 cent per dag als de prijs een beetje gunstig is!

edit: mijn konijn vindt die kleinere bospeen met loof veel lekkerder dan de winterwortels :D

aangepast door Catelootje!
Link naar reactie
Delen op andere sites

Naast de SS (15 gram SS per kilo konijn) + onbeperkt hooi

Mag je een 50-100 gram groente per kilo konijn per dag geven. Mits ze het blinde darms keutels blijven opeten.

In wortels zitten wat meer suikers net zoals in fruit. Hier krijgen ze (2 konijnen van ongeveer 2 kilo) 1 winterwortel per dag. Ze blijven mooi op gewicht. In winterwortels zitten overgens minder suikers dan in bospenen.

Ik zou gewoon goed even opletten dat ze niet aankomen.. en het groenvoer rustig opbouwen.

Dus niet te veel wortel en fruit geven.. en verder is andijvie ook een goede groente om mee te starten

Maar ze kregen bij jouw al wortel he.. dan moet je even kijken hoeveel je ze geeft in 1x geeft... (ze mogen geen zachte poep krijgen dan moet je effkes wat mindere)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bwa, als ze goed bewegen kan je wel geven, denk niet dat ze zo snel aankomen ervan als ze dus niet in een 80 x 40 bak zitten de hele dag ;). Zou alleen niet iedere dag een hele wortel geven :) Witlof lusten ze vaak wel, ik zou dus een beetje geven, en als er geen diarree van komt kan je het verder opbouwen! Ik adviseer het ook om als vaste groente te geven, samen met de sla en wortel. Voordeel is dat er veel vocht in zit, een 'veilige groente' is, en dat het op zich niet zo duur is. Mijn konijn doet met een grote stronk ca 3 dagen, dus minder dan 10 cent per dag als de prijs een beetje gunstig is!

edit: mijn konijn vindt die kleinere bospeen met loof veel lekkerder dan de winterwortels :D

Sla?? sla mogen ze niet hebben althans heel weinig omdat ze er snel van aan de diarree komen!!

Of bedoel je het wortelloof.. want dat mogen ze gewoon hebben!

Link naar reactie
Delen op andere sites

mooi ;D dan geef ik ze nog een stuk loof... het zijn net verwende honden bij mij :( ze zijn keurig op gewicht... maar je kan niet rustig een koekje eten bij de koffie of er probeert er 1 bij te komen

aangepast door MaartenK
Link naar reactie
Delen op andere sites

Sla?? sla mogen ze niet hebben althans heel weinig omdat ze er snel van aan de diarree komen!!

Of bedoel je het wortelloof.. want dat mogen ze gewoon hebben!

Ik geef ze regelmatig sla, ook in best redelijke hoeveelheden. Volgens mij is de enige reden dat wij gewaarschuwd worden voor sla dat er veel vocht in sla zit, wat inderdaad diarree kan veroorzaken. Maar als je konijn gewoon gewend is groente te eten en je combineert het gewoon in een schotel met meerdere soorten groenvoer, kan sla geen kwaad.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Onze website website maakt gebruik van cookies. Meer informatie hierover lees je bij onze privacy policy Privacybeleid .